artikel

Bakery Nexus wil prikkelen, motiveren en verbinden

Mensenwerk

Jonge mensen warm maken voor het mooie bakkersvak. Dat is het doel van netwerkclub Bakery Nexus, en ook het persoonlijke streven van voorzitter Wouderick van Dam.

Bakery Nexus wil prikkelen, motiveren en verbinden
Foto: Bakery Nexus

Groei is waar het bij Bakery Nexus allemaal om draait. Het duidt niet alleen op de wens van de eigenwijze netwerkclub om te groeien in het aantal leden, maar juist op de persoonlijke ontwikkeling van elk individueel lid. ‘We geloven in groei en stimuleren iedere vorm van persoonlijke ontwikkeling’, zegt voorzitter Wouderick van Dam. ‘Hiermee versterken we uiteindelijk het imago van de bakkerijsector en maken we jonge mensen warm voor het mooie bakkersvak. Dat is de afgelopen tien jaar het doel geweest van Nexus en dat is ook het doel voor de komende jaren.’

Leestip: ‘Bakery Nexus lanceert nieuwe opzet voor oud-leden’

Op de vraag of Bakery Nexus om die reden onmisbaar is voor de sector antwoordt Van Dam met een resoluut ‘ja’. Wel herkent hij de kritiek dat de vereniging niet altijd goed zichtbaar is geweest. ‘We waren de afgelopen jaren wellicht een beetje ingedut.’

Bakery Nexus bestaat 10 jaar

Tijdens het 10-jarige jubileum, dat Bakery Nexus op vrijdag 15 september vierde in Gouda, kreeg Van Dam een knuppel van een oud-bestuur. Tijdens het jubileumfeest waren alle huidige en oud-leden aanwezig om te vieren dat de netwerkclub tien jaar bestaat. ‘Die knuppel is bedoeld om in het symbolische hoenderhok te gooien. Nexus moet nog meer de luis in de pels van de bakkerijbranche zijn.’

Van Dam bekleedt sinds begin 2017 het voorzittersambt en heeft dit jaar met name gewerkt aan de zichtbaarheid van de club. ‘Ik denk dat we het aflopen jaar al best goed zichtbaar zijn geweest. We schrijven columns, geven junior-colleges op scholen en zijn aanwezig geweest op Bakkersvak. Hoewel we het afgelopen jaar de goede weg weer zijn ingeslagen, kunnen we het nog meer van de daken schreeuwen.’

Unieke club

Bakery Nexus telt momenteel dertig leden van zeer diverse pluimage. ‘We hebben ondernemers met bedrijven van diverse grootte, we hebben de volgende generatie ondernemer in het bedrijf van zijn of haar ouders, maar ook medewerkers van grote bedrijven in de sector met allerlei verschillende functies. Eigenlijk uit alle lagen van de sector is iemand aanwezig binnen Nexus. Het allermooiste is dat we allemaal één ding gelijk hebben: passie voor de bakkerij.’

Dat vindt Van Dam dan ook het mooiste aan zijn unieke club. ‘Sommige leden zijn in hun beroep elkaars concullega’s, maar binnen de vereniging focussen we op de overeenkomsten en niet op de verschillen. We hebben een gezamenlijk belang en dat kunnen we alleen dienen door transparantie en toegankelijkheid na te streven.’

Positieve instelling

Van Dam, die in het dagelijks leven werkt als accountmanager Sales & Marketing bij Sonneveld, heeft als motto ‘waar een wil is, is een weg’. ‘Nexus is een actieve club met jonge mensen en daar past dat motto bij. Het geeft mij energie om te zien dat de leden een persoonlijke ontwikkeling doormaken door wat ze doen, meemaken en bespreken bij Nexus.’

‘Het is prachtig om te zien dat iemand met een afwachtende houding binnenkomt en een jaar later gepassioneerd en enthousiast een bedrijfsplan presenteert voor een hele groep’

Hij ziet zichzelf als een meewerkend voorman, die toegankelijk is maar ook kritisch. ‘Ik ben een man van afspraak is afspraak, maar wel met een positieve insteek. Ik zie mezelf niet als een dominante of strenge leider, maar juist als aanvoerder van het team. We hebben zeven werkgroepen en iedere werkgroep heeft een vast aanspreekpunt binnen het bestuur. Ik probeer betrokken te blijven bij alle werkgroepen en vind het belangrijk dat we successen vieren met elkaar.’

Doelen

Het eerste jaar als voorzitter zit er bijna op voor Van Dam. Daarom heeft hij voor zichzelf een tweeledig doel bepaald voor volgend jaar: ‘Nog meer zichtbaarheid creëren voor de vereniging en haar identiteit en het aantal leden uitbreiden. Dus eigenlijk het vervolgen van de weg die we nu zijn ingeslagen’.

Voorheen stond Bakery Nexus bekend als een ietwat ontoegankelijke club. ‘Het was inderdaad zo dat iemand moest worden aangedragen als potentieel lid. Dat is niet meer zo. We zijn milder geworden, omdat iedereen in de sector een kans verdient. Wel willen we een mooie mix aan mensen en functies behouden, zoals nu het geval is. We werken met een aspirant-lidsysteem. In een jaar kunnen doelen en afspraken worden nageleefd en kan worden bepaald of Bakery Nexus van toegevoegde waarde is voor het nieuwe lid en andersom.’

Ledengroei

Om het aantal leden te laten toenemen, is de accountmanager van plan om met Nexus nog meer aanwezig te zijn in de branche. ‘We werken op dit moment aan de plannen voor 2018. Dit jaar stonden we voor het eerst op Bakkersvak en dat heeft ons veel leuke gesprekken opgeleverd. We hebben veel potentiële leden kunnen spreken en kunnen uitleggen wie we zijn en wat Nexus doet.’ Dat was een goede ervaring: ‘Tijdens die gesprekken kun je jonge mensen laten zien dat er meer is dan het leven ín de bakkerij. Er zijn veel mogelijkheden voor de nieuwe generatie en we hebben zeker een aantal mensen kunnen overtuigen van het feit dat de bakkerijsector sexy en levend is.’

Voor volgend jaar staat er ook weer een flink aantal events op het programma. Ieder jaar organiseert Nexus een Social Event, waarbij ieder lid een introducé/buddy kan meenemen om hem of haar kennis te laten maken met de club.

Ook gaan de Bakery Nexus-leden eens per jaar op reis om buiten de landsgrenzen inspiratie op te doen. ‘Die reizen zijn echt fantastisch’, vindt Van Dam. ‘Doordat je op een soort lossere manier met elkaar onderweg bent, heb je het niet alleen over werk en gaan de gesprekken veel dieper. Natuurlijk bezoeken we inspirerende bedrijven en vernieuwende concepten om met nieuwe ideeën huiswaarts te keren, maar we hebben het ook over de reis van ons leven bijvoorbeeld. Dat klinkt heel vaag en zwaar, maar het levert heel veel op. Door met elkaar na te denken over nieuwe ideeën voor je eigen bedrijf of te dromen over de toekomst, ontstaan heel mooie samenwerkingen. Sterker nog, er zijn zelfs al twee bedrijven opgericht vanuit Bakery Nexus. Dat is dus een voorbeeld van de groei die we voor ogen hebben.’

Leestip: ‘Het Genootschap ziet kans voor één grote netwerkclub’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels