artikel

Slager Rien Bezooijen: onderscheiden met verswinkel

Dossiers

Slagerij Rien Bezooijen in Rotterdam werd 23 jaar geleden gestart. De locatie aan het Samuel Esmeijerplein is hetzelfde gebleven, dat geldt zeker niet voor de bedrijfsfilosofie. De slagerij is omgeturnd van kiloslager tot een traiteurwinkel waar enthousiasme troef is.

Slager Rien Bezooijen: onderscheiden met verswinkel

Slagerij Rien Bezooijen in Rotterdam werd 23 jaar geleden gestart. De locatie aan het Samuel Esmeijerplein is hetzelfde gebleven, dat geldt zeker niet voor de bedrijfsfilosofie. De slagerij is omgeturnd van kiloslager tot een traiteurwinkel waar enthousiasme troef is.

‘Ik ben in 1985 begonnen met een eigen slagerij. Ik nam de zaak over van een andere eigenaar. Het eerste halfjaar heb ik de zaak gevoerd zoals ik hem had gekocht, namelijk als kiloslager. Maar dat lag me helemaal niet, dat is niks voor mij. Ik heb toen langzaam het imago veranderd door geleidelijk aan nieuwe producten te introduceren en de presentatie te veranderen. Ik ben kleinere schalen gaan gebruiken, alles wat fijner presenteren dus. Achteraf gezien had ik natuurlijk direct met het nieuwe idee moeten beginnen. Maar het is toch goed uitgepakt, mede door de veranderde aanpak.’

Klantenbenadering
‘Wat het geheim van het succes is? Enthousiasme, uitstraling en het fanatisme. Enthousiasme van mezelf, maar ook van de medewerkers. We verkopen geen producten, we zijn gastheer en gastvrouw. Klanten willen graag persoonlijke aandacht, op die manier kun je je als verswinkel onderscheiden van de supermarkt. Ik raad collega’s ook aan om af en toe foto’s te nemen van je eigen zaak, dat werkt verhelderend. Het is ook belangrijk om een stukje gezelligheid te creëren. Als het warm weer is serveren wij water of bitter lemon. Dat kost tijd en aandacht, maar die geste wordt super gewaardeerd door de klanten. Bovendien is het een onderbreking van het wachten in de rij en het geeft binding met de klant. Wat we ook doen is kleine broodjes serveren met een product er op van onszelf. De klant waardeert het en hij komt in directe aanraking met onze producten. Als je dat doet, moet je natuurlijk wel vertellen wat je uitdeelt.’

Personeelsbeleid
‘Als regel heb ik dat iedere klant netjes wordt begroet bij binnenkomst. Ik probeer een regel altijd naar de mensen zelf te vertalen. “Vind je het zelf prettig als je een winkel binnenloopt en er wordt niks gezegd?” Met personeelsbeleid gaat het ook om mensen enthousiast te maken. Als een medewerker een nieuw product heeft gezien op vakantie of zelf thuis iets nieuws heeft gemaakt, mogen ze het van mij ook voor de winkel maken. Dat stimuleert. Als dat gebeurt en we delen het uit, vertellen we de klant ook wie het gemaakt heeft. Voor de betreffende medewerker is dat een leuk moment, hij wordt extra in het zonnetje gezet en het geeft weer binding met de klant. Verder motiveer ik het personeel door ze op de hoogte te houden van de nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld door ze mee te nemen naar beurzen. Ik wil voorkomen dat het bedrijf alleen om mij draait.’

Marketing
‘De laatste drie jaar richten we ons vooral op glossymagazines als ‘What women want’ en ‘Rotterdam Kookt’. Hiermee bereiken we een groter publiek omdat de bladen regionale en landelijke dekking hebben. Het kost ook meer, maar het voordeel is wel dat deze bladen lang blijven liggen bij instellingen als ziekenhuizen en tandartsen. Dat is het geld meer dan waard. Wat we ook doen is voor de winkel een tafel plaatsen en die fraai aankleden en opmaken. We presenteren iedere dag een maaltijd. Wat vooral belangrijk is, is dat het mooi staat. Dat geldt ook voor bedrijfskleding. Sinds een aantal jaren dragen we een blouse met stropdas, een zwarte pantalon en zwarte schoenen. We wisselen zo’n vier keer per jaar van kleding. Uniformiteit is belangrijk. Het straalt uit dat je een team bent.’
‘Ik kijk graag naar de horecasector. Zo ben ik in 2000 gestart met een praktijkatelier (kookstudio) achter in de slagerij. We doen dit iedere dinsdagavond met een groep van maximaal twintig personen. Bij binnenkomst krijgt iedereen een drankje waarna ik mijn verhaal doe over het bedrijf en de branche. Vervolgens wordt er gekookt met producten die we zelf in de winkel verkopen en geven we ze praktische tips voor thuis. We sluiten natuurlijk af met lekker eten. De kookstudio is een prima manier om het bedrijf Rien Bezooijen te laten zien en om de slagerijbranche in zijn totaal goed voor het voetlicht te brengen bij de consument. Daarnaast is het een mooie omzetmaker. Drie vliegen in een klap dus.’
 

Reageer op dit artikel