artikel

Johan Bloemhof over het belang van smaak

Dossiers

Johan Bloemhof was genomineerd voor de titel Held van de Smaak van Friesland. De titel ging aan zijn neus voorbij, maar zijn overtuiging over de kracht en het belang van smaak in de bakkerij staat nog fier overeind.

Johan Bloemhof over het belang van smaak

Johan Bloemhof was genomineerd voor de titel Held van de Smaak van Friesland. De titel ging aan zijn neus voorbij, maar zijn overtuiging over de kracht en het belang van smaak in de bakkerij staat nog fier overeind.

Teleurgesteld dat niet hij maar een bakker Held van de Smaak van de provincie Friesland is geworden, is Johan Bloemhof van Koopmans Meel allerminst. ‘Het is zelfs wel goed dat een bakker heeft gewonnen. Een bakker is immers het gezicht naar buiten voor de consument en kan het vak en het product het beste uitdragen. De wedstrijd Held van de Smaak als onderdeel van Week van de Smaak juicht hij ook toe.
De focus tijdens deze verkiezing ligt op smaak in de ambachtelijke bakkerij en dat is niet meer dan terecht. Smaak en kwaliteit zijn onderwerpen waar we als consument en producent niet altijd bij stilstaan. Ze worden als gewoon beschouwd.’ Onterecht meent Bloemhof. Het onderwerp smaak verdient de aandacht dat het nodig heeft. Smaak is waar het om gaat. Smaak is de manier waarmee de ambachtelijke bakker zich kan en moet onderscheiden ten opzichte van de supermarkt. Het is de kern van het product en het succes. Bovendien werkt het imago versterkend. Een goed voorbeeld hiervan is Bakken met Passie van Co en Marja Meijsen in Amsterdam. Zij stellen smaak voorop in hun bedrijf en zijn daarmee succesvol.’ Angst van bakkers om zichzelf uit de markt te prijzen door voor kwaliteit te kiezen, is volgens de Amsterdamse bakker ongegrond: ‘Onze bestlopende producten zijn onze duurste producten. Daarmee zetten we ons niet als duurste bakker neer, wel als de lekkerste bakker. Smaak is emotie’, zo liet Marja Meijssen eerder optekenen in Bakkerswereld. 

Zintuigen
De Dikke Van Dale omschrijft smaak onder meer als: het zintuig waarmee men proeft, waarmee men eigenschappen van spijzen en dranken als zodanig kan onderscheiden wanneer die in de mond komen. Maar volgens Bloemhof is smaak breder dan proeven. ‘Smaak is niet alleen wat je proeft, het gaat om het prikkelen van alle zintuigen. Smaak heeft met emotie te maken. De kwaliteit van het product is daarbij uiteraard essentieel. Als je over brood praat is de grondstof naast vakmanschap het allerbelangrijkste. Maak als bakker dus goede keuzes in de bloem- en meelsoorten.’ Maar er zijn meer aspecten van belang om het begrip smaak naar een hoger plan te tillen, stelt de verkoopadviseur van het Friese bedrijf. Naast de juiste apparatuur doelt hij op de esthetische attributen als vorm van het product, decoratie, de verpakking en bewerking. ‘Als het gaat om bewerking kun je bijvoorbeeld denken aan het insnijden van het brood. Door het brood in te snijden creëer je meer korst bij het bakken en meer krokantheid. Bovendien krijgt het product een meer ambachtelijke uitstraling. Ook een goede presentatie of verpakking kan een product visueel meer smaak geven. Als je een plastic zak neemt die knispert dan zal het brood ook wel krokant zijn, is dan bijna automatisch de perceptie van de klant. Ook bedrijfskleding kan bijdragen aan het gevoel van smaak Door af te wisselen, prikkel je de consument en verras je hem op een eenvoudige manier.

Proeverij
Proeven is overtuigen. Bloemhof gelooft daar heilig in. Je kunt wel smaakvolle producten hebben, maar hoe verkoop je smaak aan je consument? De bakker vandaag de dag is steeds meer ondernemer en is ervan bewust dat het in de winkel moet gebeuren.’ Proeverijen zijn uitermate geschikt om klanten te overtuigen van kwaliteit. Uit diverse onderzoeken blijkt dat wanneer je klanten laat proeven uiteindelijk driekwart ook dat product kiest. Communicatie met de klant is essentieel en wordt steeds belangrijker. Steeds meer bakkers kiezen voor semi-zelfbedieningswinkels waardoor er meer gastheerschap gevraagd wordt dan alleen verkopen.’
Op promotioneel gebied zie je nu vaak promotie op prijs. Een andere, misschien wel betere mogelijkheid is om smaak te communiceren door middel van thema’s. Bijvoorbeeld de smaak van Sinterklaas, examen of verjaardag. Door de focus op smaak te leggen, maak je als ondernemer het prijsverhaal ondergeschikt. Bovendien leg je juist de nadruk op de kracht van het ambacht: smaak.’ Een branche die dat goed doet, is de horeca, vindt Bloemhof. ‘De horeca is de afgelopen jaren persoonlijker geworden. Je gaat niet bij de Librije eten, maar bij Jonnie Boer. Zij maken alles zelf waardoor je als bedrijf een eigen smaak hebt. Waarom zijn deze sterrenrestaurants succesvol? Omdat ze zich hebben gespecialiseerd net als Bakken met passie en Hartogs Volkoren Bakkerij in Amsterdam. Iedere bakker moet voor zichzelf bepalen welke specialiteit hij naar voren schuift, dat is belangrijk.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels