nieuws

Goededoelencampagne De Echte Oliebol 2016 van start

Marktberichten 15

Echte Bakkers kunnen zich tot 1 oktober inschrijven voor deelname aan de goededoelen- en promotiecampagne De Echte Oliebol. Dit initiatief van enkele Limburgse Echte Bakkers kan daarmee uitgroeien tot een landelijke campagne, waarmee op lokaal niveau De Zonnebloem wordt ondersteunt.

Goededoelencampagne De Echte Oliebol 2016 van start

De aftrap van De Echte Oliebol 2016 vond gisteren plaats tijdens de Najaarsdag van Stichting Echte Bakkersgilde in Vianen.

De actie is in 2013 ontstaan bij Echte Bakker Gommans in Sevenum en Echte Bakker Fleuren in Roermond/Baarlo. Een jaar later namen ook Echte Bakkers Martens en Van de Mortel uit respectievelijk Sittard en Erp deel, met als inzet een goed doel op lokaal niveau te ondersteunen. Dat werd De Zonnebloem. Omdat de actie is ontstaan bij Echte Bakkers en daarna ook verder is uitgedragen onder regionale leden, wordt de actie nu verder uitgerold bij de leden van het Gilde.

25.000 oliebollen

Joep Gommans, tot vorig jaar mede-eigenaar van Echte Bakker Gommans, heeft voor de actie een promotiepakket samengesteld. ‘Doelstelling is dit 25.000 oliebollen landelijk weg te geven, tegen 4.000 vorig jaar, toen de actie alleen in het Zuiden liep’, vertelt de eigenaar van Bakkerij Support. ‘Dus we leggen de lat hoog.’

Voordeel van de actie is dat de bakkers op lokaal niveau De Zonnebloem ondersteunen. ‘Een goed doel geeft ook altijd commerciële continuïteit. Je doet het voor de lokale samenleving, je verwerft er gratis publiciteit mee en je bereikt nieuwe klanten. Die hebben ook weer hun netwerk, waarmee je bereik naar potentiële klanten nog ruimer wordt’,  motiveert Gommans de keuze voor een goed doel.

Klantentrekker

Daarnaast is het rendement op oliebollen groot en daarmee commercieel aantrekkelijk voor de bakker, aldus de marketeer. ‘Bij ons is  de omzet destijds verdrievoudigd’, geeft hij als voorbeeld. Consumenten komen voor oliebollen specifiek naar de bakker, terwijl de afzet van brood voor 80 procent bij de supermarkten ligt, is die voor oliebollen bij de bakker nog ruim 50 procent.

Echte Bakkers betalen bij deelname 225 euro, waarvoor ze een compleet promotiepakket ontvangen, inclusief persberichten voor de lokale media. Ook de contacten met De Zonnebloem worden verzorgd door Bakkerij Support.

Ervaringen Marc Fleuren

‘Wat je merkt aan de vele reacties van deelnemers en vrijwilligers die we elk jaar krijgen is dat we de mensen écht kunnen raken’, vertelt een van de initiatiefnemers van het eerste uur Marc Fleuren. ‘De manier van sponsoring is veel diepgaander dan een reguliere productsponsoring. Je voelt de waardering en het positieve gevoel straalt door op het hele bedrijf. De Zonnebloem is hyperlokaal georganiseerd. Hierdoor kunnen we de oliebollen in het hart van ons verzorgingsgebied weggeven.’

Reageer op dit artikel