artikel

Nieuwe organisatie voor grote ambachtelijke bakkerijen

Dossiers

Het wordt tijd voor een organisatie die de belangen behartigt van grote ambachtelijke bakkerijen. Dat vindt Peter van der Wal. De Apeldoornse bakker heeft daarom de organisatie Regionale Bakkerij Specialisten opgezet. Het doel: meer omzet genereren én een vuist maken tegen de alsmaar groeiende industriële bakkerijen.

Nieuwe organisatie voor grote ambachtelijke bakkerijen

Het wordt tijd voor een organisatie die de belangen behartigt van grote ambachtelijke bakkerijen. Dat vindt Peter van der Wal. De Apeldoornse bakker heeft daarom de organisatie Regionale Bakkerij Specialisten opgezet. Het doel: meer omzet genereren én een vuist maken tegen de alsmaar groeiende industriële bakkerijen.

‘Als ambachtelijke bakker vind ik het vervelend om te zien dat we een markt laten liggen waar de industrie juist wel veel energie in stopt.’ Peter van der Wal, eigenaar van Bakkerij van der Wal Jolink doelt op het supermarktkanaal. ‘De industrie verzint allerlei ideeën om het brood zo ambachtelijk mogelijk te laten lijken in de supermarkt en dat gaat ten koste van de omzet van de ambachtelijke bakkers.’ Reden voor de Apeldoornse bakker om een nieuwe organisatie op te richten. Met de nieuwe organisatie, genaamd Regionale Bakkerij Specialisten (RBS) denkt Van der Wal een goed alternatief te kunnen bieden aan de supermarkten. ‘Meerdere bakkers leveren al aan supermarkten in hun regio, maar dat is allemaal los zand. Door ons te verenigen kunnen we krachtiger optreden als ambachtelijke bakker’, aldus de initiatiefnemer. ‘Een supermarktondernemer wil zijn klanten het liefst goed ambachtelijk brood aanbieden, maar moet het vaak doen met initiatieven vanuit de industrie’, aldus Van der Wal. ‘De regionale bakkerijspecialist kan die vraag veel beter invullen, omdat die bakker al een sterk merk is in de regio. De klanten kennen de naam en hij heeft bewezen dat de prijs/kwaliteit goed is.’ De opmerking dat een ambachtelijke bakker de concurrent in de kaart speelt door te leveren aan de supermarkt, wijst Van der Wal resoluut van de hand. ‘Ik lever met mijn eigen bedrijf aan vijf supermarkten in de regio en dat is voor zowel mijn bedrijf als de supermarkten een prima situatie: de supermarkt kan zich onderscheiden met ons broodmerk en wij hebben meer afzet zonder dat het ten koste gaat van de winkelverkoop. Bovendien bereik ik door deze opzet een doelgroep, namelijk de supermarktklanten, die ik anders nooit zou bereiken, omdat een groot deel daarvan niet in de bakkerswinkel komt.’

Doelstellingen
De doelstelling is voor de Apeldoornse initiatiefnemer vierledig. Ten eerste meer omzet genereren voor het ambacht door te leveren aan supermarkten en de naamsbekendheid van de regionale ambachtelijke bakker vergroten. ‘Het imago van de regionale bakker wordt te weinig gebruikt, omdat veel bakkers onder private label de producten wegzetten.’ Bij RBS gebeurt dat niet. Bakkers die zich aansluiten bij de organisatie leveren de producten in hun eigen verpakking. ‘De naam van de bakkerij is het belangrijkste.’
Op deze manier wil Van der Wal zijn derde en vierde doelstellingen realiseren. Een vuist maken tegen de industriële bakkerijen én een landelijke organisatie realiseren die de belangen behartigt van specifiek grote ambachtelijke bedrijven. ‘Een dergelijke organisatie is er helaas niet, terwijl de industrie wel goed georganiseerd is en daardoor het grotendeels voor het zeggen heeft in de branche.’

Taken RBS en voorwaarden
Omdat het voor de meeste ambachtelijke bedrijven niet rendabel is om een commerciële buitendienst te hebben, zorgt RBS hiervoor. De organisatie benadert actief de supermarktondernemers en zorgt voor de contracten en de facturering. Bakkerijen leveren vervolgens onder eigen label en prijs de producten. Zowel brood als banket zijn mogelijk. Van der Wal adviseert om de winkelprijs als adviesprijs te hanteren. 10 procent van de factuurwaarde wordt ingehouden als fee. ‘Deze gelden worden vervolgens gebruikt voor marketingdoeleinden en overige diensten die de organisatie ten goede komt. Uiteindelijk moeten we een groep vormen met een beleidsbepalende stem.’
De distributie komt voor rekening van de bakkerijen zelf. Bakkers mogen nee zeggen tegen een bepaalde klant. ‘RBS wil iets toevoegen en geen last zijn.’ Bakkerijen die zich willen aansluiten, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. ‘Om deel te nemen moet de bakkerij in ieder geval eigen winkels hebben en een expeditieapparaat. De omzetgrootte per vestiging bedraagt € 700.000. Daarnaast moet de ondernemer minimaal leveren aan twee vestigingen. NBC cijfers zijn geen criterium omdat je dan teveel stuurt op technische kwaliteit, terwijl de smaak voorop staat.’ Bakkerijen die zich aansluiten, doen dat op basis van een vijfjarig contract. Regionale Bakkerij Specialisten streeft naar een landelijke dekking. Momenteel telt de organisatie een drietal bakkers uit Noordoost Nederland. ‘In de eerste plaats zoeken we naar bakkers uit overlappende regio’s.’
Meer informatie: www.bakkerijspecialisten.com
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels