artikel

Unipro investeert in Molco

Dossiers

Flexibele instelling maakt hoge productie mogelijkCSM heeft van zijn bakkerijactiviteiten wereldwijd core business gemaakt. Dat geeft onderdelen als Molco de mogelijkheid verder door te groeien. Met de nieuwe uitgebreide en vernieuwde productiehal in Aartselaar kan het bedrijf voorlopig de toenemende vraag naar bake-offproducten aan, die door Unipro onder merken als Molco en Waldkorn worden vermarkt. Er zijn technologisch zeer hoogwaardige productielijnen neergezet, waarbij flexibiliteit de hoofdrol speelt.

Unipro investeert in Molco

Flexibele instelling maakt hoge productie mogelijk
CSM heeft van zijn bakkerijactiviteiten wereldwijd core business gemaakt. Dat geeft onderdelen als Molco de mogelijkheid verder door te groeien. Met de nieuwe uitgebreide en vernieuwde productiehal in Aartselaar kan het bedrijf voorlopig de toenemende vraag naar bake-offproducten aan, die door Unipro onder merken als Molco en Waldkorn worden vermarkt. Er zijn technologisch zeer hoogwaardige productielijnen neergezet, waarbij flexibiliteit de hoofdrol speelt.

In het Belgische Aartselaar heeft Molco haar productieruimte met 4500 vierkante meter vloeroppervlakte uitgebreid. De bakkerij van Waldkornbrood en andere bake-offproducten heeft een hoog technologisch gehalte. De investering is duurzaam, die vooral gericht is op het produceren van een kwalitatief goed, constant en veilig product.
 
Beperkte vierkante meters
Er was in Aartselaar maar een beperkte hoeveelheid vierkante meters grond ter beschikking voor de uitbreiding van de fabriek. Dus moest vooraf heel goed nagedacht worden hoe op de beperkte vloeroppervlak de productiedoelen konden worden gerealiseerd.
Bij binnenkomst in de bakkerij komt het roestvrijstaal je tegemoet. In de ‘oude’ bakkerij stonden drie productielijnen, die intact zijn gebleven. In de aanpalende nieuwe hal is een vierde lijn erbij gezet. Verder zijn daar de bandoven, koel- en vriestunnels en het verpakkingsgedeelte ondergebracht. De bakkerij is voorzien van de meest geavanceerde techniek.
De bloem komt via de silo’s, die voorzien zijn van een automatische weegbunker van Spiromatic, de bakkerij binnen. Voor het kneden van het deeg is gekozen voor de wentelkneders van Diosna. Die zijn in de optiek van productiemanager Guido Caveye beter voor het draaien van gevulde degen dan de spiraalkneders.
De nieuwe productielijn komt, net als drie andere, van de Duitse firma Fritsch. De deegverwerkingslijn onderscheidt zich door zijn flexibele instelling. Er kan een grote variëteit aan producten worden gemaakt, ook gevulde deegstukken op één en dezelfde lijn. Voor de oven moest men de hoogte in. Er staat geen meterslange bandoven, maar een oven waarin via de band in twee verdiepingen wordt gebakken. Caveye is zichtbaar trots op dit knap stukje techniek.
 
Kleine hoeveelheden
Er wordt bij Molco niet bezuinigd op de kwaliteit van grondstoffen, maar er wordt wel heel zuinig omgegaan met die grondstoffen. Zo is het productieafval op de lijn tot een minimum beperkt. Ook is veel zorg besteed aan veiligheid. Er is een scherpe controle op de binnenkomende ingrediënten, maar ook het eindproduct ondergaat, alvorens het product in de verpakking van Molco het bedrijf verlaat een scherpe inspectie. De zorg van CSM voor de medewerkers is ook groot. Zo is er een ingenieus brandblussysteem toegepast, om een eventuele brand snel de kop in te drukken. Dat geeft ook extra zekerheid van continuïteit aan de klanten van Molco.
In de bakkerij worden diepgevroren bakkerijproducten gemaakt, waarvan zo’n 55 procent naar Nederland gaat. Er worden honderd verschillende degen gedraaid waarvan een kleine 250 verschillende producten worden geproduceerd. ‘We kunnen nu ook op maat produceren. Dat betekent dat de productie met een kleinere omvang, voor specifiek één klant bijvoorbeeld, veel gemakkelijker tot de mogelijkheden behoort.’
 
CSM
Molco is een merk van Unipro Professional Bakery, dat onderdeel uitmaakt van het beursgenoteerde CSM. De van oorsprong suikerverwerkende maatschappij heeft zich nu grotendeels gericht op de bakkerijactiviteiten. Het bedrijf produceert bakkerijvetten, brood- en banketingrediënten, halffabricaten, bake-off en diepgevroren bakkerijproducten.
De bakkerijactiviteiten vormen verreweg het belangrijkste onderdeel van alle CSM-activiteiten. De totale concernomzet is 2,65 miljard euro. 2,1 Miljard euro (1,1 miljard euro in Europa en 1 miljard euro in Amerika) wordt gegenereerd uit de bakkerijmarkt. De laatste jaren zijn vooral de minder bakkerijgerelateerde bedrijven verkocht. In Nederland is CSM met twee merken actief: Unipro en Carels Goes. In veel andere Europese landen is CSM met het merk BakeMark aanwezig.
De Nederlandse bakkerijmarkt is belangrijk voor CSM. 15 Procent (¢ 170 miljoen) van de Europese bakkerijomzet wordt in Nederland gegenereerd. Verder heeft CSM in Duitsland, waar naast BakeMark ook MeisterMarken onderdeel van CSM uitmaakt, Italië en Groot Brittannië een belangrijk marktaandeel.
Unipro heeft een heftige periode achter de rug. Het merk bestaat volgend jaar twintig jaar. Tot 1987, toen als onderdeel van Unilever, was het in Nederland vooral bekend onder de naam Bakkerol. In de jaren ’90 nam het de bake-offproducten deGoede (een jaar geleden verkocht aan Koninklijke Smilde), Broer en Molco over. Negen jaar later werden de activiteiten van Molco met die van het Belgische Hartog Union in Aartselaar geïntegreerd. In 2000 kocht CSM de bakkerijactiviteiten van Unilever.
 
Waldkorn en Wit+
Met Waldkorn heeft Unipro een stevig broodmerk in de markt gezet. Er volgde direct na de introductie in 1989 een vrij unieke campagne. Over de hoofden van de bakkers heen werd in dag- en weekbladen geadverteerd met Waldkorn. De ontwikkelde acties rondom het merk waren duidelijk afwijkend van wat toen in de bakkerijsector gebruikelijk was. Er is veel geld in Waldkorn geïnvesteerd, niet zonder effect. Uit onafhankelijk marktonderzoek blijkt dat Waldkorn bekender is geworden dan Tarvo (sinds 1933 als broodmerk op de markt). Panda is een goede derde.
Onder de meergranenbroodkopers scoort Waldkorn ten opzichte van de andere merken ook verrassend veel beter; zo is de frequentie van aankoop van Waldkorn beduidend hoger dan die van andere broodmerken. Harry van Broekhoven, channel manager artisanal Benelux, zegt dat de toegevoegde waarde van een product een cruciale rol speelt voor het genereren van extra omzet. Daarop is de hele strategie gebouwd.
Met Wit+ volgt Unipro dezelfde strategie als destijds met Waldkorn. Het wordt als een merk neergezet, met alle daarbij behorende marketingacties. Het brood wordt gepositioneerd als even lekker als witbrood, maar met de goede voedingseigenschappen van volkorenbrood. Wit+ is een witbrood waarin voedingsvezels, vitamines en mineralen zitten.
 

Tekst: Harrie Leijten

Foto’s: Michel Zoeter

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels