artikel

Brood Wilfred Haafs succes bij Jumbo Groningen

Dossiers

De klant bepaalt bij Jumbo het assortiment. En die klant wil in Groningen het brood van Echte Bakker Wilfred Haafs. Dat had supermarktmanager Pieter Kuizenga nooit verwacht op het moment dat hij anderhalf jaar geleden op de broodafdeling startte met enkele producten van de Harense bakker.

Brood Wilfred Haafs succes bij Jumbo Groningen

De klant bepaalt bij Jumbo het assortiment. En die klant wil in Groningen het brood van Echte Bakker Wilfred Haafs. Dat had supermarktmanager Pieter Kuizenga nooit verwacht op het moment dat hij anderhalf jaar geleden op de broodafdeling startte met enkele producten van de Harense bakker.

Zonder er ruchtbaarheid aan te geven begon de Jumbo in winkelcentrum De Beren, nabij het Groninger stadshart, in oktober 2007 met een beperkt broodassortiment van bakker Wilfred Haafs. Om eens te kijken hoe het uit zou pakken. Het bespaart de klant een trip naar de versspecialist als hij brood van de warme bakker in de supermarkt kan halen, was de gedachte van supermarktmanager Pieter Kuizenga en afdelingsmanager Hans Stavinga. Dat het duurdere brood zo’n succes zou worden, hadden de twee niet verwacht. Naast het eigen Jumbo-assortiment, met onder meer brood van industrieel bakker Borgesius en Goudeerlijk brood, gaan er nu wekelijks zevenduizend  broodeenheden – zowel hele als halve broden – van de bakker uit Haren over de toonbank onder het label ‘Petra en Wilfred Haafs De Echte Bakker’. Dat is bijna 70 procent van het totale assortiment.

Specialisten
Een bakker die zich met succes profileert bij de ‘vijand’. Het gebeurt bij meer supermarktketens, maar wordt toch wat argwanend gevolgd, door collega-bakkers. ‘Dat is nergens voor nodig’, zegt Kuizenga. ‘Warme bakkers moeten supermarkten niet als concurrenten zien. Er liggen juist kansen. De opmars van zelfbedieningszaken is niet te stuiten dus if you can’t beat them, join them. Supers kunnen met hun brood het niveau van de warme bakker bij lange na niet halen en als je iets zélf niet kunt, huur je het in. Bakkers moeten gaan beseffen dat het zo gaat. Zíj zijn de specialisten en niet voor niets ondernemer geworden. En dat kun je ook etaleren in een supermarkt.’ 
Stavinga kan het beamen, maar denkt dat eerst de nodige hobbels genomen moeten worden. ‘De bakkerijbranche is beducht voor veranderingen. Ik heb de vakschool in Wageningen gevolgd en in bakkerijen gewerkt. Een bakker is minder geneigd commercieel te denken. Jammer, want uit ons voorbeeld blijkt dat Haafs voor het brood in de Jumbo geen winkel- en exploitatiekosten heeft, enkel het brood ’s ochtends aflevert en grote hoeveelheden verkoopt. Hoge marges zijn mogelijk. Dat geldt voor meer bakkers. Pak in deze lastige tijd je kansen zou ik zeggen.’ 

Prijzen
De prijzen van het brood en een beperkt banketassortiment van Haafs zijn in de Jumbo dezelfde als die de bakker in zijn winkels in Haren (2), Groningen en Hoogkerk hanteert. Dat kan ook onmogelijk anders. Het zou vreemd zijn, wanneer hetzélfde product in de Jumbo voor een lagere prijs over de toonbank gaat. ‘De consument weet dat in een mum van tijd. Dat moet je niet willen’, zegt Kuizenga. Voor het brood van Haafs betaalt de klant behoorlijk meer dan voor het brood van Borgesius, maar dat blijkt geen belemmering te zijn voor goede verkoopcijfers en hoge omloopsnelheden. Met het grootste gemak legt de klant, ook in tijden van economische crisis, zijn euro’s neer. Voor een wit vloer snijder van Haafs betaalt de Jumbo-klant € 2,00, voor een tarwe vloer snijder eveneens € 2,00 en voor een wit casino rond van Haafs € 1,90. Een wit rond Borgesius-brood kost daarentegen € 1,05, een tarwe rond € 1,05 en een fijn volkoren eveneens € 1,05. Witte bollen, tarwepuntjes en tarwebollen van Haafs gaan per zes stuks voor € 2,50 over de toonbank. Voor witte bollen, tarwebollen en volkoren puntjes van Borgesius – ook per 6 stuks – wordt € 0,92 afgerekend.

Bakker Wilfred Haafs wilde geen reactie geven.

 

Reageer op dit artikel