nieuws

IBA laat pers kennismaken met Bakkerij Stumhofer

Nieuws

Bakkerij Stumhofer behoort volgens het Duitse blad ‘Feinschecker’ tot de beste 25 bakkers van het land. Reden voor de IBA-organisatie om de internationale pers een kijkje te laten nemen in het bedrijf waar kwaliteit, service en efficiency voorop staan.

IBA laat pers kennismaken met Bakkerij Stumhofer

Bakkerij Stumhofer behoort volgens het Duitse blad ‘Feinschecker’ tot de beste 25 bakkers van het land. Reden voor de IBA-organisatie om de internationale pers een kijkje te laten nemen in het bedrijf waar kwaliteit, service en efficiency voorop staan.
 

Bakkerij Stumhofer is de enige bakkerij dat het plaatsje Chieming in Zuid-Duitsland rijk is. Daarnaast telt het dorpje een supermarkt en een filiaal van broodketen Müller. Het plaatsje, dat tussen München en Salzburg in ligt, telt vijfduizend inwoners. In de zomermaanden zijn dat er veel meer wanneer Chieming en de omliggende plaatsen overspoeld worden door toeristen die afkomen op de Chiemsee, waar Chieming aan grenst. Toeristen zijn dan ook een belangrijke inkomstenbron voor Helmut en Katharina Stumhofer. Zij zijn de zevende generatie en ze zijn sinds 2000 de eigenaren van het bakkersbedrijf dat is gelegen aan een drukke doorgaande weg. Helmut Stumhofer houdt zich vooral bezig met de bakkerij en banketbakkerij, Katharina Stumhofer is verantwoordelijk voor de winkel, het personeelsbeleid en de marketing. Op de vraag hoeveel klanten ze hebben, antwoordt Helmut Stumhofer: ‘Per week hebben we ongeveer 4200 klanten.’ ‘Maar dat is een gemiddeld cijfer, want tussen de winter- en zomermaanden zit veel verschil’, vult Katharina Stumhofer aan. ‘In de zomer is de omzet drie keer zo hoog dan in de winter.’ De productie wordt hier op aangepast. Helmut Stumhofer: ‘In de zomermaanden werken de medewerkers zes dagen per week, tijdens de wintermaanden worden die extra gemaakte uren gecompenseerd.’

  Helmut en Katharina Stumhofer: ‘We willen niet toegeven op kwaliteit. Met prijzen kunnen we het niet winnen van het grootbedrijf wel met kwaliteit, persoonlijkheid en goede producten
  Hoewel Stunhofer niet schuwt om moderne technologie door te voeren in hun hun bedrijf, houden ze vast aan de traditionele productiewijze.

Kassa
Efficiënt werken en op de kosten letten zijn belangrijke elementen voor Bakkerij Stumhofer. Dat blijkt alleen al uit het kassasysteem (Bizerba) dat ze hebben aangeschaft. Naast informatie over welk product hoe vaak en wanneer wordt verkocht, toont het systeem onder meer ook met een druk op de knop (touch screen) welke ingrediënten in welk product zitten. Hierdoor kunnen de winkelmedewerkers snel en gemakkelijk de klant van informatie voorzien. Daarnaast kunnen de eigenaren zien welke medewerker werkzaam is en hoeveel hij of zij verkoopt. Ook achter in de bakkerij hebben de eigenaren sinds zij de scepter zwaaien technische vernieuwingen doorgevoerd. Het meel wordt niet langer via zakken aangevoerd, maar wordt bewaard in een silo en ze maken gebruik van een volautomatisch computersysteem (HB Technik) voor hun recepturen. Alle ingrediënten worden automatisch afgewogen en toegevoegd. Stumhofer: ‘Het grote voordeel is dat we zo nooit de fout in kunnen gaan en altijd dezelfde kwaliteit hebben. Bovendien scheelt de technologie ons ruim een half uur per dag aan productietijd.’ De broodbakkerij en de banketbakkerij zijn van elkaar gescheiden, beide zijn ongeveer 50 vierkante meter groot. In de broodbakkerij staan twee inschietovens (twee keer zes laden) en een thermische oven. De werkbanken zijn van hout. In de banketbakkerij staat eveneens een inschietoven met vier laden. Hier zijn de werkbanken van roestvrij staal. In totaal werken acht mensen in de productie en in de winkel zeven, dat aantal is inclusief de eigenaren en vier leerlingen.

   
De verhouding brood en banket is 60 procent om 40 procent ‘Het café maakt 15 van de totale omzet uit.’

Zuurdesem
Hoewel Katharina en Helmut Stumhofer niet schuwen om moderne technologie door te voeren in hun bedrijf, houden ze vast aan de traditionele productiewijze. De bloem komt van regionale molens die hun graan van lokale boeren kopen. Er worden geen hulpmiddelen toegevoegd aan het deeg. ‘We maken alles nog zelf op de traditionele manier.’ Ruim vijf jaar geleden, kort nadat zij de eigenaren zijn geworden, heeft het bakkersechtpaar weer de lange rijstijden (18 uur) voor het deeg ingevoerd. Helmut Stumhofer: ‘Wij zijn een ouderwetse bakkerij met moderne technologie. Ik wil niet toegeven op kwaliteit. Met prijzen kunnen we het niet winnen van het grootbedrijf wel met kwaliteit, persoonlijkheid en goede producten.’
Stumhofer verkoopt ook organische, ecologische broodproducten onder de vlag van Bioland (de grootste organische boerenorganisatie van Duitsland). Van alle broodproducten die worden verkocht is 15 procent biologisch, aldus de eigenaar. Van de totale omzet komt 70 procent uit de winkelverkoop, de overige 30 procent wordt verdiend door de levering aan derde kanaal als hotels en pensions in de omgeving. De verhouding brood en banket is 60 procent om 40 procent. Een andere belangrijke inkomstenbron is het café/lunchroom dat zich direct naast de winkel bevind en ook via de winkel te bereiken is. De Duitse ondernemers hebben in 2003 het cafégedeelte (afgesloten van de winkel) gebouwd en in gebruik genomen. De reden voor de bouw was om meer klanten te trekken zodat het bakkersbedrijf voor een grotere doelgroep interessant is.
Een filosofie die tot nu toe lijkt uit te komen, want het café maakt 15 procent van de totale omzet uit, aldus Stumhofer. Sinds de bedrijfsovername in 2000 van de ouders van Helmut Stumhofer is de omzet met 20 procent gestegen. ‘Vernieuwing geeft ons ook meer uitstraling naar buiten toe, de mensen praten over ons en dat is natuurlijk belangrijk.’

Reageer op dit artikel