artikel

‘Andere regio betekent andere aanpak

Dossiers

Nadat hij zijn zaak in Driebergen in 2005 van de hand deed, oriënteerde Michel van der Kroef zich een periode en nam bijna een jaar geleden Bakkerij Geert Brandts in Didam over. En hij ontdekte een ander type klant. ‘Hier komen de mensen nog echt naar de bakker.

‘Andere regio betekent andere aanpak

Nadat hij zijn zaak in Driebergen in 2005 van de hand deed, oriënteerde Michel van der Kroef zich een periode en nam bijna een jaar geleden Bakkerij Geert Brandts in Didam over. En hij ontdekte een ander type klant. ‘Hier komen de mensen nog echt naar de bakker.’

 
Samen met zijn broer begon Michel van der Kroef in 2000 een bakkerij in Driebergen. Na vijf jaar besloten de twee om als ondernemers uit elkaar te gaan. Zijn broer ging in loondienst en pur sang ondernemer Van der Kroef nam de tijd om ‘vreselijk veel bakkerijen te bekijken’ en een overname voor te bereiden. Dat lukte hem in de Liemers. 
 
Ons kent ons
Het christelijke Driebergen en het katholieke Didam kennen volgens Van der Kroef (33) een compleet andere cultuur. ‘Hier wordt veel bewuster gekozen voor een bepaalde slager, bakker of groenteboer. De mensen zijn trouw. Het is de ons kent ons mentaliteit, terwijl het in Driebergen voor de klant weinig uitmaakt waar ze hun producten afnemen. Vandaag komen ze bij jou, morgen bij de buurman en volgende week is de Albert Heijn aan de beurt. Rond de feestdagen zie je ook verschillen. In Driebergen draaien de speciaalzaken dan overuren, mensen zoeken luxe producten. In Didam is een normaal kerstbrood ook oké. En als ondernemer speel je op dat soort zaken in.’ Zelfs bínnen zijn eigen dorp bestaan volgens de ambitieuze Van der Kroef, die eigenaar is van twee winkels en een bakkerij in het dorp, opmerkelijke verschillen in koopgedrag. ‘In het winkelcentrum is men meer geneigd tot impulsaankopen en worden saucijzenbroodjes, appelflappen en gevulde koeken goed verkocht. Aan de rand van het dorp is dat beduidend minder.’ 
 
 
Productontwikkeling
Van der Kroef bedoelt het niet negatief, maar door de ‘kat uit de boom kijk-mentaliteit’ in zijn nieuwe werkgebied loopt de productontwikkeling achter. ‘Waar ik vijf jaar geleden in Driebergen mee bezig was, probeer ik nu hier. Vooral op het gebied van gezondheidstrends. Op producten als eierkoeken en volkorenkoek wordt heel afwachtend gereageerd. Alleen wanneer de buurman het ook koopt zal het wel goed zijn is de gedachte. En wat denk je van de prijsontwikkeling. Het verschil in prijsniveau is 15 procent. Voor een waldkornbrood vroeg ik vijf jaar geleden in Driebergen € 2,25, hier leggen de klanten er n&uacute € 2,05 voor neer.’
 
IJsverkoop
De gedreven Van der Kroef besloot bij de bakkerij en winkel aan de rand van het dorp een ijssalon te beginnen. ‘Zoiets moet je gewoon proberen en de tijd geven. Dat is ondernemen. Er moest flink verbouwd worden en we hebben door de trage besluitvorming van de gemeente de planning niet kunnen waarmaken. Een halfjaar later dan ik eigenlijk gewild had, was de vergunning er. Hierdoor kon ik in het midden van de warme zomer van 2006 beginnen. Vanaf het begin liep het storm. We verkopen 24 soorten Italiaans schepijs en de tuinbankjes bij onze salon zijn regelmatig bezet. Cijfers wijzen trouwens uit dat de broodconsumptie afneemt, terwijl de consumptie van ijs blijft stijgen.’
 
Begrip
De naam Brandts is in Didam en omgeving al bijna 95 jaar een begrip. Ex-voetbalinternational Ernie Brandts is een telg uit de bekende bakkersfamilie en Van der Kroef zag geen enkele reden om de naam te wijzigen. ‘Mijn eigen naam is niet zaligmakend, daar ben ik te nuchter voor. En Brandts stond en staat gewoon goed bekend. Dat wil niet zeggen dat al het personeel ook is gebleven. Sommigen hadden moeite met de veranderingen en zijn vertrokken. Logisch. Als ondernemer druk je een stempel op je zaak en voer je veranderingen door waar niet iedereen zich in kan vinden.’
Zo besteedt de van oorsprong Utrechter ‘meer tijd aan de uitstraling van zijn winkel dan zijn voorganger’ en hij hecht aan een goede presentatie van de producten. Kistjes met verschillende soorten beschuit, een groot rek met snoepgoed en veel artikelen op de toonbank moeten de klant verleiden. ‘In de winkel moet het leuk en gezellig zijn. Vrolijk personeel en een aantrekkelijke presentatie doen wonderen’, vindt Van der Kroef die aangesloten is bij het Echte Bakkersgilde en zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt. ‘Binnen een straal van 25 kilometer wil ik op termijn nog vijf of zes winkels erbij. Ik ben me al aan het oriënteren.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels