artikel

Taalcursus voor medewerkers Bakkerij Bartels

Dossiers

De communicatie tussen de allochtone medewerkers en de leidinggevenden liep niet goed. Oorzaak: onvoldoende kennis van de Nederlandse taal. Gevolg: fouten in de productie. Reden voor Bakkerij Bartels in Amsterdam om te investeren in een taalcursus. De communicatie is verbeterd, de fouten sterk verminderd.

Taalcursus voor medewerkers Bakkerij Bartels

De communicatie tussen de allochtone medewerkers en de leidinggevenden liep niet goed. Oorzaak: onvoldoende kennis van de Nederlandse taal. Gevolg: fouten in de productie. Reden voor Bakkerij Bartels in Amsterdam om te investeren in een taalcursus. De communicatie is verbeterd, de fouten sterk verminderd.
 

‘Tijdens de functioneringsgesprekken met de allochtone medewerkers stelden we vast dat zij de gesprekken niet goed snapten. Ze konden de tekst wel lezen, maar wisten niet precies wat er stond.’ Aan het woord is Hans Lefeber, projectmanager bij Bakkerij Bartels. ‘De functioneringsgesprekken pakten door het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal negatief uit, omdat wij op een verkeerde golflengte zaten met elkaar’, legt hij uit terugblikkend op de situatie. Over de oorzaak van het communiceren op verkeerde golflengtes zegt Lefeber: ‘De eigenaren hadden zich in de loop der jaren aangepast aan de taal van de medewerkers, ze zijn te meegaand geweest. Daardoor hadden ze niet meer in de gaten dat de medewerkers zich niet ontwikkelden.’ Het gevolg: misverstanden en fouten bij het doorgeven van bestellingen en onbegrip. Lefeber: ‘Bij de productie hadden we bijvoorbeeld problemen als er nieuwe producten ontwikkeld waren, ze konden de naam namelijk niet lezen, of ze konden een nieuwe klant in de expeditieruimte niet vinden. Ook afkortingen waren een groot probleem. De situatie kun je laten zoals die is, maar dan komen de medewerkers en dus ook het bedrijf niet verder en dat willen we juist wel.’

Cursus
Anderhalf jaar geleden was de maat vol voor de directie en schakelden ze professionele hulp in van re-integratiebureau en inburgeringspecialist Hudson. ‘Wij willen leveren wat de klant wil en op een zo efficiënt mogelijke manier. Daarvoor heb je personeel nodig dat de taal begrijpt. Om het probleem te tackelen heeft de directie van de Amsterdamse bakkerij een deel van de allochtone werknemers het afgelopen jaar een taalcursus Nederlands aangeboden. Zeventien medewerkers kregen onlangs een certificaat uitgereikt voor het succesvol afronden van de cursus. ‘Wij wilden de communicatie binnen de bakkerij verbeteren en dat heeft in eerste instantie alles met taal te maken’, motiveert Lefeber de keuze voor de taalcursus. De werknemers volgden 42 weken lang de cursus onder werktijd en op het kantoor van de bakkerij. Dat vroeg om een goede planning van de drie dagelijkse ploegendiensten en een behoorlijke investering voor het managementteam van Bakkerij Bartels.

Meer zelfvertrouwen
Volgens de projectmanager is het iedere cent waard geweest. ‘Door de cursus zijn onze werknemers toegankelijker geworden en ze hebben meer zelfvertrouwen gekregen. Daardoor krijgen we nu ook meer feedback vanaf de werkvloer. Werknemers kunnen nu hun arbeidscontract lezen, waardoor er minder misverstanden ontstaan. Voorheen was het zo dat als de werknemers werden gewezen op aspecten die niet goed gingen, zij dat als negatief ervoeren in plaats van positief. Doordat ze nu beter Nederlands spreken en begrijpen, is er meer begrip voor elkaars werkzaamheden en worden er minder fouten gemaakt, bijvoorbeeld in het doorgeven van bestellingen of routes die gereden moeten worden. Ook zijn we als leidinggevenden minder tijd kwijt met uitleg geven en we hebben sneller het antwoord dat we zoeken. De medewerkers kunnen beter hun gevoelens en beleving uiten en dat is belangrijk, omdat je dan als leidinggevende beter weet wat er leeft en daar op kunt sturen. Wanneer je met elkaar in gesprek kunt gaan, ontstaat er gewoon een betere arbeidsrelatie.’

Aanpak
Terugkijkend op de hele operatie zegt Lefeber: ‘Het taalniveau van de medewerkers viel tegen, in tegenstelling tot de motivatie. Onbekend maakt onbemind, maar als je hen goed en duidelijk uitlegt waarom de cursus noodzakelijk is, begrijpen ze het en zien ze het juist als waardering. Voor sommigen is het zelfs hun eerste diploma. Wel zou ik dingen anders hebben gedaan, vooral de aanpak. Wij hebben de functieomschrijvingen op het laatst gedaan, omdat we dachten dat de medewerkers het beter zouden begrijpen. Beter was geweest om die gesprekken in het begin te doen, omdat de noodzaak meer zichtbaar is voor het personeel.’ Tot slot zegt hij: ‘Stop als bedrijf energie in verbetering van je organisatie, het gaat niet vanzelf.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels