artikel

Klant centraler bij Bakker met Ster

Evenementen

Kritische kanttekeningen waren welkom bij de evaluatie van de eerste competitie Bakker met Ster. De Raad van Toezicht begroette woensdag 24 juni in het Nederlands Bakkerij Centrum zo’n 25 bakkers die er gebruik van maakten. Conclusie: de tweede keer moet het nóg beter.

Klant centraler bij Bakker met Ster

Kritische kanttekeningen waren welkom bij de evaluatie van de eerste competitie Bakker met Ster. De Raad van Toezicht begroette woensdag 24 juni in het Nederlands Bakkerij Centrum zo’n 25 bakkers die er gebruik van maakten. Conclusie: de tweede keer moet het nóg beter.

De organisatie van Bakker met Ster is tevreden met de omslag die gemaakt is om de wedstrijd (Banket) Bakkerij van het Jaar om te zetten naar Bakker met Ster. Meer bakkers kunnen profiteren en het geeft de totale bakkerijbranche een kans het imago te verbeteren. Het eerste is gelukt, het tweede (nog) niet. 
De 37 genomineerde bakkers werden door Beko Advies al in een vroeg stadium in de gelegenheid gesteld hun mogelijke sterrenstatus uit te dragen in de eigen regio. Het promotiepakket met cd-rom, persberichten en logo’s voldeed prima en de regionale en plaatselijke pers hebben de verkiezing prima opgepakt. De landelijke pers bleef achter. Ondanks contacten met persbureaus en tv-stations blijkt het moeilijk om de media te interesseren voor de verkiezing. ‘Misschien wél als je als branche het hele jaar door vaker op tv bent met programma’s waarin brood of banket centraal staan’, opperde Roel van Everdingen van pâtisserie-chocolaterie Jarreau uit Den Haag.
En hoewel meer ondernemers dan bij de verkiezing Bakkerij van het Jaar profiteren van een nominatie, is dat nog niet genoeg. Bakker Joop van Meijel uit het Zeeuwse Clinge: ‘Waarom niet álle bakkers in het land mee laten doen en een ranglijst samenstellen? Zodat je met een 60e plaats toch de beste in de eigen regio kunt zijn.’ Hij kreeg veel bijval. Het idee van een top-100 sprak ook Rin van der Molen en Harrie Leijten van de Raad van Toezicht aan. ‘We moeten kijken of dit financieel en organisatorisch haalbaar is. Maar het signaal is helder.’

Mysteryshopper
Kritiek was er op de mysteryshoppers. Om een objectief beeld te krijgen, had de organisatie ervoor gekozen hen drie keer de winkels te laten bezoeken, vanuit het gezichtspunt van de consument. Deze gedachte was goed, de uitvoering niet. Bij diverse bakkers leidden de drie bezoeken tot erg uiteenlopende beoordelingen. Ook is onvoldoende rekening gehouden met de regio waarin de bakker of banketbakker zich bevindt. Voorzitter Albert Schipper van de Raad van Toezicht kon melden dat volgend jaar nóg meer vanuit de klant beoordeeld zal gaan worden.     
Om Bakker met Ster een langdurig leven te geven moet de stem van de klant het zwaarste wegen vond ook directeur Dees De Smet van het NBC. ‘Beleving, topbediening en vriendelijkheid leiden tot een volle kassa. Dát moet bepalend zijn voor het toekennen van een Ster. En niet te veel aandacht schenken aan het bedrijfseconomische aspect.’ Koren op de molen van banketbakker Jacques van Bracht uit Geldrop. ‘Het gaat om de kwaliteit in de winkel.’ Jurylid Hanno Spanninga was het niet met hen eens. ‘Cijfers zijn voor de sector ook van belang. Je wilt niet dat een bakker met sterrenstatus kort na de uitreiking failliet gaat.’

Gemis
De prijsuitreiking was in het NBC ook onderwerp van discussie. Aanwezigen, behalve bakkers ook vertegenwoordigers van organisaties, waren het er over eens dat het showelement op 21 april in Studio 21 in Hilversum een te prominente rol toebedeeld kreeg. Daar waar voor de dertien Sterrenwinnaars (7 x 2 Sterren en 6 x 1 Ster) nauwelijks aandacht was. ‘Dat moet beter, de verhoudingen lagen scheef. Hier hadden we vooraf meer invloed op uit moeten oefenen’, trok Albert Schipper het boetekleed aan. Het tonen van filmpjes van de genomineerde bedrijven – zoals tijdens eerdere edities van Bakkerij van het Jaar – werd als een gemis ervaren. 
Andere punten van aandacht voor de komende edities zijn: patissiers, bakkers met meerdere filialen en communicatie. Patissiers kunnen zich maar moeilijk vinden in de juryrapporten, die vooral op de broodbakkers geënt zijn. Mogelijk komt er voor hen een aparte verkiezing. Voor bakkers met meerdere filialen is niet helder of de Ster voor één winkel geldt of voor het gehele bedrijf. Sommigen klaagden over de communicatie en missen één aanspreekpunt. Dat verandert; de verantwoordelijkheid voor de komende editie komt volledig bij het NBC te liggen. En er is een website in voorbereiding.
Flink wat huiswerk dus voor de Raad van Toezicht, die inziet dat de klant nóg centraler moet staan bij de volgende Bakker met Ster. 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels