artikel

Beter communiceren met klanten

Dossiers

Maak uw marketingcommunicatie effectief en leuk. Dertien tips om het zover te krijgen. Eén ding: bedenk goed wat u wilt dat klanten bij u ervaren. Gebruik die gewenste beleving als uitgangspunt voor al uw communicatie, aldus Jeff Dadema van Letsgoactive.

Beter communiceren met klanten

1 Maak belofte waar

Het lijkt een open deur, maar veel ondernemers gaan op dit punt in de fout. Ze beloven meer dan ze waarmaken. Zorg dat wat u communiceert minimaal overeenkomt met wat u biedt. Zo bent u in staat om de verwachtingen van uw klanten na te komen en – beter nog – te overtreffen.

2 Voeg beleving toe
Communiceer niet alleen in prijzen en aanbiedingen, maar voeg beleving toe. Uw klanten hebben een doel en wanneer uw beleving daarbij aansluit, komen ze graag. Bijkomend voordeel is dat de prijs dan minder belangrijk wordt. Klanten die alleen om de prijs bij u komen, gaan de volgende keer waarschijnlijk naar een collega die net even wat voordeliger is.

3 Wijk af
Afwijken en creatief zijn werkt. Wanneer u acties organiseert, kies dan bewust een andere periode dan de collega’s. Met het EK voetbal in aantocht organiseert iedereen iets rondom de wedstrijden van Oranje. Wijk af van het geijkte thema. Kies bijvoorbeeld een andere sport, doe iets in de vorm van een Holland House tijdens de Olympische Spelen of organiseer een voorbeschouwing op het EK met lokale beroemdheden. Zoek iets wat past bij uw bedrijf.

4 Doe het samen
Zoek partners om samen mee te communiceren. Co-creatie kan u beiden helpen aan nieuwe klanten. Kijk om u heen, welke bedrijven in uw regio bieden een product of dienst dat in het verlengde van het uwe ligt. Maak een afspraak en kom tot samenwerking. Gebruik de pers, denk aan een huis-aan-huisactie of misschien zelfs aan een promotieteam in het centrum van uw stad of dorp.

5 Bedenk nieuws
Zorg dat uw doelgroep merkt dat er wat gebeurt in uw bedrijf. Bedenk voor het hele jaar vooruit een aantal nieuwsfeiten en laat die ook gebeuren. Verwelkom bijvoorbeeld uw 10.000e gast. U koopt een bos bloemen en zet een willekeurig gast in het zonnetje. U maakt er een foto van en stuurt een persbericht naar lokale kranten. Dat trekt nieuwe gasten, aldus Jeff Dadema. De hiervoor genoemde acties kunnen ook als nieuws worden gebracht.

6 Reageer op klachten
Start met volgen wat er over uw bedrijf wordt gecommuniceerd op social media als Facebook, Twitter en Foursquare. Reageer daar positief op met een bedankje. Mocht het negatief zijn, maak het direct goed. De klant zal vervolgens veelal zijn negatieve bericht goedmaken. En een klagende klant waarvan de klacht goed wordt opgelost, is daarna extra loyaal.

7 Facebookpagina
Maak een Facebookpagina aan voor uw bedrijf en stimuleer gasten uw bedrijf te ‘liken’. Zo bouwt u een netwerk van fans op waarmee u eenvoudig kunt communiceren. Dadema: ‘Uiteraard vermeldt u al uw initiatieven ook op Facebook en geeft u af en toe iets weg onder uw likes.’

8 Ambassadeurs
Maak van iedere klant een ambassadeur. Dat lijkt een cliché, maar het werkt. Laat klanten uw bedrijf promoten. Hoe? Wees geïnteresseerd, zorg voor beleving, maak met iedere klant een praatje, laat wat nieuws proeven, geef mensen een attentie mee bij vertrek.

9 Gebruik rekening
Gebruik alle middelen die tot uw beschikking staan, ook minder voor de hand liggende, raadt Jeff Dadema aan. Plaats boodschappen op uw rekening.

Reageer op dit artikel