artikel

Korengoud tilt Jan Linders op nummer één

Dossiers

Door een sterke focus op het eigen broodlabel Korengoud, heeft Jan Linders in de afgelopen vier jaar het fair share in de categorie brood gestaag zien groeien. Dit jaar staat de supermarktketen met een fair share* van 141 voor het eerst op nummer één.

Korengoud tilt Jan Linders op nummer één

Door een sterke focus op het eigen broodlabel Korengoud, heeft Jan Linders in de afgelopen vier jaar het fair share in de categorie brood gestaag zien groeien. Dit jaar staat de supermarktketen met een fair share* van 141 voor het eerst op nummer één.
Vier jaar geleden introduceerde Jan Linders het eigen broodlabel Korengoud. Uit het hoge fair share van de broodcategorie blijkt de waardering van de klanten, zegt categorymanager vers Gerard Derksen. ‘Bij het ontwikkelen van de Korengoud-broden staat de smaak, geur en malsheid van het brood op nummer één. Vaktechnische keuringen zijn leuk en daar doen we ook aan mee, maar die zijn veel moeilijker aan de klant uit te leggen.’
 
Segmenten
Jan Linders verdeelt het broodschap in drie segmenten: enkele soorten voor het prijssegment, daarnaast biedt het een aantal standaard fabrieksbroden in het populaire segment, Korengoud is het label voor broden in het luxe en basisassortiment. ‘We hebben een gemêleerde klantenkring. Daarmee houden we rekening in de samenstelling van ons assortiment.’
Korengoud weet zich in kwaliteit te onderscheiden door betere grondstoffen en receptuur en een ander bakproces. ‘Qua uiterlijk ziet het brood er niet anders uit, maar de klant weet het kwaliteitsverschil te onderscheiden en is bereid meer te betalen. Afhankelijk van de grondstoffen is Korengoud-brood zo’n 5 á 10 procent duurder en goed voor 75 procent van onze broodomzet’, zegt Derksen.
 
 
Invriezen
Vooralsnog houdt Jan Linders voor de verpakking van zijn Korengoud vast aan een plastic zak, ook al zou een papieren zak een meer ambachtelijke uitstraling geven. ‘Nederlanders zijn gewend om brood in te vriezen, 75 procent van de supermarktklanten doet dat. In een papieren zak krijg je daarbij te veel kwaliteitsverlies. Een nieuwe ontwikkeling is de paperlook-zak. Die is van plastic, waardoor je het brood kunt invriezen, maar het heeft wel de uitstraling van papier. Binnen afzienbare tijd zie ik daar ook voor ons Korengoud mogelijkheden.’
 
Flexibel
Een belangrijke nieuwe trend die Derksen ziet opkomen is de opkomst van de flexibele broodafdeling. ‘We gaan in de toekomst onderscheid maken tussen doordeweekse klanten en klanten die inkopen voor het weekeinde komen doen. In het begin van de week kopen ze brood voor het ontbijt en om mee te nemen naar school of werk en in het weekeinde willen ze juist luxere broodsoorten. Een standaard schappenplan zal in de toekomst niet meer werken op de broodafdeling, daar ben ik van overtuigd.’
Samen met broodleverancier Kamps ontwikkelde Jan Linders enkele jaren geleden de broodlijn Take Care. Hierin zit onder meer brood met omega-3 en extra vezels. ‘We zien al jaren een verschuiving van witbrood naar meergranen. Take Care-brood mikt op die mensen die nog verder gaan met gezonde voeding.’ Derksen is zeer tevreden over deze broodlijn. ‘We hadden het een periode exclusief, Kamps wil het nu verder uitrollen.’
 
* De supermarkt verkoopt meer brood dan op basis van het marktaandeel verwacht wordt.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels