artikel

Bevindingen van de vakjury

Evenementen

Zestien bakkerijen bezochten ze de afgelopen periode. En het jurykoppel Hans Som en Toos de Jong-Rijkenberg heeft acht bakkers gelukkig kunnen maken. Zij mogen naar de finale van de verkiezing Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar 2008. Tijdens het Nationaal Bakkerij Gala op 8 april in Studio 21 in Hilversum wordt de winnaar bekendgemaakt.

Bevindingen van de vakjury

Zestien bakkerijen bezochten ze de afgelopen periode. En het jurykoppel Hans Som en Toos de Jong-Rijkenberg heeft acht bakkers gelukkig kunnen maken. Zij mogen naar de finale van de verkiezing Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar 2008. Tijdens het Nationaal Bakkerij Gala op 8 april in Studio 21 in Hilversum wordt de winnaar bekendgemaakt.

De eerste ronde van de verkiezing vond plaats tussen half september en half oktober vorig jaar. Zestien bedrijven werden genomineerd voor de tweede ronde. Hans Som constateert dat het niveau iets is gedaald ten opzichte van de vorige edities. ‘We hebben dit jaar niet iets spectaculair nieuw gezien’, meldt de oud-bakker, die tegenwoordig als bakkerijadviseur werkzaam is. ‘De deelnemers zijn heel enthousiast en er is hoog ingezet om de volgende ronde te bereiken, maar misschien is er sprake van een vorm van actiemoeheid. Het valt niet mee om een aantal jaren achtereen scherp te blijven. Bovendien mogen de winnaars van de vorige edities drie jaar niet meedoen. Je mist dus een aantal toppers.’
Dat merkt ook Toos de Jong van Bakkerij Rijkenberg uit Haarlem. Anderzijds valt het haar op dat de zestien overgebleven bedrijven, hun zaakjes over het algemeen prima in orde hebben. ‘Anders kom je ook niet zo ver’, stelt ze. ‘Geweldig dat ik mooie producten in goede organisaties heb mogen zien. Perfect heeft niemand het, maar echt negatieve zaken heb ik niet kunnen ontdekken. Vergeet niet dat zo’n keuring een momentopname is. Een bakker kan net met een ziek personeelslid te kampen hebben of een bepaalde grondstof niet op voorraad hebben. Dat vertaalt zich meteen. Het is als topsport, je kunt een slechte dag hebben.’ 

Ambachtelijkheid
Som en De Jong beoordeelden kwaliteit, organisatie en ondernemerschap. Ze bekeken de bakkerij en het assortiment en spraken met de eigenaren en soms met het personeel. Hans Som: ‘Ik kijk door de bril van een vakman én de bril van de consument. We zijn overal vóór 14 uur binnen geweest en dan valt het me tegen als ik zie dat de vulgraad niet in orde is. En soms is de winkel te groot, in relatie tot de omzet en het assortiment. Dat straalt dan geen ambachtelijkheid uit. De producten zijn praktisch altijd van goede kwaliteit. Die hoef ik niet te proeven, dat zie ik.’ Bij sommige bedrijven waren de twee juryleden gedurende 2 uur aanwezig, bij anderen soms een hele dag. Dat was nodig, vooral als er meer filialen zijn.
Som en De Jong, die voor de tweede keer samen jureerden, werden regelmatig aangenaam verrast. ‘De betere zaken hebben vaak een wat rijper en vriendelijker personeelsbestand met weinig verloop. Deze mensen stralen het wijgevoel uit. Ook zorgen de goede ondernemers er voor dat het personeel uniform gekleed is. De verkoop is wél je visitekaartje!’, zegt Som. De Didammer vindt het van kwaliteit getuigen wanneer de medewerkers veel verantwoordelijkheid krijgen. ‘Dat motiveert enorm, het moet niet zo zijn dat ze voor ieder wissewasje bij hun baas hoeven aankloppen.’ Ook Toos de Jong ziet dat de bakkers de afgelopen jaren meer taken hebben overgedragen aan hun werknemers. ‘Een goede ontwikkeling’, aldus de Haarlemse.

Ontdooien
Hans Som ontdekte dat sommige bakkers of hun medewerkers stijf van schrik stonden, wanneer ze de juryleden binnen zagen komen. ‘Och, en dan moet je eerst iets leuks vragen en dan ontdooien ze heel snel’, weet hij inmiddels uit ervaring. ‘Want winnen is mooi, maar niet zaligmakend.’ Het allerbelangrijkste van zo’n verkiezing is volgens Toos de Jong dat de bakker er beter van wordt. ‘Bedrijven komen er positief uit, ze leren er iets van en groeien naar een hoger level.’

 

Reageer op dit artikel