artikel

De gezondheidswaarde van brood: mineralen

Dossiers

Naast voedingsvezels en B-vitamines bevat brood ook een aantal vitamines en mineralen die van belang zijn voor de gezondheid. Het voedingscentrum beveelt niet voor niets 6 sneetjes brood per dag aan voor volwassenen. Deze tip vertelt u meer over de belangrijkste mineralen in brood: ijzer, koper, magnesium, zink, selenium en jodium.

De gezondheidswaarde van brood: mineralen

Naast voedingsvezels en B-vitamines bevat brood ook een aantal vitamines en mineralen die van belang zijn voor de gezondheid. Het voedingscentrum beveelt niet voor niets 6 sneetjes brood per dag aan voor volwassenen. Deze tip vertelt u meer over de belangrijkste mineralen in brood: ijzer, koper, magnesium, zink, selenium en jodium.

In onderstaande tabel ziet u een overzicht van de belangrijkste functies en voedselbronnen van deze mineralen.

Mineraal

Belangrijkste functies in ons lichaam
 

Belangrijkste bronnen
 
 IJzer Vervoer van zuurstof in ons bloed.
 
Vlees, vleeswaren, graanproducten, groene groenten, noten en aardappelen.
Koper Vorming van botweefsel en bindweefsel.
Opname van ijzer in de rode bloedcellen.
Afweersysteem.
Vorming pigment haar.
 
Graanproducten, groente, fruit en chocolade.
 
Magnesium  Vorming botweefsel.
Opbouw lichaamseiwit.
Hartfunctie.
 
Graanproducten, zuivel, vlees en groenten.
 
Zink   Afweersysteem.
Opbouw eiwitten.
 
Graanproducten, vlees, kaas, noten, schaal- en schelpdieren.
Selenium     Werking rode bloedcellen.
Werking als antioxidant.
Mogelijk bescherming tegen (borst)kanker.
 
Vrijwel alle voedingsmiddelen, waaronder brood
 Jodium   Bouwsteen voor schildklierhormoon, voor zenuwstelsel, stofwisseling en groei

Brood (toegevoegd via broodzout) en gejodeerd keukenzout.

 

 

Net als met vezels en B-vitamines, geldt ook hier dat brood een hoger gehalte aan mineralen bevat naarmate de meelsoort een groter deel van de tarwekorrel bevat. Volkorenmeel heeft dus een hoger gehalte aan mineralen dan bloem. De voorziening van ijzer bijvoorbeeld loopt uiteen van 12% van de behoefte met 6 sneden wit brood tot 28% van de behoefte met 6 sneden volkorenbrood.

Jodiumverrijking
Er is een uitzondering op bovenstaande regel en dat is jodium. Het jodium in brood is namelijk niet afkomstig van de graankorrel, maar wordt al tientallen jaren via gejodeerd broodzout toegevoegd aan het brood. Dit wordt gedaan omdat mensen via de normale voeding zonder deze verrijking onvoldoende jodium binnen krijgen. Voor een goede jodiumvoorziening maakt het dus niet uit welke broodsoort je kiest. Het gehalte is voor allemaal even hoog. Met 3 boterhammen heb je al 75% van de benodigde hoeveelheid jodium binnen!

Bij een te lage jodiuminname kan vergroting van de schildklier (krop) ontstaan. Bij kinderen kan een tekort aan jodium zorgen voor groeiachterstand en een verminderd leervermogen. Alleen al om deze reden is het belangrijk dat brood onderdeel uitmaakt van een gezonde voeding van kinderen en volwassenen.

Dus:
• De belangrijkste mineralen in brood zijn: ijzer, koper, magnesium, zink, selenium en jodium.
• Mineralen in brood zijn voornamelijk afkomstig uit het buitenste deel van de graankorrel.
• Dit geldt niet voor jodium, welke wordt toegevoegd via broodzout.
• Mensen die geen brood eten hebben een grotere kans op jodiumtekort.
• Door de toevoeging van noten aan brood wordt het gehalte aan mineralen, vooral ijzer en zink, hoger.
• Mineralen hebben veel verschillende functies in het lichaam.
 

Reageer op dit artikel