nieuws

Albert Heijn stelt doelgroepen centraal

Nieuws

BAKKERSWERELD – Albert Heijn verruilt de komende jaren de nationale aanpak voor een meer doelgroepspecifieke benadering. Oudere een- en tweepersoonshuishoudens worden een belangrijke partij.

Albert Heijn stelt doelgroepen centraal

BAKKERSWERELD – Albert Heijn verruilt de komende jaren de nationale aanpak voor een meer doelgroepspecifieke benadering. Oudere een- en tweepersoonshuishoudens worden een belangrijke partij.

Dat zegt directeur commercie Sander van der Laan van de grootgrutter in een interview met Adformatie. Albert Heijn gaat volgens Van der Laan meer “targeten”. De nieuwe strategie houdt verband met de veranderde bevolkingssamenstelling, zo zegt de directeur commercie in Adformatie. ‘Zo groeit het aantal één- en twee persoonshuishoudens al jaren, maar nu worden de oudere een- en tweepersoonshuishoudens relatief belangrijker dan de jongere. Daar moet je iets mee gaan doen’, aldus Van der Laan. ‘Een éénpersoonshuishouden van 65 jaar wil nu eenmaal een andere kant-en-klaarmaaltijd dan een eenpersoonshuishouden van 21 jaar.’
 
Allochtonen
Ook spreekt Van der Laan over het belang van de toename van de tweede en derde generatie allochtonen. ‘Allochtonen zijn geen doelgroep. Een Surinamer is heel wat anders dan een Antilliaan. Dus je moet zeer gedifferentieerd te werk gaan. Wat ze in Amsterdam willen, willen ze op de Veluwe waarschijnlijk niet.’
Deze targeting-aanpak wordt steeds belangrijker door het gevolg van de prijzenoorlog, zegt Van der Laan. ‘Als je in je basisgroepen wordt aangevallen en aan het verliezen bent, kun je beter eerst zorgen dat je op dat vlak stabiliseert. Dat begint te werken, dus wordt het nu tijd om weer over doelgroepen na te denken. We zijn daarom bezig met een aanpak van nieuwe Nederlanders, met daarin een aantal stromingen, en we kijken naar specifieke behoeftes als gezondheid of convenience.’
Van der Laan zegt in Adformatie dat naast de prijsverlagingen de komende tijd ook prijzen omhoog gaan.

Reageer op dit artikel