artikel

Themadag voor startende bakkerondernemers

Dossiers

Een ambachtelijke bakkerij overnemen is niet eenvoudig. Maar Michael en Wendy Waal bewijzen dat het ook in déze tijd kan. Een stimulans voor potentiële bakkerondernemers. Ten overstaan van 26 van hen deden de jonge ondernemers op maandag 31 maart uit de doeken tegen welke hobbels ze aanliepen toen ze vorig jaar Bakkerij Hol in Harskamp overnamen. In de nabije toekomst volgen in ons land nog vele overnames.

Themadag voor startende bakkerondernemers

Een ambachtelijke bakkerij overnemen is niet eenvoudig. Maar Michael en Wendy Waal bewijzen dat het ook in déze tijd kan. Een stimulans voor potentiële bakkerondernemers. Ten overstaan van 26 van hen deden de jonge ondernemers op maandag 31 maart uit de doeken tegen welke hobbels ze aanliepen toen ze vorig jaar Bakkerij Hol in Harskamp overnamen. In de nabije toekomst volgen in ons land nog vele overnames.

Onder de huidige ondernemers behoren er flink wat tot de generatie babyboomers. Zij zullen de komende jaren hun bedrijf moeten overdragen. De werkgroep Voor de Bakker van het Productschap Akkerbouw streeft ernaar om zoveel mogelijk kansrijke ambachtelijke bedrijven voor de branche te behouden. Daarom organiseert de werkgroep jaarlijks een themadag voor mensen die graag bakkerondernemer willen worden. Ze kwamen in partycentrum De Molen in Harskamp bijeen om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bediscussiëren en een fictieve bedrijfsovername voor te bereiden. Waar de ene deelnemer al tot in detail weet hoe hij of zij de nieuwe zaak vorm gaat geven (‘op 1 juni gaan we open, alleen nog wat laatste puntjes op de i zetten’), staat een ander nog aan het begin van een traject en twijfelt of die het bedrijf van zijn oom over moet nemen. Volgens Mildred van Es van de werkgroep is het belangrijk dat ook deze twijfelaars ‘aan de gang komen.’

Etalage
Maar zo eenvoudig is het niet om te beginnen. Zo staan banken erg kritisch ten opzichte van de branche. Robert Dominicus van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) verklaarde dat als volgt: ‘Je hebt bij een ambachtelijke bakkerij te maken met verkoop én productie. Er is eigenlijk sprake van twee bedrijven en omdat het kapitaalintensief is, moet er fors worden geïnvesteerd. Er zijn tegenwoordig veel inwoners per winkel nodig om een bedrijf rendabel te laten zijn.’ Het NBC komt in beeld wanneer er een haalbaarheidsonderzoek moet worden uitgevoerd. Het centrum maakt een grondige studie van de ligging, het verzorgingsgebied, de toekomstige klanten en de concurrentie van andere aanbieders van brood en gebak. Maar het gaat niet alleen om getallen. ‘Belangrijk is om voor jezelf duidelijk te hebben, waarom je ondernemer wilt worden. Is dat omdat je niet onder een baas uit de voeten kunt, of is het omdat je zelf de credits wilt, wanneer het goed gaat met het bedrijf?’, hield Dominicus de aanwezigen een spiegel voor. ‘Hoe duidelijker je plannen, hoe beter. Ik vind dat een startende ondernemer zichzelf in de etalage moet zetten, want een bank moet vertrouwen in je krijgen.’

Geleidelijk
De eerstelijnsadviseurs van het Productschap Akkerbouw, die de dag in Harskamp begeleidden, helpen daarbij. Zij bezoeken en adviseren (startende) ondernemers. Adviseur Koos Klein ziet dat steeds vaker een geleidelijke overname wordt voorbereid. ‘Eerst krijgt de beginnende bakker een dienstverband in loondienst van een half jaar. Daarna vormt hij samen met de oude eigenaar een Vennootschap Onder Firma en in de laatste fase vindt de definitieve overdracht plaats. Een heel veilige manier van beginnen.’ Het Bakkersfinancieringsfonds van het productschap is nog een extra veiligheidswaarborg. Klein: ‘Wanneer er een positief haalbaarheidsonderzoek ligt, staan wij garant als een bank geen gehele financiële dekking kan garanderen.’ 
Voor sommige aanwezigen was het bestaan van dit fonds nieuw en wellicht een extra zetje in de rug om het avontuur dan toch maar aan te gaan. Michael (35) en Wendy Waal (34) gingen hen voor. Zij namen vorig jaar de brood- en banketbakkerij, inclusief beide winkels, in Harskamp en Otterlo over van de gebroeders Klaas en Dirk Hol. De ervaringsdeskundigen stelden zich kwetsbaar op door het hele gezelschap startende ondernemers, dat in drie groepen werd opgesplitst, een kijkje in hun keuken te laten nemen. De nieuwe eigenaren namen niet alleen complimenten in ontvangst, maar kregen ook te horen waar het volgens de starters nog aan mankeert. Zoals de uitstraling van de zaak; de pui van het filiaal in Otterlo is erg onopvallend en de aankleding van de buitenkant in Harskamp is toe aan een upgrading. Dominicus vindt het logisch dat de twee ondernemers na een jaar nog niet álles pico bello in orde hebben. ‘Je moet niet onderschatten hoeveel er op je af komt.’

IJs
Dat konden de opvolgers van Bakkerij Hol in het partycentrum beamen. ‘In het voorjaar van 2006 kwamen we in contact met de familie Hol’, stelt Michael de Waal. ‘Het bedrijf zag er goed uit. Niet alleen met brood en banket, maar ook met een lunchroom, ijsverkoop en een filiaal. In december 2006 zei de bank echter nee tegen ons. Pas toen de vorige eigenaar alle vertrouwen in ons schonk en aangaf mee te helpen met de financiering, ging de bank overstag.’ Precies één jaar na de overname concludeert Michael de Waal dat de begeleiding van personeel het lastigste is geweest. ‘Hoe zeg je iemand die al jaren zijn eigen methodes hanteert, dat je het anders wilt? Best lastig, maar het gaat steeds beter. We houden nu ieder halfjaar functioneringsgesprekken.’
Op 31 maart was er ook een belangrijke rol weggelegd voor de deelnemers. Ze kregen als opdracht mee een marketingplan uit te werken als voorbereiding op een fictieve bedrijfsovername. Bezoekjes werden afgelegd aan Bakkerij Hol, het filiaal in Otterlo en de concurrenten in de nabije omgeving, zoals de Plus. Het (te) grote aantal broodstellingen in de broodafdeling van deze supermarkt viel de beginnende ondernemers gelijk op. ‘Je kunt er beter wat minder hebben en deze regelmatiger vullen. Qua uitstraling is dat beter.’ Aan de hand van checklisten vulden de deelnemers in wat ze vonden van onder meer buitenaanzicht, binnenaanzicht, toonbank, personeel en winkel. Aan het eind van de dag gaven drie groepen een presentatie, met daarbij verbeterpunten voor de zaak van Michael en Wendy Waal. De marketing P’s (product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie) bleken hierbij een handig hulpmiddel.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels