artikel

Starters leren sturen op resultatenrekening

Dossiers

Cijfers? Daar hebben de meeste bakkers niet zo veel mee. Liever bakken ze lekker brood of maken ze mooi banket. Hun bedrijf sturen ze eerder aan op gevoel, dan op normen voor loonkosten bijvoorbeeld. De bedrijfsadviseurs van de werkgroep ‘Voor de Bakker’ komen dit regelmatig tegen. Om starters op weg te helpen, friste Beko Advies tijdens een workshop de financiële kennis van de deelnemers op. Gemotiveerd gingen ze aan de slag met rekenvoorbeelden. ‘Ik ben straks eerst ondernemer, dan bakker’, stelde een cursist, vastbesloten om te slagen.

Starters leren sturen op resultatenrekening

Cijfers? Daar hebben de meeste bakkers niet zo veel mee. Liever bakken ze lekker brood of maken ze mooi banket. Hun bedrijf sturen ze eerder aan op gevoel, dan op normen voor loonkosten bijvoorbeeld. De bedrijfsadviseurs van de werkgroep ‘Voor de Bakker’ komen dit regelmatig tegen. Om starters op weg te helpen, friste Beko Advies tijdens een workshop de financiële kennis van de deelnemers op. Gemotiveerd gingen ze aan de slag met rekenvoorbeelden. ‘Ik ben straks eerst ondernemer, dan bakker’, stelde een cursist, vastbesloten om te slagen.

‘Het is niet zo dat bakkerondernemers hun cijfers totaal niet kennen of er niet op letten, het is alleen niet hun vak. Met name als de omzet terug loopt of de loonkosten worden te hoog weten ze vaak niet goed hoe ze daarop moeten sturen. Sommigen wijzen op hun boekhouder, meestal blijft het echter stil als je vraagt wat ze eraan gaan doen’, licht Silvia van Nieuwland toe. Samen met haar collega John Dekker van Beko Advies, verzorgde zij op 8 september in opdracht van de werkgroep ‘Voor de Bakker’ van het Productschap Akkerbouw de jaarlijkse workshop voor startende ondernemers.
Niet alleen (parate) kennis over cijfers ontbreekt regelmatig, de Beko-adviseurs ontmoeten ook angst. Angst om echt met de cijfers uit het eigen bedrijf aan de slag te gaan. Om starters met name op die zakelijke kant van het vak voor te bereiden, werd gekozen voor het thema: bedrijfsresultaat.
Er hebben zich 27 deelnemers gemeld. Bert Kolkman, voorzitter van de werkgroep toont zich verheugd. Hij hoort veel nieuwe namen tijdens het voorstelrondje. Hij heeft de cursisten zojuist enthousiast toegesproken. De bakkersbranche is op zoek naar toekomstige ondernemers. De komende jaren zullen driehonderd bakkers hun bedrijf verkopen.

Kosten
De deelnemers krijgen een stukje theorie over de resultatenrekening om er later zelf een op te stellen. Ze leren het economisch resultaat van een bakkersbedrijf te berekenen aan de hand van omzet, inkopen en diverse kosten. Dat lijkt eenvoudig, maar John Dekker waarschuwt voor een juiste indeling van kosten.
Een andere ‘valkuil’ kan de verkoop aan derden zijn. Wat is de omzet uit het derde kanaal, vraagt hij de groep. Is dat het brutofactuurbedrag of dat bedrag minus de verleende kortingen? Hij adviseert vervolgens de kortingen apart te boeken, ook om later de productiviteit (beter) te kunnen berekenen. Vanuit de zaal komt de vraag wat slimmer is: vijf broodbakkers die ’s morgens drie kwartier weg zijn om op vijf verschillende adressen brood te bezorgen of vijf chauffeurs inhuren? Verschillende mogelijkheden passeren de revue. Dekker waarschuwt opnieuw: ‘Je moet oppassen dat je de verkoop aan het derde kanaal niet kapot rekent. Bij een overname moet je er echter wel goed naar kijken.’
Samen met collega Nieuwland leert Dekker de toekomstige ondernemers een aantal manieren om een snelle analyse te maken bij een bedrijfsovername, ‘want je krijgt soms de meest fantastische cijfers te zien.’ Ze moeten weten hoeveel klanten er per week in de bakkerswinkel komen, wat het marktaandeel van de bakker is én wat geven consumenten gemiddeld per jaar eigenlijk uit aan brood en banket? ‘Dat is het belangrijkste gegeven als je start.’ De deelnemers blijven hem het antwoord schuldig, waarna de adviseur hen wijst op CBS StatLine waar deze marktinformatie te vinden is.

Ken je cijfers
Omzet, brutowinst en loonkosten, vertelt Dekker later, zijn de belangrijkste kengetallen om een bedrijf aan te sturen. ‘Let vooral op de loonkosten. Al vergeten jullie alles wat je vandaag hebt gehoord, onthoud in ieder geval dat loonkostenbeheersing de weg is naar jullie eerste boot.’ Of die boot er voor veel starters snel zal komen, is de vraag. Bijna de helft van alle bakkerijen kampt op dit moment met een negatief economisch resultaat. Verkopen is voor deze ondernemers een optie, maar vaak zijn hun panden te duur voor startende ondernemers. ‘Het is lastig voor starters om een goede locatie te vinden en om geld te gaan verdienen.’
Jörgen Brunen en zijn vrouw Marjan zijn er desondanks in geslaagd een mooie winkel in Vlagtwedde te vinden. Een zeiljacht is niet direct hun doelstelling. Marjan Brunen: ‘Natuurlijk willen wij resultaat zien van onze inspanningen. Daarvoor word je ondernemer, maar voor ons telt iets anders. We werken allebei fulltime en zien elkaar en onze kinderen nauwelijks. Met een eigen bedrijf is dat anders en zetten we gezamenlijk onze schouders ergens onder.’ Een accountant rekent alles voor hen door. Jörgen Brunen: ‘Dat gaan we daarna zelf doen. Je wilt toch zelf weten hoe het bedrijf er financieel voor staat. Ik vind het belangrijk daar zelf alle dagen mee bezig te zijn.’
Dat geldt ook voor Lex Brakenhoff uit Assendelft. Hij verwacht binnen vijf jaar het bedrijf van zijn ouders over te nemen. De workshop noemt hij leerzaam; hij is op dit moment hoofdzakelijk werkzaam in de productie. Als ondernemer zal hij sommige zaken straks anders doen dan zijn ouders, vermoedt hij. De loonkosten bijvoorbeeld. ‘Daar valt misschien nog wel wat te winnen.’
Een andere bakker uit Limburg, hij is bezig met een overname en heeft een geheimhoudingscontract getekend met de betreffende ondernemer, hekelt het grote aantal parttimers in veel winkels. Ook hij wil het anders en vooral beter doen. Hoe? ‘Door een paar uur per week voor de administratie te reserveren. Alleen op die manier krijg je goed inzicht in de cijfers. Je bent in de eerste plaats ondernemer, dan bakker.’
Brakenhoff reageert: ‘Soms zal dat lastig zijn en druist het kantoorwerk misschien in tegen je gevoel. Je wilt geen boekhouder worden.’ De anonieme bakker: ‘Dat klopt , maar het doel is winst maken. Ik wil straks geen min onderaan de streep.’
 
 

Reageer op dit artikel