artikel

Van Vessem & Le Patichou start workshopbakkerij

Dossiers

Van akker tot bakker. Onder die slogan is Van Vessem & Le Patichou een workshopbakkerij gestart in Zandvoort. Ouderen en kinderen kunnen spelenderwijs kennis opdoen van het bakkersvak. Het doel: promotie van het vak, winkel en product.

Van Vessem & Le Patichou start workshopbakkerij

Van akker tot bakker. Onder die slogan is Van Vessem & Le Patichou een workshopbakkerij gestart in Zandvoort. Ouderen en kinderen kunnen spelenderwijs kennis opdoen van het bakkersvak. Het doel: promotie van het vak, winkel en product.
 
 

 
Pieter van der Spek en Jos Huijbregts, eigenaren van Van Vessem & Le Patichou uit Haarlem hebben tijdens de Week van het Brood 2006 hun nieuwste marketingtool gelanceerd: een workshopbakkerij. Naast workshops worden er ook kinderfeestjes gegeven in een speciaal verbouwde ruimte. Met de workshopbakkerij willen de eigenaren inspelen op het gevoel van de consument. Deelnemers (maximaal twaalf en minimaal zes per groep) hebben de mogelijkheid om vooraf aan de workshop een bezoek te brengen aan de windmolen de Zandhaas in Santpoort waar ze een zak gemalen meel meekrijgen om tijdens de workshop te gebruiken. Doen ze dat niet dan kunnen ze zelf tarwe malen tot meel op een oude maalsteen in de bakkerij. Vervolgens kunnen de deelnemers het deeg kneden en wordt het afgebakken.
Jos Huijbregts: ‘We wilden graag een winkel hebben in Zandvoort mede omdat de kaasspecialist waaraan we leverden stopte met de broodverkoop. Vorig jaar oktober hebben we de zaak van Bakkerij Paap in Zandvoort overgenomen. Naast de winkel waren dat ook de banketbakkerij en broodbakkerij. Omdat we een centrale bakkerij hebben, hebben we die ruimten niet nodig en zijn we op zoek gegaan naar een zinvolle invulling ervan. We deden af en toe al workshops in de centrale bakkerij, zo is het idee ontstaan.’ De workshopbakkerij is direct achter de winkel gevestigd waardoor klanten zicht hebben op de activiteiten. ‘Dat is de reden dat we alleen workshops overdag doen, tijdens de openingsuren van de winkel. Het is gezellig, het geeft actie in de zaak. Het is altijd leuk als er iets in de winkel gebeurt. Ik geloof echter niet in een baktheater puur uit efficiency oogpunt.’
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Imago
‘Wij hebben als slogan “Van akker tot bakker”. Wij kennen de boer, de molenaar en de bakkers. Hiermee willen we benadrukken dat iedere dag brood op je bord niet gewoon is, maar heel bijzonder. Mensen weten vaak niet hoe brood wordt gemaakt, net als ze denken dat melk uit de fabriek komt. Waarom deze opzet? Als ik ergens kom merk ik dat mensen het altijd enig vinden als ze horen dat je bakker bent. Bovendien vinden de mensen het leuk om terug te gaan naar de basis in deze snelle wereld. Kijk maar naar de populariteit van slowfood en kookworkshops. Door deze opzet proberen wij het bakkersvak en het product brood op een hoger plan te trekken. Dat imago is op zich al vrij goed, maar het moet beter, het kan niet goed genoeg zijn. We willen het vak verder promoten, plus de winkel en het product. Verkopen doe je immers door een stuk emotie mee te geven. Klanten van de workshop zijn klanten voor het leven. Je kneedt niet alleen deeg, maar ook emotie. Door emotie er bij te verkopen, kun je een betere prijs vragen. Kijk maar naar die reclames van mobiele telefonie. Je ziet flitsende, enthousiaste mensen waar je dan zogenaamd bij hoort als je dat product koopt. De opzet werkt drieledig: de molenaar verkoopt goed (10 procent van al het meel dat Van Vessem & Le Patichou gebruikt is afkomstig van windmolen de Zandhaas red.), wij kunnen een betere prijs vragen en de mensen vinden het brood lekkerder. Puur emotie dus.’
 
Marketing
Concrete cijfers over stijgende omzetten en winkelverkoop kan Huijbregts niet geven. ‘Het is een proces van jaren. Je hebt niet meteen respons van klanten of extra omzet. Het is een kwestie van blijven hameren. Wij hebben drie thema’s waarop we hameren bij de consument: Fit & Vitaal, Puur & Genieten en Pure & Basic waar de workshopbakkerij onder valt. Om de consument niet hondsdol te maken met informatie worden de thema’s nooit tegelijkertijd gevoerd, maar ieder thema afzonderlijk. Zo starten we Fit & Vitaal in de lente als mensen er weer op uit willen. Tijdens dit thema speelt het bedrijf extra in op gezondheid en beweging.’ Van Vessem & Le Patichou combineert de start dan ook met een fiets-picknickdag. Rondom Haarlem worden vier picknickplaatsen ingericht waar de deelnemers aan de fietsroute broodmaaltijden kunnen eten. Het thema Puur & Genieten start in het najaar waarbij desembrood extra wordt geprofileerd.
 
Sponsor
Daarnaast sponsort Van Vessem & Le Patichou diverse evenementen in en rondom Haarlem waar ook de twaalf winkels zijn gevestigd. ‘Bij horecagerichte evenementen staan we met een kraam Puur & Genieten. Tijdens sportieve evenementen is dat Fit & Vitaal. We delen dan broodjes uit met daaronder natuurlijk een servetje met onze naam er op. Wij hebben zes soorten functional food brood. Deze soorten verkopen we niet veel en ze zijn ook geen groeiers, maar ze halen de rest van het assortiment wel omhoog en daar gaat het om. Ik denk dat bakkers momenteel goud in handen hebben. Mensen zijn steeds bewuster bezig met gezondheid en dus met wat ze eten. Bovendien is in de schijf van vijf van het Voedingscentrum de graancirkel nog groter geworden. Ook de overheid promoot het eten van vezels. En noem nu een product dat vezelrijk is; meer hoef ik toch niet te zeggen. Maar als bakker moet je wel communiceren. Bakkers zouden meer marketeer moeten worden.’ Over zijn workshopbakkerij, zegt Huijbregts: ‘De workshopbakkerij is puur een gimmick. Het geld moet in de centrale bakkerij worden verdiend. De kosten die we maken moet je zien als reclamebudget of advertentiekosten.’
De workshops worden gegeven door een gepensioneerde bakker. De kinderfeestjes worden gedaan door zaterdaghulpen die aan de Pabo studeren. De workshops duren ongeveer 3,5 uur en kosten € 15,00 (kind) en € 20,00 voor volwassenen.
 
Tekst: Peter de Weerd
Foto’s: Van Vessem & Le Patichou, Michel Zoeter
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels