artikel

Uitdaging voor Mariska van Ginhoven

Dossiers

‘Het geeft me een kick om het telkens weer iéts beter te doen. Iets hoger te scoren. En dat in een krimpende markt. Ook ons klantenaantal daalt.’ Dit zijn voor Mariska van Ginhoven redenen waarom ze koos voor het bakkersvak. In 2000 stapte ze in het familiebedrijf Bakkerij Van Kempen in Alphen aan de Rijn. Haar visie op het vak.

Uitdaging voor Mariska van Ginhoven

‘Het geeft me een kick om het telkens weer iéts beter te doen. Iets hoger te scoren. En dat in een krimpende markt. Ook ons klantenaantal daalt.’ Dit zijn voor Mariska van Ginhoven redenen waarom ze koos voor het bakkersvak. In 2000 stapte ze in het familiebedrijf Bakkerij Van Kempen in Alphen aan de Rijn. Haar visie op het vak.

Niet veel ondernemersvrouwen in de bakkerij maken zo bewust de keuze om te werken in het bakkersvak als Mariska van Ginhoven (34). Ze werd niet verliefd op een bakker maar stapte gericht in het familiebedrijf. ‘Dat klopt. Ik ben er niet ingetrouwd, maar heb bewust mijn baan als hoofd inkoop bij Weba Inco opgezegd om mijn vader en broer ‘een jaartje te helpen’. Dat zei ik zeven jaar geleden! Inmiddels ben ik mede-eigenaar van de zaak. Vroeger was het voor mij echt geen optie om in de bakkerij te komen. Maar ja, mijn vader zei het altijd al: ik heb een hart van deeg.’
Samen met haar broer Niels (35) die de bakkerij voor zijn rekening neemt, runt Mariska van Ginhoven Bakkerij Van Kempen. Het bedrijf heeft drie winkels, één bij het moederbedrijf in Alphen aan de Rijn, één in Leiden en de derde in Koudekerk aan de Rijn. ‘Mijn vader werkte bij Bakkerij Van Kempen. Hij nam in 1970 de zaak over, waarna mijn broer hem opvolgde in 1998. We zaten toen nog alleen in Koudekerk aan de Rijn. In 2000 nam hij de bakkerij plus winkel in Alphen aan de Rijn over. Ik besloot toen een jaartje te gaan helpen omdat het bedrijf in één keer zo fors was gegroeid. Later kwam Leiden daarbij. In januari 2005 heb ik vervolgens de helft van mijn broer gekocht.’

Verantwoordelijk
Niels van Ginhoven is verantwoordelijk voor de productie, zus Van Ginhoven doet onder meer de winkels, de administratie en de bestellingen. Naast de beide ondernemers werken er 27 mensen. ‘We hebben wel de traditionele taakverdeling; ik ben alleen niet zijn vrouw, maar zijn zus’, glimlacht Mariska van Ginhoven. Ze staat zelf geen vaste dagdelen in de winkel. ‘Bewust niet. Nu kan ik invallen als er iemand ziek is of in de vakanties.’
Op de vraag waarom Mariska van Ginhoven in het bedrijf blééf werken, moet ze even nadenken. Dan komt haar resolute antwoord. ‘De diversiteit van de functie. Daarnaast houd ik van de verantwoordelijkheid. Het is heel anders dan wanneer je voor een werkgever werkt. En tja, het hart van deeg hè. Het bakkersvak spreekt me enorm aan. Ik ben er natuurlijk mee opgegroeid.’ Ze vervolgt: ‘Ik kan met mijn studie Bedrijfskunde ook iets anders gaan doen. Maar ik zie het als een uitdaging om in deze krimpende markt stevig te blijven staan. Er sluiten nog steeds veel bakkers. Maar wij horen daar niet bij! Ik kick op het feit dat we het telkens iets beter doen. Dat ik het iets beter kan organiseren, een actie kan overtreffen et cetera.’

Omzet
Met de drie winkels van Bakkerij Van Kempen gaat het volgens Van Ginhoven ‘redelijk goed. Het klantenaantal vermindert wel. De omzet blijft op peil omdat de mensen meer besteden. We doen er van alles aan om meer klanten te trekken maar dat is moeilijk. Acties, aanbiedingen, nieuwe producten… Het is allemaal niet genoeg. Bij de winkel in Leiden zijn de parkeerplaatsen voor de deur weggehaald. Hier kunnen we niets tegen doen, maar het heeft wel enorme impact op je zaak. Ik denk ook dat we steeds meer weekendbakker of feestbakker worden. Op die momenten wordt het steeds drukker. Consumenten willen het ritje naar de bakker wel maken bij speciale gelegenheden.’
De kracht van een ambachtelijke bakker is volgens deze ondernemer het personeel. ‘Meteen ook het duurste dat we in huis hebben, maar daarmee kunnen we ons onderscheiden van de supermarkt. Met vriendelijkheid en aandacht voor de klant. Natuurlijk moeten de producten goed zijn, maar de supermarkt wordt steeds beter. De kracht van de bakker zit hem niet in gewoon wit- of bruinbrood.’

Kansen
Mariska van Ginhoven ziet kansen in schaalvergroting en het derdekanaal. ‘Wij leveren steeds meer aan derden. In die hoek zit bij ons behoorlijke groei.’ Een andere kans die Van Ginhoven onderzoekt, is het produceren voor andere bakkers. Of het inkopen bij collega-bakkers. Ze is actief in een werkgroep van het NBC die deze mogelijkheden onderzoekt. ‘Op deze manier blijf je ambachtelijk zonder alles zelf te maken. Wij kopen bijvoorbeeld croissants, kaiserbroodjes en een paar soorten gebak in. Dat zou ik liever bij collega-bakkers doen dan bij de grote fabrieken. Wij kunnen dan bijvoorbeeld gevulde koeken maken voor collega’s.’ De gevulde koek is één van de specialiteiten van Bakkerij Van Kempen. Per week worden er zo’n 400 verkocht. De verkoopprijs is € 1,15, de brutomarge 85 procent. ‘Maar ook saucijzenbroodjes (€ 1,40) maken we zelf. Net als hazelnootgebakjes (€ 1,70). Allemaal producten waar mensen speciaal voor komen.’

Calculeren
Bakkerij Van Kempen heeft aan den lijve ondervonden hoe belangrijk kostprijscalculatie is. ‘Makkelijk is het niet. Zelfs niet met een studie Bedrijfskunde, maar wel belangrijk. Toen ik er net mee begon schrok ik mezelf soms wezenloos. Vlaaien waren bij ons bijvoorbeeld veel te goedkoop. We hebben niet direct de prijs opgeschroefd, maar zijn met een kleinere maat vlaai gaan werken voor dezelfde prijs (€ 8,25 voor een vlaai met doorsnede 22 cm). We kopen nu ook enkele gebaksoorten in. Het is gewoon niet lonend om alles zelf te maken. Producten waar we behoorlijk op verdienen doen we nog eens in de actie. Dat doen we niet meer met producten waar we maar weinig op verdienen. Ook met prijsverhogingen gaan we nu gerichter te werk. Maar desondanks blijf je op het ene product meer verdienen dan op het andere. Voor ons hazelnootgebakje kunnen we gewoon niet de prijs vragen die je eigenlijk nodig hebt (ongeveer € 2,00, tegen € 1,70 nu). Dan prijs je zelf uit de markt.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels