artikel

Themadag voor starters: Een bedrijf vinden dat bij je past

Dossiers

Het beginnen van een eigen bedrijf is geen sinecure. Als dan twee jonge ondernemers, die vijftien maanden geleden samen een bakkersbedrijf overnamen, tijdens de themadag voor starters op 30 maart vertellen over hun ervaringen krijgen ze een spervuur aan vragen. De partners van de ondernemers in spé worstelen met de vraag: wel of niet stoppen met hun eigen carrière.

Themadag voor starters: Een bedrijf vinden dat bij je past

Het beginnen van een eigen bedrijf is geen sinecure. Als dan twee jonge ondernemers, die vijftien maanden geleden samen een bakkersbedrijf overnamen, tijdens de themadag voor starters op 30 maart vertellen over hun ervaringen krijgen ze een spervuur aan vragen. De partners van de ondernemers in spé worstelen met de vraag: wel of niet stoppen met hun eigen carrière.

De komende drie jaar zoeken tweehonderd bakkersbedrijven een opvolger (of beter gezegd: een nieuw ondernemersechtpaar), vooral in het midden en het zuiden van het land. Dat zegt Bert Kolkman, voorzitter van de werkgroep “Voor de bakker”, op de themadag voor startende ondernemers op 30 maart in Nistelrode. Vooral de jonge ondernemers in spé hebben hun partner bij zich. Dat doet Kolkman deugd: ‘Je kunt het bedrijf alleen runnen, maar met z’n tweeën is het een stuk makkelijker.’ Hij vindt bijval van Robert Dominicus, adviseur bedrijfskunde NBC: ‘Alleen moet je aan alle touwtjes trekken, met z’n tweeën kun je taken verdelen.’ Maar een apothekersassistente geeft haar vak niet graag op. Is de combinatie van ondernemerspartner en apothekersassistente ideaal? Of geef je een goede baan bij een accountant op voor de droom van je partner?

Keuzes
Dominicus en Ursula den Ouden, marktanalist van het NBC vertellen wat er komt kijken bij het overnemen van een bedrijf. ‘Er moeten talloze keuzes worden gemaakt. Dat begint al met het type bedrijf. Wat wil je? Bestaand of nieuw, klein of groot, platteland of stad, huren of kopen, met of zonder personeel? Een nieuw bedrijf kent een onzekere omzetfactor, terwijl de financiering hoog is. Een verouderd bedrijf biedt wellicht groeimogelijkheden en aan een bestaand topbedrijf zit vaak een hoog prijskaartje.’
Dominicus drukt de potentiële ondernemers op het hart zich goed voor te bereiden. ‘Verken ook de omgeving van het bakkersbedrijf. Ken de concurrentie.’ Ursula den Ouden vervolgt: ‘Het moet goed voelen. Oriënteer je, wacht op het juiste bedrijf en laat je goed informeren. Belangrijk is dat de bakkerij, de winkel, de sfeer en de mensen die er werken bij je passen. Zet dan pas de volgende stap.’
Maureen Jacobs uit Drunen geeft hetzelfde advies. Begin jaren negentig maakte ze met haar man Allard Jacobs eenzelfde zoektocht. ‘We wisten wat we wilden. Een bedrijf dat we konden laten groeien met onze ideeën. Er komt veel op je af, ook zaken waarop je je niet kunt voorbereiden.’ Maureen Jacobs vertelt hoe ze in de bakkerij al meekijkend en pratend met Allard Jacobs de kennis van de degen en producten eigen maakte. Ze gaan altijd samen naar beurzen en vergaderingen, om alles over het vak te weten te komen. Momenteel zit Maureen Jacobs in het hoofdbestuur van de NBOV.
 
Weten wat je wilt
In Nistelrode namen op 1 januari 2008 Michel van Mook (29) en Karin van Oort (27) het bakkersbedrijf van de familie Sommers over. Daaraan ging een zoektocht van een jaar vooraf. Iedere dinsdag (hun vrije dag) gingen ze bakkersbedrijven bekijken, wonnen informatie in. Maar het allerbelangrijkste: ze spraken veel met elkaar en maakten duidelijk wat ze wel en niet wilden. Zo ketste een overname in Gelderland af, omdat ze niet het gevoel hadden bij de omgeving te passen.
Het klikte direct met Sommers. ‘Wij hebben veel met ze gesproken om zaken duidelijk te krijgen’, aldus Karin van Oort. Ze lieten door NBC een haalbaarheidsonderzoek doen en keken veel rond in het dorp. Nistelrode telt zesduizend inwoners, Sommers is de enige bakker. Wel staat er een Jumbo. Het broodassortiment van Sommers was vrij smal, er werd weinig aan banket gedaan. De bakkerij was wat gedateerd: veel machines waren oud, maar wel consequent goed onderhouden. De winkel was wel aan verandering toe. Van Oort en Van Mook zagen dat dit bedrijf bij hen paste: een dorpsbakkerij met groeipotentie.
In december 2007 draaiden ze met het bedrijf mee, in januari 2008 was het bedrijf van hen. De familie Sommers woont naast de bakkerij, Van Oort en Van Mook erboven. Karin van Oort vertelt tijdens de startersdag dat het belangrijk is dat je na de overname duidelijk maakt dat je de eigenaar bent van het bedrijf, zowel aan de vorige eigenaars, de medewerkers als de klanten. ‘Maak ook afspraken over het sleutelgebruik als er spullen van de ex-eigenaar nog in het pand achterblijven.’
Aan het personeel maakten Michel van Mook en Karin van Oort hun plannen bekend en vroegen of ze daarin mee wilden gaan. De meeste hadden een lange reeks van jaren bij Bakkerij Sommers erop zitten, maar wilden graag met de nieuwe eigenaren verder. ‘De veranderingen boden ook het personeel perspectief’, aldus Van Oort. De werknemers kregen te horen dat hun ideeën welkom waren. ‘Je moet het samen doen, alleen ben je nergens’, zegt ze met nadruk, doelend op de inzet van het team.

Hé, opletten
Michel van Mook zorgde er direct voor dat er ook in de middag brood te koop was. Dat betekende vooral in het begin veel brood weggooien. Hij ontwikkelde ook een nieuwe gebakslijn. Dat zette Van Mook bij de zeven horecaondernemers in Nistelrode neer met de mededeling: “Probeer het eens.” Zes ondernemers nemen nu zijn gebak af.
In augustus vorig jaar werd de winkel verbouwd naar semi-zelfbediening en de naam Sommers ingewisseld voor Van Mook de Echte Bakker. Ze hebben voor het Echte Bakkersgilde gekozen vanwege de uitstraling, de ondersteuning en de kwaliteitscontrole. ‘Het gilde tikt je op de vingers als je je niet aan de kwaliteitsnorm houdt. Ik vind het belangrijk als iemand zegt: “Hé, opletten”.’
Karin van Oort had geen bakkerservaring. Als verpleegkundige deed ze als teamcoördinator in het ziekenhuis enige ervaring in leidinggeven op. Dat was het. Ze is gewoon begonnen en was niet bang zich kwetsbaar op te stellen. Van Oort: ‘Als ik iets niet weet, vraag ik het aan de bakkers.’ Waar ze zich het meest op verkeken heeft is het regelwerk, vooral bij de administratie. Ze is zoveel mogelijk zelf in de winkel. ‘De mensen zijn toch benieuwd naar wie we zijn.’
Het eerste jaar heeft veel van het jonge stel gevergd. Keihard werken, veel uren, weinig slaap. ‘Daar hadden we ons ook op ingesteld’, aldus Van Mook. Het heeft z’n revenuen opgeleverd. Het eerste jaar kende de bakkerij een onstuimige omzetgroei van 60 procent. Nu houden ze de zondag voor zichzelf.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels