nieuws

Specialist brengt doelgroep te weinig in kaart

Nieuws

BAKKERSWERELD – De zelfstandige detaillist moet beter zijn doelgroep in kaart brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Winkelraad door onderzoeksbureau EIM.

BAKKERSWERELD – De zelfstandige detaillist moet beter zijn doelgroep in kaart brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Winkelraad door onderzoeksbureau EIM.
 

Kees Verhoeven van de Nationale Winkelraad reageert daarop in het blad Ondernemen!: ‘Er zijn bepaalde groepen die veel bij de speciaalzaak kopen. Daar moet de specialist zich op richten. Niet lukraak specialiseren, maar het assortiment actief afstemmen op de eigen doelgroep. Dat doen ondernemers onvoldoende.’
 
Verhoeven zegt dat de vestigingsplaats bepalend is. ‘Een mooie slagerij met alles erop en eraan is goed in Baarn, maar niet in Rotterdam Charlois. Veel winkels zitten al dertig jaar op dezelfde locatie, maar de wereld eromheen is veranderd.’
 
Hij meent dat dit ook het probleem is bij bedrijfsopvolging. ‘De aankomende generatie heeft andere wensen en strategieën om zijn klanten te bereiken. Daarvoor is de locatie van oude winkels soms gewoon verkeerd. Dat moeten ondernemers zich goed realiseren.’
 
Uit het onderzoek blijkt dat 13 procent nooit en 36 procent van de Nederlanders af en toe bij een speciaalzaak komt. Prijs en assortiment zijn de meest bepalende factoren voor de keuze van een winkel.
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels