nieuws

Stelling: 68,1% verhoogt broodprijs ‘ 0,10

Nieuws

BAKKERSWERELD – Op de stelling:  ‘De broodprijs moet per 1 januari met €0,10 worden verhoogd’, in de Bakkerswereld van 22 december hebben 141 (banket)bakkers gereageerd. € 0,10 is een forse stijging!

Stelling: 68,1% verhoogt broodprijs ‘ 0,10

BAKKERSWERELD – Op de stelling:  ‘De broodprijs moet per 1 januari met €0,10 worden verhoogd’, in de Bakkerswereld van 22 december hebben 141 (banket)bakkers gereageerd. € 0,10 is een forse stijging!

De prijsaanpassing is noodzakelijk en goed uit te leggen aan de klanten. De bakkerij heeft te maken met kostenstijgingen op velerlei gebied en die kosten moeten worden doorberekend. De oorzaak begon vorig jaar zomer. De tarweoogst liet, na eerst een uitermate warme periode en daarna een zeer natte, kwantitatief en kwalitatief te wensen over. Ook andere grondstoffen en de loon- en energiekosten zijn flink gestegen.

Iedere ondernemer berekent zijn kosten door. Maar bij bakkers zie je nogal eens wat schroom. Bang dat hij klanten verliest. Bang dat er een te grote afstand ontstaat tussen de verkoopprijzen van de bakker en die van het supermarktkanaal.

 

 

Uitzondering

De bakkerijsector is een uitzondering bij het durven aanpassen van de verkoopprijzen. Natuurlijk kan dat niet ongelimiteerd gebeuren. Maar een goed product verdient een verantwoorde prijs. Bij een lekker gebakje zal niemand zich afvragen wat dat gekost heeft, wel waar het gekocht is. Pas als het gebakje niet voldoet aan de smaakverwachtingen van de consument, ja dan is ieder eurodubbeltje er één te veel.

 

 

Fatsoenlijke verkoopprijzen

Kijk eens naar de prijzen in de supermarkt. Leg niet alleen de focus op de aanbiedingen uit de folders. Soms is dat echt schrikken. Maar let ook op de prijzen waarvoor het andere assortiment brood wordt verkocht. Dat zijn fatsoenlijke verkoopprijzen. Bakkersprijzen. AH en Jumbo passen gewoon hun prijzen aan vanuit één overweging: houden zij genoeg aan de verkoopprijs over.

68,1 Procent van de bakkers vindt dat de broodprijzen met 10 eurocent moeten stijgen. Maar bijna éénderde van de ondernemers is het niet met deze prijsverhoging eens. Als dat op basis van calculatie is, prima. Als bangigheid de basis is, is dat een verkeerd uitgangspunt. Er moet een bepaalde marge zijn tussen kosten en opbrengst. Als telkens aan die marge geknaagd wordt, komt uiteindelijk het voortbestaan van de onderneming in gevaar.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels