artikel

‘De huisarts voor iedere bakker

Dossiers

Het motto van de NBOV is ‘uw partner in bakkerijondernemerschap’. De organisatie maakt zich sterk voor alle ambachtelijke (banket)bakkerondernemers in Nederland en voor haar leden in het bijzonder. Drie leden vertellen over hun ervaringen.

‘De huisarts voor iedere bakker

Het motto van de NBOV is ‘uw partner in bakkerijondernemerschap’. De organisatie maakt zich sterk voor alle ambachtelijke (banket)bakkerondernemers in Nederland en voor haar leden in het bijzonder. Drie leden vertellen over hun ervaringen.

Lex Verkley van Bakkerij Verkley in Soest:

‘NBOV is bindende factor’

‘Ik heb veel te danken aan de NBOV. De NBOV is een vraagbaak op het moment dat je met de vraag zit hoe je iets moet oplossen. Dat kan zijn op gebied van reclame, personeel, bouw of juridisch. Als je een vraag hebt dan zijn bij de NBOV mensen aanwezig die je kunnen helpen of verder helpen. Het is de huisarts voor iedere bakker. Zo zat ik met een vraag over een contract van een medewerker die na 1,5 jaar wegging en binnen maanden weer terugkwam. De NBOV kon mij vertellen dat het contract doorlopend was, omdat de medewerker binnen drie maanden terugkeerde. Wij ondernemers hebben vaak geen tijd om in alle regeltjes te duiken, daarvoor hebben we gelukkig de NBOV. Bovendien is het een bindende factor voor de bakkerij met ondernemersgroepen als MOC en VrouwenVakgroep. Ondernemers die niet lid zijn en alles alleen moeten uitzoeken, lijkt mij heel lastig. Zij weten niet wat ze missen. Maar als je lid bent, moet je wel gebruikmaken van de mogelijkheden.’

Herman van Esch van Bakkerij van Esch in Zevenhuizen:

‘Lidmaatschapsgeld meer dan waard’

‘Het bedrijf bestaat al meer dan honderd jaar en we zijn zo lang ik weet lid van de ondernemersvereniging. Als bedrijf hebben we veel steun gehad aan de NBOV. Bovenaan staat de juridische hulp die we kregen toen we problemen hadden met een vrieskast. We kochten een vriezer die niet aan de eisen voldeed. Samen met de NBOV hebben we een rechtszaak aangespannen tegen de leverancier en die hebben we gewonnen. Daarnaast helpen ze ons met het opstellen van arbeidscontracten. Een onderwerp dat lastig is en waar hulp welkom is. De NBOV is het lidmaatschapsgeld meer dan waard. Zeker als ik zie hoe de organisatie zich inzet voor de bakkers, dan is dat heel positief. Specsplaza bijvoorbeeld daar heeft iedereen profijt van. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ondernemer niet lid is.’ 

Jolanda Kwakman van Bakkerij Kwakman in Bussum:

‘Hulp bij akkefietje’

‘De NBOV is alsmaar groter geworden en heeft zich hierdoor steeds meer tot een “kenniscentrum” ontwikkeld, waar wij veel gebruik van hebben gemaakt. We zijn al heel lang lid, omdat de bond er écht voor de bakker is. Maar twee jaar geleden, toen we twee winkels sloten, hebben we daadwerkelijk kunnen profiteren van het lidmaatschap. De afdeling juridische zaken heeft ons goed begeleid bij het inzetten van de ontslagprocedures. De noodzakelijke kennis heb je als bakker domweg niet. Ook hebben we eens een naar akkefietje gehad met een verkoopster, die op vakantie wilde op een moment dat het absoluut niet kon. Het mondde uit in een rechtszaak die goed voor ons afliep. We werden deskundig bijgestaan door de juridisch medewerkers van de bond.’  Sinds een jaar of vijf is Jolanda Kwakman lid van de VrouwenVakgroep van de NBOV. ‘Je hebt allemaal te maken met dezelfde ‘shit’, en het is dus prettig om met elkaar ervaringen te delen.’ Kwakman is te spreken over de trainingen, het jaarlijkse uitje en de bedrijfsbezoeken. Op maandag 29 september staat een bezoek aan Echte Bakker Posthuma in Sneek op het programma. Haar man Peter is ook begaan met de NBOV. Enige jaren geleden was hij een van de kartrekkers, die de regiobijeenkomsten weer nieuw leven heeft ingeblazen.
 

Reageer op dit artikel