nieuws

Rob Baan gastspreker op Nationaal Bakkerij Gala

Nieuws

In de fraaie locatie van Koppert Cress in Monster – dat microgroenten op de markt brengt – wordt goed voor de medewerkers gezorgd. Op de grote leestafel in de ruimte waar ze even kunnen bijkomen ligt een zak brood. Geen gewoon wit- of tarwebrood. Neen, ander brood: WestFries brood, gebakken op basis van natuurdesem. Het komt van Deen. ‘Toeval’, zegt Rob Baan. Maar wel illustratief. Ondernemer Rob Baan, zijn bedrijf Koppert Cress en het product cress vormen een unieke drie-eenheid. Baan is de speciale gastspreker op het Nationaal Bakkerij Gala. Een kennismaking.

Rob Baan gastspreker op Nationaal Bakkerij Gala

In de fraaie locatie van Koppert Cress in Monster – dat microgroenten op de markt brengt – wordt goed voor de medewerkers gezorgd. Op de grote leestafel in de ruimte waar ze even kunnen bijkomen ligt een zak brood. Geen gewoon wit- of tarwebrood. Neen, ander brood: WestFries brood, gebakken op basis van natuurdesem. Het komt van Deen. ‘Toeval’, zegt Rob Baan. Maar wel illustratief. Ondernemer Rob Baan, zijn bedrijf Koppert Cress en het product cress vormen een unieke drie-eenheid. Baan is de speciale gastspreker op het Nationaal Bakkerij Gala. Een kennismaking.
 

Wie is Rob Baan? Eind vorig jaar riep het vakblad AGF hem uit tot agf-man van het jaar. Hij is verder onderscheiden met de AGF Innovatieprijs, geëerd met de titel ‘Erelid’ van ‘Les Amis Saisonnier’ en op de Spaanse vakbeurs ‘Lo Mejor de la Gastrononia’ kreeg hij de prestigieuze ‘Premio Internacional Martiko a la callidad del producto’.
Baan wordt in de agf-sector geroemd vanwege zijn betrokkenheid en inzet om de tuinbouw op een hoger niveau te krijgen. Hij oogst vooral waardering voor zijn visie, ondernemersgeest, creativiteit en zijn sociale karakter. Smaak, innovatie, decoratie en vooral fun zijn de kenmerken van zijn werkwijze.
‘Innoveren zit in zijn bloed’, zegt Roger Abbenhuijs, hoofdredacteur van het vakblad AGF. ‘Rob Baan is altijd op zoek naar nieuwe producten, nieuwe kleuren en nieuwe smaken. Geen mogelijkheid laat hij onbenut om de bijzondere cressen van zijn bedrijf Koppert Cress onder de aandacht te brengen. Koks vormen de doelgroep, maar met zijn enorme bevlogenheid brengt hij zijn kennis, ervaring en visie feitelijk over op iedereen die interesse toont. Een tomeloze inzet vormt de basis van het succes van Koppert Cress.’
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cressen
Wat zijn cressen? Microgroenten, ook wel kiemgroenten genoemd, zijn fijne, tere, piepjonge cressplantjes die barstensvol vitamines, pit en smaak zitten, zoals Mosterd Cress, Sisho Purple, Daikon Cress, Borage Cress en andere bijzonder smaakvolle groenten en eetbare bloemen op de markt brengt. Ze zijn verkrijgbaar in een bakje op een kleine voedingsbodem. Iedere kiemgroente heeft zijn eigen specifieke smaak en doet het goed als garnering. Koppert Cress is in de ogen van Baan eigenlijk een ‘miniatuurwereld’ van smaak, geur en kleur.
Een paar recente ontwikkelingen: In 2005 werden de Brocco Cress en Brocco Sprouts geïntroduceerd. Die bevatten hoge concentraties sulphorafaan glucosinolaat, een gezondheidsbevorderende inhoudsstof, die van nature voorkomt in diverse koolsoorten. Een toefje van circa 5 gram van een van de Brocco-producten bevat tot ongeveer dertig keer meer van deze stof dan in een normale portie gekookte broccoli. Elke dag een kleine hoeveelheid Brocco Cress op de boterham, in de sla of in de soep en de mens profiteert optimaal van de gezonde stoffen. Vorig jaar bracht Baan de Atsina op de markt. De zoete smaak en zachte structuur past goed bij het dessert en zoetsmakende amuses. De blaadjes van de Atsina hebben de vorm van een hartje. Baan is er ook in geslaagd om zeekraal te telen in de kas. De gezonde werking van de hier geteelde producten oogsten inmiddels ook bijval uit de gezondheidswereld.
 
Koppert Cress
Koppert Cress staat bekend als een uniek bedrijf. In 1987 opgestart door Gerrit Koppert teelt het nu onder de naam Koppert Cress microgroenten.
Rob Baan kwam in 2000 in dienst bij Koppert. Hij werkte daarvoor 22 jaar bij zaadveredelaar S&G in Enkhuizen en bouwde daar een internationale ervaring op, door zeventig landen te bezoeken. Die brachten hem een schat aan ideeën en smaakbeleving op. In 2002 nam Baan het bedrijf Koppert over.
Bij Koppert hadden ze de techniek van het kweken van cress wel onder de knie. Maar het is Baan die destijds zijn klant Gerrit Koppert op het idee bracht. Bij het uitzaaien van radijszaad viel er iedere keer aan het begin van een rij een klein hoopje zaad. ‘Als je dat laat kiemen kun je ze eten’, zei Baan tegen hem. ‘Koppert is daarmee aan het goochelen gegaan.’ Koppert Cress produceert nu vijftien exclusieve cressen, plantjes uit vers gekiemde zaden, met een zeer speciale smaak, vorm of geur.
De planten worden door Koppert Cress zelf gekweekt. Onder leiding van Baan kwam het bedrijf in een stroomversnelling terecht. In vijf jaar tijd verdrievoudigde het aantal producten. Vorig jaar wist hij een omzetgroei van 30 procent te realiseren. Het was toch al een hectisch jaar. Zijn kassen werden in oppervlakte uitgebreid van 1,2 naar 2 hectaren. Op de duurste grond met de duurste arbeid moet je met bijzondere producten komen, vindt Baan. Om de kostprijs scherp te houden is er door de jaren heen veel geïnvesteerd in technologie en innovatie.
 
Internationaal
Baan is een boeiend en inspirerende man. Van jongs af aan heeft hij een fascinatie voor koken. ‘Met eten kun je veel doen.’ En hij heeft een aantal aangeboren eigenschappen, zoals passie, continu zoeken naar innovatie en een gevoel voor marketing. Via de Landbouwhogeschool kwam hij in de zaadhandel terecht. Hij reisde voor de Enkhuizer zaadhandel de hele wereld over, totdat hij in één keer het reizen zat was. Bij Gerrit Koppert kreeg hij een vaste plek.
Maar tijdens het gesprek blijkt dat Baan in korte tijd in San Sebastiaan, Dubai, Lyon, Berlijn (en op 20 maart in Hilversum) is geweest voor zijn microgroenten.
Door Syntens, het innovatienetwerk voor ondernemers, kwam Rob Baan bij de bedrijvendokter Jan van der Linden terecht. Die kon geen zwakke plekken in het bedrijf ontdekken: het is in balans door een juiste mix aan goede producten, teelt, mensen, marketing, innovatie en logistiek. Maar Van der Linden wees wel op een bijzonder punt: de persoon Rob Baan. ‘Het bedrijf Koppert Cress, dat ben jij zelf’, aldus Van der Linden. ‘Draag dat uit, ga lezingen geven, breng je passie over. Jouw product is gebaseerd op smaak. Dus laat het proeven. Laat het zien.’ Vanaf dat moment is Baan op heel veel beurzen aanwezig. Hij geeft ook lezingen. Daarvoor wil Baan geen geld hebben. Dat doneert hij aan de stichting Yojana Projecthulp, die mensen in India helpt.
 
Bakkerij
Het beeld dat Baan van de bakkerij heeft is niet geweldig. ‘Klagen doen de bakkers wel veel. Ze zitten in de hoek van “zij zijn groot en wij zijn klein”. Oubollig ook. En de bakker innoveert weinig.’ Oerbrood doet hij af met ‘een leuke marketingtool. Het gaat om het gezicht achter het product: de VIP. Die wordt steeds belangrijker. De persoon achter het product die zijn passie kan overbrengen’, aldus Baan.
In de bakkerswinkel ruikt Baan geen broodlucht. ‘Jonge meisjes die geen verstand van de producten hebben, staan brood te verkopen. En dan maar denken: o,o, wat zijn we goed bezig. Maar ik heb er geen gevoel bij. Weet je wat ik mis? Productfierheid. De trots op het product. Laat die deegkneder en oven aan de klant zien.’ Baan verwacht van een bakker verrassing, passie én vers. De bakkers zouden hem heel erg gelukkig maken als hij op zondag en maandagochtend gewoon vers brood zou kunnen eten. Waarom lukt dat niet?, vraagt hij zich af. ‘En waar komt die prijs van het brood vandaan? Die is belachelijk laag.’
Bakkers kunnen ook meer met de gezondheidstrend. ‘Een broodje gezond moet toch gezond zijn? Waarom geen broodje gezond met Omega 3, vitamines en bouwstoffen.’ In zijn visie gaat functional food het helemaal maken. ‘Europa blijft door de trage overheid daarin ten opzichte van Amerika en Azië achter.’
Uit eigen ervaring constateert Baan dat de consument meer wil weten over zijn eten. Begin februari stond een artikel over cressen in de weekendbijlage van de Telegraaf. ‘Je wilt niet weten hoeveel vragen ik daarover heb gekregen. Ook een bakker moet beseffen dat voor veel consumenten voedsel meer is dan alleen maagvulling. We eten nu van alles wat we niet meer in onze omgeving terugvinden. Let op: we gaan terug naar “oma had toch wel gelijk”, met al haar wijsheden, al wist oma niet waarom ze gelijk had. Ik denk dat de bakker nog te veel van de vijf p’s uitgaat. Vergeet die. Het gaat om vier g’s: gezond, gevoel, gunnen en genieten.’
 
Tekst: Harrie Leijten
Foto’s: Koppert Cress

Reageer op dit artikel