artikel

Informatisering voor dummies?

Dossiers

We hebben veel gegevens over de verkoop. Dag-, maand- en jaaromzetten, het gemiddelde bonbedrag en het aantal artikelen per bon. Al die informatie kunt u goed gebruiken om uw onderneming te sturen. Dankzij informatisering. Eng en ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Noodzakelijk is het anno 2010 wel!

Informatisering voor dummies?

We hebben veel gegevens over de verkoop. Dag-, maand- en jaaromzetten, het gemiddelde bonbedrag en het aantal artikelen per bon. Al die informatie kunt u goed gebruiken om uw onderneming te sturen. Dankzij informatisering. Eng en ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Noodzakelijk is het anno 2010 wel!

In 92% van de brood- en banketzaken staat een computer in de winkel en bij 46% van de bedrijven gebruikt men een elektronische- of computerkassa. Dat betekent dat 54% nog met een ‘eenvoudige groepenkassa’ werkt. Zonde: deze ondernemers hebben veel informatie, maar doen er vrij weinig mee. De missing link is de combinatie tussen informatie en automatisering. 
 
Eenvoudig
Met eenvoudige tools is het voor iedere bakker mogelijk om een uitgebreide analyse van de winkel(s) te maken. Zo heeft het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) onder meer een module ontwikkeld die inzicht geeft in de belangrijkste kengetallen. Vergelijking op artikelgroepniveau, gemiddelde klantbesteding, dag,- week,- en maandcijfers liggen dan binnen handbereik. Als dan ook nog de personele bezetting wordt meegenomen, komt er een totaalbeeld naar voren waarmee u uw bedrijf goed kunt sturen.
Het goede nieuws: u hoeft geen informatiseringdeskundige te zijn om dat voor elkaar te krijgen. Iedereen kan vrij makkelijk veel gegevens verzamelen en verwerken tot sturingsinformatie voor de onderneming!

Inzicht in ontwikkeling
Stap 1 is beseffen dat u behoefte heeft aan informatie om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van uw bedrijf en winkel(s). Zo kunt u daadwerkelijk ‘sturen in plaats van turen’.
Stap 2 is erkennen dat ieder zijn eigen talenten heeft. U runt de bakkerij en de informatisering doet de rest – met ondersteuning van NBC. NBC helpt u de gegevens te interpreteren en biedt zo nodig extra diensten of advies aan.
Stap 3 is het bijsturen waar nodig. En bovenal genieten van nieuwe inzichten over uw onderneming.

Meer informatie? Stuur de nieuwe adviseurs bedrijfskunde van het Nederlands Bakkerij Centrum een e-mail (a.deuzeman@nbc.nl / f.berghuis@nbc.nl) en vraag naar de oplossingen die zij voor uw bedrijf kunnen inzetten.
 

Reageer op dit artikel