artikel

Speciale toonbank schept extra ruimte

Dossiers

‘Een uniek bedrijf met vier ondernemers.’ Zo typeerde de jury van de Bakkerij van het Jaar het bedrijf in 2006. Echte Bakker Lamers werd tweede. Sindsdien hebben de eigenaren niet stilgezeten. Er is geïnvesteerd in een kleinbroodstraat. Vorig jaar werd een van de twee winkels grondig verbouwd. Verbouwing van de bakkerij en de winkel in Heesch zit in de planning.

Speciale toonbank schept extra ruimte

‘Een uniek bedrijf met vier ondernemers.’ Zo typeerde de jury van de Bakkerij van het Jaar het bedrijf in 2006. Echte Bakker Lamers werd tweede. Sindsdien hebben de eigenaren niet stilgezeten. Er is geïnvesteerd in een kleinbroodstraat. Vorig jaar werd een van de twee winkels grondig verbouwd. Verbouwing van de bakkerij en de winkel in Heesch zit in de planning.

Echte Bakker Lamers in Oss is, ietwat verscholen, zoals meerdere bakkers in Nederland, gevestigd in een klein winkelcentrum midden in een woonwijk. Wat wel opmerkelijk is, is de samenstelling van de leiding van het bedrijf. Lamers wordt namelijk gerund door twee broers, een zus en een schoonzus. De jury van de Bakkerij van het Jaar 2006 (Lamers werd toen tweede) omschreef het bedrijf als een ‘uniek bedrijf met vier ondernemers die samen een krachtig team vormen en resultaten bereiken.’

Familiebedrijf
Het aloude probleem van meerdere kapiteins op een schip lijkt niet op te gaan voor dit familiebedrijf dat sinds 1974 bestaat. Lizzy Lamers: ‘Belangrijk bij een familiebedrijf dat wordt gerund door meerdere familieleden, dat geldt voor ieder bedrijf, is dat je duidelijke afspraken maakt.’ Lamers heeft dat gedaan door iedere eigenaar verantwoordelijk te maken voor een bepaald deel binnen de onderneming. Zo zijn Harm en Bart Lamers verantwoordelijk voor de productie in respectievelijk Heesch en Oss en richt zus Lizzy zich vooral op de winkel in Oss. Ilse (echtgenote van Harm) stuurt de winkel in Heesch aan. Lizzy Lamers: ‘Het allerbelangrijkste is goed onderling contact en vertrouwen in elkaar hebben. En dat is er voor honderd procent.’ Bart Lamers: ‘We overleggen iedere week met elkaar over de gang van zaken. Natuurlijk hebben wij ook wel eens meningsverschillen, maar die worden direct uitgesproken. Dat geeft duidelijkheid voor iedereen, ook voor het personeel. En duidelijkheid geeft rust in het bedrijf.’

Filosofie
‘Onze filosofie is dat we ons richten op de huidige winkels.’ Lizzy Lamers: ‘Meer winkels is niet altijd zaligmakend. Ik ken bedrijven die met meer winkels minder omzet halen dan wij. We concentreren ons op de winkels die we nu hebben. Het voordeel van twee is dat altijd iemand van de eigenaren in de zaak aanwezig is. Kwaliteit en service staan bovenaan, daar wordt niet aan getornd. Als het gaat om kwaliteit van de producten betekent dat dat we alleen topgrondstoffen inkopen.’ “Van rommel kun je geen goed product maken”, zei onze vader altijd’, vult Lizzy Lamers aan. ‘En dat is waar.’ Bart Lamers: ‘Wat betreft service is vriendelijkheid naar de klant toe heel belangrijk. Maar ook het aanbieden van een breed assortiment en nieuwe producten. Wij proberen de klant iedere week iets nieuws voor te schotelen. Nieuwe ideeën krijgen wij door tijdens vakanties in het buitenland bij collega’s te kijken, via leveranciers en door de retail in de gaten te houden.’

Winkel
Onder goede service verstaan de Lamers ook een goede, moderne winkel. Reden voor de ondernemers om vorig jaar februari hun zaak in Oss grondig te verbouwen na zestien jaar. Bart Lamers: ‘De winkel was verouderd en aan vervanging toe’, stelt hij als de reden voor de aanpak. Lizzy Lamers: ‘We hadden bijvoorbeeld een oude vitrine met een 3-lagen toonbank, bovendien werd de ruimte niet goed benut.’ Met de nieuwe winkel (ingericht door Lemmens uit België) behoren beide ergernissen tot het verleden. Het meest in het oogspringende detail in de winkel is de eenlaagse, ronde toonbank die is afgewerkt met een zwart granieten blad. ‘Onze koelvitrines lopen gewoon door in deze toonbank.’
Een andere noviteit voor Lamers is zelfbediening. Zowel klein- als grootbrood worden voorverpakt aangeboden. Wil de klant bediend worden, kan dat ook. Midden in de winkel staat een eiland volgepakt met zoutjes en chocolade. ‘Bij deze opzet is het belangrijk dat de winkel vol is en de producten er netjes bij liggen. Derving is beter dan nee verkopen. De keuze voor een deel zelfbediening was snel gemaakt. Bart Lamers: ‘We hebben hiervoor gekozen, omdat we in de oude opzet qua omzet aan ons plafond zaten en zelfbediening is dan een uitkomst. We hebben nu meer presentatieruimte en we kunnen de klanten sneller helpen.’ Het assortiment is onveranderd gebleven. ‘We bieden alleen van iedere soort meer aan.’

Kaas en vleeswaren
De theorie blijkt te kloppen, want na eigen zeggen is de winkelomzet het eerste jaar na de verbouwing met 8 procent gestegen. Bart Lamers schrijft die toename vooral toe aan de keuze voor zelfbediening. Maar ook de samenwerking met een kaas- en vleeswarenspecialist heeft de winkel geen windeieren gelegd. Lamers deelt de winkel met een franchiser van Kaatje Jans. ‘De producten vullen elkaar prima aan’, motiveert Lizzy Lamers die keuze. Om kaas en vleeswaren zelf er bij te doen was geen optie. ‘Dat is een vak apart. Je kunt het leren of er iemand voor aanstellen, maar voor je het weet run je twee winkels en dat wilden we niet.’ Strikte afspraken zijn er wel gemaakt tussen beide bedrijven. Zo biedt Kaatje Jans belegde broodjes aan met brood van Lamers en zijn de winkels gelijktijdig open.
Omdat de kaasspecialist de winkelruimte huurt van Lamers zijn de tijden van Lamers leidend. Doordeweeks is dat van 8.00 uur tot 18.00 uur, op vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en op de zaterdag van 7.00 uur tot 17.00 uur.
De eigenaren van Lamers zijn tevreden over de omzetstijging in de verbouwde winkel, maar ze kijken ook vooruit. Hun volgende plan is om de winkel in Heesch te verbouwen in dezelfde stijl als Oss. Eenheid creëren is de motivatie. Daarnaast onderzoeken ze in samenwerking met TenBa naar de uitbreidingsmogelijkheden van de bakkerij in Heesch. Een extra winkel openen zit niet in de planning.

 

Reageer op dit artikel