artikel

Bedrijfskleding moet passen bij interieur

Dossiers

Bedrijfskleding is onder te verdelen in twee soorten: bedrijfskleding en werkplaatskleding. Onder bedrijfskleding valt de kleding voor winkelmedewerkers. Medewerkers in de productie dragen over het algemeen werkplaatskleding, als jasjes en broeken en overalls. Beide typen kleding moeten aan een groot aantal eisen voldoen. Voor welke bedrijfskleding kiezen verschillende versspecialisten en waarom?

Bedrijfskleding moet passen bij interieur

Bedrijfskleding is onder te verdelen in twee soorten: bedrijfskleding en werkplaatskleding. Onder bedrijfskleding valt de kleding voor winkelmedewerkers. Medewerkers in de productie dragen over het algemeen werkplaatskleding, als jasjes en broeken en overalls. Beide typen kleding moeten aan een groot aantal eisen voldoen. Voor welke bedrijfskleding kiezen verschillende versspecialisten en waarom?

Jacqueline van Everdingen, Patisserie Jarreau, Den Haag
Jacqueline van Everdingen vindt bedrijfskleding heel belangrijk. ‘Voor de winkel wisselen wij soms wel vier keer per jaar. Onze winkel heeft een luxe uitstraling en daar hoort representatieve bedrijfskleding bij. Wij besteden hier jaarlijks een behoorlijk bedrag aan. Op dit moment dragen de winkeldames een zwarte sloof met een fuchsia top. We hebben net nieuwe verpakkingen in het fuchsia en daar is de bedrijfskleding mooi op afgestemd. Bovendien gaan we richting Pasen en daar past die kleur ook goed bij. Met de feestdagen liepen we bijvoorbeeld helemaal in het zwart.’
‘Bij het uitzoeken van nieuwe bedrijfskleding let ik erop dat het lekker zit en dat je er goed in kunt bewegen. De kleding moet natuurlijk mooi zijn, maar ook mooi in de was blijven. Vooral zwart heeft de neiging om wat sneller vaal te worden. Daarnaast let ik erg op het modieuze aspect. Ik kies altijd voor een leverancier die bedrijfskleding levert. In het verleden heb ik ook wel eens confectie gekocht, maar dat is me niet zo goed bevallen. Wat we nu aan hebben komt van Weenink in Rotterdam. Maar we wisselen regelmatig van leverancier.’
‘De medewerkers wassen zelf hun kleding. Dat gaat heel goed. Iedereen heeft kleding in de eigen maat. We houden ook rekening met de fiscale aspecten: zowel de sloven als de blouses zijn bedrukt met onze naam.’

Kees Dijkhuizen, Vis- en delicatessenhandel De Lunterse Beek, Lunteren
Kees Dijkhuizen huurt zijn bedrijfskleding van Berendsen. Dat gaat in april veranderen. Dijkhuizen: ‘Vanaf april gaan we de kleding zelf wassen. Niet omdat we niet tevreden zijn, maar de kosten worden te hoog. Dit jaar hebben we een totale kostenverhoging van zo’n 15 procent en we proberen waar het kan kosten te besparen. Het huren en wassen van kleding kost een euro per stuk, inmiddels zo’n € 3500 per jaar. Wij werken met z’n vijven en dat betekent dat we veertig stuks nodig hebben. We zijn toe aan nieuwe bedrijfskleding. De kleding die we nu aan hebben is drie jaar oud. Wanneer we zelf gaan wassen hebben we minder stellen nodig. Bij de wasdienst zijn we de kleding namelijk een week kwijt.’
‘Onze huidige kleding is zwart en we kunnen met de knoopjes wisselen: we hebben rode knoopjes met rode sjaaltjes, maar kunnen ook witte knoopjes gebruiken met bijpassende sjaaltjes. Bij de aanschaf van kleding zijn voor mij belangrijk: stevige stof waar je makkelijk in kunt lopen, draagcomfort, representatief en kreukvrij. We gaan altijd met het team op zoek naar nieuwe kleding. We hebben iets moois gezien bij horecagroothandel Hanos in trendy paars. We schaffen hierbij sjaaltjes en knoopjes aan in wit en geel. Op de kleding komt een geborduurd logo. Ooit heb ik vragen gehad van een belastingambtenaar over de bedrijfskleding. Toen ik hem vroeg of hij werkelijk dacht dat wij de viskleding ook in onze vrije tijd droegen, was het klaar.’

Berna van der Donk, Slagerij Worstmakerij Van der Donk, Achterveld
Het team van slagerij Van der Donk is net voor de kerst in het nieuw gestoken. Jan en Berna van der Donk vonden op de VAS-beurs afgelopen jaar bedrijfskleding die goed bij de uitstraling van hun slagerij past. Berna van der Donk: ‘Wij hadden een aantal eisen geformuleerd: anders dan daarvoor, goed wasbaar, strijkvrij, universeel draagbaar en in de kleuren van de winkel. Bij Buchholz hebben we de nieuwe outfit gekocht: een zwarte sloof met een zwart/grijs gestreepte blouse met bordeaux boorden en borduursel. De oude bedrijfskleding was vier jaar oud en het werd tijd voor iets nieuws. Per stel kostte de nieuwe kleding tussen de € 80,00 en € 100,00. Normaal gesproken zoeken we met elkaar de bedrijfskleding uit. Nu kwam het zo uit dat wij op de beurs iets vonden.’ ‘De kleding wordt centraal gewassen. Dit doen we uit financieel oogpunt, we hebben minder stellen nodig. Bovendien verkleurt de kleding egaal. En niemand vergeet ooit zijn kleding. We hebben acht medewerkers, waarvan er dagelijks vier werken. Er ligt altijd voldoende kleding in de kast. Sinds kort hebben we een semi-professionele wasmachine van Miele. De wasmachine is voorgeprogrammeerd met twee speciale programma’s voor de slagerij: een voor de doeken en een voor de kleding. Ook is de wasmachine aangesloten op warm water. Dit is energiezuinig en het bespaart tijd. De was is in een uur klaar, voorheen was dat twee uur. Dan in de droger en meteen na het drogen ophangen, zodat strijken alleen in het begin nodig is.’

Henk Vermeulen, directeur J. Zoetelief, Amsterdam
Henk Vermeulen verkoopt op dit moment veel donkere bedrijfskleding. ‘Vooral effen zwart, zwart met een krijtstreep, ton sur ton of zwart als accentkleur zijn gewild. Als basiskleur wordt veel rood, groen of wit toegepast of een kleur die in het interieur voorkomt met als accentkleur zwart in de blouse of jas, gecombineerd met een zwarte sloof.’
‘De sloof gecombineerd met een blouse of jasje wordt veel gekozen door versspecialisten. De kleding moet natuurlijk bij de uitstraling van de winkel passen. We zien ook een verschuiving van oversized naar meer getailleerd en maatkleding. Vooral jongeren vragen naar getailleerd.’
‘Voor vaste medewerkers wordt steeds vaker kleding in de juiste maat aangeschaft. Bij parttimers en zeker als er veel personeelswisselingen of zaterdaghulpen zijn, wordt veelal gekozen voor gemiddelde maten. Onze kleding wordt uitsluitend in Nederland geproduceerd. Dit heeft te maken met het vele maatwerk en de verschillende kleuren die wij leveren.’
‘Voor bedrijfskleding is het belangrijk dat de stof kreukherstellend is en tenminste op 60°Celsius kan worden gewassen. Het is belangrijk dat de wasvoorschriften worden opgevolgd. De levensduur is gemiddeld een jaar of drie jaar, ook afhankelijk van het aantal stuks dat in omloop is. Wel een aandachtspunt zijn de fiscale aspecten. In toenemende mate hoor ik onderweg dat de Belastingdienst streng controleert. Indien niet wordt voldaan aan de gestelde eisen kan de Belastingdienst de bedrijfskleding zien als een vorm van loon. Sloven en blouses zijn minder geschikt om privé te dragen en geven over het algemeen geen problemen, bij polo’s is dat anders. Ook op het formaat van het logo wordt gelet (zie kader Bedrijfskleding en de fiscus). Wanneer het bedrijf een korte naam heeft, moet je flink uitpakken om aan de vereiste grootte te voldoen.’

Cees Aerts, directeur van Poco Bedrijfskleding, Etten-Leur
Cees Aerts merkt dat het modieuze aspect van bedrijfskleding steeds belangrijker wordt. ‘De modellen worden steeds modieuzer, vooral voor de dames. Blouses zijn getailleerd, maar ook de overhemden voor de heren zijn slanker gesneden. Dames willen ook niet in een ‘hobbezak’ lopen. Ook de dessins, kleuren en stoffen worden actueler. We verkopen nu al 120 verschillende kleuren. De bedrijfskleding wordt namelijk vaak aan het interieur van de winkel aangepast. Wij verkopen veel sets bestaande uit een maat blouse en een sloof. Per set moet je dan rekenen op € 55,00 tot € 60,00.
Belangrijk bij het uitzoeken van bedrijfskleding is de kwaliteit van de stof. Een goede kwaliteit gaat langer mee, maar blijft ook mooier omdat er betere verf wordt gebruikt. De meest ideale samenstelling is 50% katoen/50% polyester. Deze stoffen krimpen niet, zijn kleurecht, strijkvrij en vlekken zijn over het algemeen goed te verwijderen. Het gaat vaak mis doordat de wasvoorschriften niet worden nageleefd. Ook vlekverwijdering is belangrijk. Als je de moeite neemt om vlekken te verwijderen, blijft de kleding veel langer representatief. Let er bij de aanschaf van nieuwe bedrijfskleding ook op of alles nog enkele jaren na te bestellen is.’

 

Reageer op dit artikel