nieuws

De bakker rekent de gestegen kosten direct door

Nieuws

De stelling luidde:’De gestegen grondstofkosten reken ik direct door aan de klant’Ruim vierhonderd ondernemers (415) reageerden op deze stelling via de website van bakkerswereld. Een overweldigende meerderheid van de stemmers beantwoordde de stelling met ‘mee eens’, terwijl een klein gedeelte aangaf dat niet te doen.

De bakker rekent de gestegen kosten direct door

De stelling luidde:
‘De gestegen grondstofkosten reken ik direct door aan de klant’

Ruim vierhonderd ondernemers (415) reageerden op deze stelling via de website van bakkerswereld. Een overweldigende meerderheid van de stemmers beantwoordde de stelling met ‘mee eens’, terwijl een klein gedeelte aangaf dat niet te doen.

Het kan niemand zijn ontgaan dat de grondstofprijzen de laatste maanden en weken flink zijn gestegen. Zuivel, graan, vetten en oliën allemaal werden ze flink duurder. (Meer hierover kunt u lezen op de pagina’s 8 t/m 10). De landelijke media doken massaal op het onderwerp, vooral de broodprijs die gaat stijgen zorgde voor vette koppen in de landelijke dagbladen. Ook het RTL nieuws en NOS journaal besteedden aandacht aan de stijgende broodprijs. Zelfs Fokke & Sukke lieten zich verleiden tot een uitspraak in het NRC. 83,6 Procent van de bakkers geeft aan de hogere grondstofkosten inderdaad door te berekenen aan de klant. Voor de bakkers die nog twijfelen… Bedenk dat Nederland door alle media-aandacht is voorbereid op hogere prijzen voor brood. Maak nieuwe calculaties en vraag de prijs die nodig is. U hoeft bijna niks meer uit te leggen aan de klant, hij weet de oorzaak al en zal beter dan ooit begrijpen waarom brood en banket duurder worden. Dit is dus het ideale moment voor bakkerondernemers om de prijzen te verhogen. Maar maak er geen misbruik van. Supermarktketen Dirk van den Broek verkoopt nog steeds een 800 grams brood voor € 0,29! En Hema heeft zelfs haar prijzen verlaagd. Verstandig is wel, ondanks alle media-aandacht, om de klant uitleg te geven over de verhoging. Dat kan via flyers, briefjes of website, maar vergeet niet het winkelpersoneel goed in te lichten over de prijsaanpassingen. Op die manier komt er een duidelijk en eenduidig geluid naar buiten. Dat komt professioneel over en de klant weet direct waar die aan toe is waardoor zijn begrip voor de situatie wordt vergroot.
Stephan van Egmond van Banketbakkerij Arnold Cornelis uit Amsterdam mailde de redactie van Bakkerswereld met de volgende boodschap: ‘Eerst even de kat uit de boom kijken en proberen alles te inventariseren, daarna maatregelen nemen. Gelukkig heeft de media er al aandacht aan besteed. Ik zeg, smeed het ijzer als het heet is.’

Voor meer informatie:
Bakkerswereld 14 september
 

Reageer op dit artikel