artikel

Gorka multiculturele bakkerij

Dossiers

‘We hebben goed onderzocht of het concept van een multiculturele bakkerij haalbaar zou zijn. Niet alleen Turkse en Nederlandse producten, maar bakkerijspecialiteiten uit de hele wereld.’ Volgens Muhittin Gören, samen met zijn broers Mustafa en Yasin eigenaar van Gorka Bakkerij in Amersfoort, is er duidelijk behoefte aan een dergelijk multicultureel concept.

Gorka multiculturele bakkerij

‘We hebben goed onderzocht of het concept van een multiculturele bakkerij haalbaar zou zijn. Niet alleen Turkse en Nederlandse producten, maar bakkerijspecialiteiten uit de hele wereld.’ Volgens Muhittin Gören, samen met zijn broers Mustafa en Yasin eigenaar van Gorka Bakkerij in Amersfoort, is er duidelijk behoefte aan een dergelijk multicultureel concept.

Ruim een jaar geleden werd de bakkerij met winkel geopend. Om de naamsbekendheid te vergroten werd eind maart het éénjarig bestaan gevierd met een druk bezochte open dag. Dit in nauwe samenwerking met BakkersPlan (een initiatief van Sonneveld en Unipro). ‘We hebben eerder ervaring opgedaan in Harderwijk en Apeldoorn’, vertelt Muhittin Gören. In Apeldoorn werkten hij en zijn broers samen met nog meer familieleden in een Turkse bakkerij. ‘Toen het onderzoek positief uitpakte zijn we op zoek gegaan naar een geschikt pand en dat vonden we in Amersfoort.’
‘Hier zat eerst een Turkse bakker’, vervolgt hij. ‘Maar niets is nog hetzelfde. We hebben alles veranderd. Zo hebben we aan de drukke voorkant winkelruimte bijgehuurd. De oude winkelruimte aan de achterkant van het pand, doet nu dienst als magazijn.’

Integratie
De winkel aan de Kamp in Amersfoort is keurig ingericht. Diverse soorten donuts, koekjes, Amerikaanse muffins, Spaanse cakejes en baklava liggen in de vitrines. Er is Frans stokbrood, er zijn Marokkaanse en Turkse broden, Hollands casino en Surinaamse puntjes. De borek met spinazie en feta ligt naast de Italiaanse ciabatta en diverse pizzasoorten. Achter in de zaak is een hoek waar döner kebab wordt verkocht. ‘We zijn tevreden na het eerste jaar. De zaak loopt goed. Zeventig procent van de klanten is Nederlander, de rest van Turkse en Marokkaanse komaf en van andere nationaliteiten. Het is eigenlijk een afspiegeling van de Amersfoortse bevolking en dat is mooi. Iedereen kan hier iets vinden wat hij of zij lekker vindt en met andere culturen kennismaken. Het motto van de open dag was dan ook ‘Cultuur kun je proeven’. Wij leveren op deze manier een praktische bijdrage aan de integratie’, aldus Gören. ‘Ik voel me ook geen allochtoon, maar nieuwe Nederlander. Dat klinkt veel positiever.’

Klanten
De horeca heeft Gorka Bakkerij eveneens ontdekt. ‘We bezorgen broodspecialiteiten, zoals de pides, bij verschillende restaurants. De vraag neemt toe. Dat is positief.’ Tussen de middag worden veel broodjes en pizza’s verkocht aan scholieren en mensen die Gorka Bakkerij tijdens hun middagpauze met een bezoek vereren. ‘Ook deze groep mensen laten we nieuwe producten proeven. Dat blijft heel belangrijk’, aldus Gören. ‘Je moet producten die je niet kent ook leren eten. Bovendien is het essentieel om ze goed te presenteren, zodat het er voor de klant aantrekkelijk uitziet. Daar besteden we veel aandacht aan. We willen ook het idee van laten proeven nog verder ontwikkelen. We spelen overigens ook in op ideeën van klanten, zoals de langere openingstijden. We zijn van half negen ‘s ochtends tot zeven uur ‘s avonds open. Daardoor krijgen we aan het eind van de dag nog veel mensen binnen die overdag druk zijn en voor de avond nog brood of wat lekkers willen komen halen. De proef loopt goed. We maken daardoor wel lange dagen, maar door het goed te organiseren is het prima te doen.”  
De bakkerij trekt dagelijks gemiddeld zo’n 450 klanten. In het weekeinde zijn dit er vaak meer dan achthonderd.

Eigen geld
De nieuwe bakkerij is met eigen geld gefinancierd. Muhittin Gören: ‘We hebben wel een goed doordacht ondernemingsplan gemaakt, maar toen we bij de bank kwamen voor de financiering, kregen we te horen dat we ons eerst moesten bewijzen. Het wordt je door de banken niet gemakkelijk gemaakt om een eigen bedrijf te beginnen.’ In de eenvoudig ingerichte bakkerij staat relatief weinig apparatuur. Een oven is geschikt voor de plattere broodsoorten en in de rotatieoven kunnen Nederlandse broden worden gebakken. Op een bakplaat ligt een nieuw soort pizzakebab dat aan het assortiment wordt toegevoegd en dat de klanten moeten gaan proeven.

Personeel
Naast Muhittin Gören en zijn broers werken bij Gorka Bakkerij een hulpbakker, die bijspringt als het druk is, twee scholieren en twee fulltime verkopers. Een van de broers zorgt voor de productie van Turkse, Marokkaanse en andere buitenlandse broodsoorten, de ander maakt de zoete lekkernijen en andere specialiteiten. Gören: ‘Naast de variëteit in broodsoorten hebben we ook een multicultureel personeelsbestand met Nederlanders, Turkse en Marokkaanse medewerkers.’
‘We zijn nog op zoek naar een Nederlandse bakker, maar het is niet makkelijk iemand te vinden. Via het Centrum Werk en Inkomen (CWI) zijn we al een tijdje op zoek, maar het wil nog niet goed lukken. Mijn broers kunnen weliswaar ook Nederlandse broodsoorten maken, maar we willen toch graag iemand erbij met specifieke kennis van andere producten. We zijn de eerste bakkerij in Nederland met zo’n concept. We willen het dan ook goed neerzetten voordat we eventueel aan uitbreiding denken, bijvoorbeeld  in de vorm van een franchiseformule. Ook dan heb je de kennis van zo iemand nodig.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels