artikel

Speel in op gezondheidsbewustzijn

Dossiers

Gezondheid is hot. Maar hoe speel je daar goed op in als ondernemer. Het NBC zet een aantal tips en wetenwaardigheden op eeen rij.

Speel in op gezondheidsbewustzijn

Gezondheid is hot. Maar hoe speel je daar goed op in als ondernemer. Het NBC zet een aantal tips en wetenwaardigheden op eeen rij.

Gezondheid is ‘in’ en speelt een belangrijke rol in het aankoopgedrag van de consument. Het gezondheidsbewustzijn is sinds 2003 geleidelijk toegenomen en de laatste twee jaar min of meer stabiel gebleven. Uit onderzoek van GfK Panelservices blijkt dat maar liefst de helft van de vrouwen rekening houdt met wat ze eten. Aangezien zij meestal ook degenen zijn die de boodschappen doen, bepalen zij welke producten het vaakst in het boodschappenmandje belanden.

Kwaliteit en gezondheid belangrijkste aankoopcriteria
Het belangrijkste waarop de consument let bij de aankoop van levensmiddelen is de kwaliteit (27%), gevolgd door gezondheid (21%), smaak (18%) en de prijs (9%). Het toegenomen gezondheidsbewustzijn komt onder meer tot uiting in de gestegen verkoop van volkorenbrood en meergranen brood en een daling in wit brood.

Productinformatie
De klant heeft ook steeds meer behoefte aan duidelijke productinformatie op de verpakking. Consumenten willen weten welke ingrediënten er in een product zijn verwerkt en wat de consequenties daarvan zijn op de voedingswaarde.
Bij voedingsmiddelen wordt het meest gelet op vet (52% vaak of altijd), calorieën (50%) en verzadigd vet (48%). Uit de onderstaande grafiek blijkt dat ook de belangstelling voor de hoeveelheid natrium en zout in 2007 beduidend hoger is dan in 2006.

Dus:
• Kwaliteit en gezondheid zijn de belangrijkste aankoopcriteria van levensmiddelen.
• Consumenten hebben behoefte aan duidelijke en volledige productinformatie.
• Onderscheid u van andere aanbieders door persoonlijk advies te geven. 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels