artikel

Fijn Lijntje: Eigenaren behouden geloof

Dossiers

Maikel en Rien van Doorn namen in september 2006 Fijn Lijntje over van de Belgische bedenker Vanlommel. Sinds januari 2007 hebben zij het alleenrecht overgenomen van Bakery Concepts. De voorspelling om het aantal kilo’s te verdubbelen is een jaar later niet uitgekomen, maar de Van Doorns zien zeker nog toekomst in het product.

Fijn Lijntje: Eigenaren behouden geloof

Maikel en Rien van Doorn namen in september 2006 Fijn Lijntje over van de Belgische bedenker Vanlommel. Sinds januari 2007 hebben zij het alleenrecht overgenomen van Bakery Concepts. De voorspelling om het aantal kilo’s te verdubbelen is een jaar later niet uitgekomen, maar de Van Doorns zien zeker nog toekomst in het product.

‘Als we reëel zijn dan is een verdubbeling van het aantal kilo’s en bakkers mogelijk.’ Dat stelde Rien van Doorn vorig jaar in Bakkerswereld enkele maanden na de overname van het product Fijn Lijntje. Rien van Doorn, eigenaar van Ambachtsbakker Van Doorn in Sint Michielsgestel, kocht samen met zijn zoon Maikel in september 2006 het koolhydraatarme brood Fijn Lijntje van de Belgische bedenker Vanlommel die het product twintig jaar geleden ontwikkelde. Sinds januari 2007 hebben ze het alleenrecht overgenomen van Bakery Concepts.
Terugkijkend op het eerste jaar moet Maikel van Doorn concluderen dat de doelstelling van verdubbeling niet gehaald is. ‘Het is niet precies gegaan zoals we hadden gedacht. De verdubbeling van het aantal bakkers en kilo’s hebben we niet kunnen realiseren. Momenteel zitten we op iets minder dan 150 bakkers die met het product werken.’ Vorig jaar werkten tweehonderd bakkers met het product. Zij waren samen goed voor een afname van 30.000 kilo per jaar. Wat de totale afname nu is, kan Van Doorn niet zeggen. Een oorzaak van de tegenvallende cijfers is volgens hem de Sonja Bakker hype. ‘Sonja is heel populair, maar ze doet weinig met brood. Dus de mensen die het dieet van Sonja Bakker volgen, eten geen Fijn Lijntje.’ Een andere tegenvaller voor de eigenaren was het feit dat Beko Zuid is gestopt met uitleveren, wegens tegenvallende verkopen.

Kant-en-klaar
Maar ondanks de mindere cijfers van het eerste jaar geloven de eigenaren nog steeds in het product. Dat bewijzen ze door nieuwe ideeën op de markt te brengen: kant-en-klare mixen. Maikel van Doorn: ‘We merkten dat bakkers struikelden over het feit dat ze een hele zak mix in een keer moesten aanschaffen. Ook het product zelf vraagt om uitleg. Zo zijn voor een optimaal resultaat speciale bakblikken gewenst en vraagt het product vooral in het begin wat meer geduld dan een doorsnee grootbrood.’ De Van Doorns onderkenden die problemen door het ontwikkelden van speciale brochures over de werkwijze. Nu een jaar later maken ze het de bakker nog gemakkelijker. Sinds kort is Fijn Lijntje namelijk kant-en-klaar, diepgevroren verkrijgbaar via Grobak. Het product wordt aangeboden per achttien broden per doos. Een brood bevat twintig sneetjes.
Ook hebben de Van Doorns afspraken gemaakt met de supermarkten Albert Heijn en Jumbo. De producten zullen onder de naam Atkins verkocht worden. Fijn Lijntje wordt bij Albert Heijn al aangeboden in ‘kadetjes’ van zes stuks die de consument thuis kan afbakken. Jumbo volgt binnenkort, een datum is nog niet bekend.
Om de markt voor Fijn Lijntje nog verder te vergroten, hebben vader en zoon de bufferzone van 25 kilometer afgeschaft. Iedereen kan het bestellen. 
Fijn Lijntje is een kant-en-klare broodmix die zorgt voor een koolhydraatarm eindproduct. Naast brood bestaat het assortiment uit: kaasbol, ciabatta, croissant, thuisbakmix, puddingmix, cake- en wafelmix, frietmix, lasagnemix, pannenkoekmix en soja lechitine.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels