artikel

Nationaal Schoolontbijt zorgt voor extra omzet

Dossiers

Het Nationaal Schoolontbijt (van dinsdag 30 oktober tot en met vrijdag 2 november) heeft dit jaar het thema: ‘Samen ontbijten is goud’. Het schoolontbijt is onderdeel van de Week van het Brood (29 oktober tot en met 3 november). De meer dan vijfhonderd bakkerijen gaan tweeduizend scholen voorzien van brood en broodjes.

Nationaal Schoolontbijt zorgt voor extra omzet

Het Nationaal Schoolontbijt (van dinsdag 30 oktober tot en met vrijdag 2 november) heeft dit jaar het thema: ‘Samen ontbijten is goud’. Het schoolontbijt is onderdeel van de Week van het Brood (29 oktober tot en met 3 november). De meer dan vijfhonderd bakkerijen gaan tweeduizend scholen voorzien van brood en broodjes.
 

Dit jaar gaan 425.000 kinderen gezamenlijk op school ontbijten. Dat zijn de plannen van de Stichting Bakkerij Imago (SBI) en Voorlichtingsbureau Brood (VB). Tweeduizend scholen krijgen een ontbijtpakket aangeleverd.

Veel publiciteit
Vorig jaar steeg de broodomzet in de week waarin het Nationaal Schoolontbijt plaatsvond volgens de Beko Barometer met 8 procent. Ook uit GfK-cijfers kan worden opgemaakt dat in het supermarktkanaal in die week meer brood is verkocht.
Het Nationaal Schoolontbijt kreeg ongelofelijk veel publiciteit. Renee Boogerd, hoofd VB, laat een dik boekwerk aan knipsels zien, waarin 483 pagina’s verzameld zijn met artikelen over het schoolontbijt. Dat is de resultante van de publiciteitsgolf die over het land heen is gewaaid. Al die kranten en tijdschriften hadden een totaaloplaag van 15.351.082 exemplaren. Als deze aandacht in advertenties omgezet zou moeten worden, zou dat een vermogen hebben gekost. Bovendien besteedden radio en televisie veel zendtijd aan dit ontbijtspektakel. ‘Het was veel positieve aandacht voor de bakkerijbranche. Dat komt mede omdat wij (VB en SBI) de regie voerden en niet de commercie, de fabrikanten bijvoorbeeld’, aldus Boogerd.

Fabrikanten
De fabrikanten van ontbijtproducten staan overigens te trappelen om aan het Nationaal Schoolontbijt mee te doen. ‘Hun producten zijn net zo goed onderdeel van het ontbijt. En die producten krijgen met dit schoolontbijt het elan mee dat ze passen in een goed ontbijtpatroon van kinderen. We streven in feite dezelfde belangen na. Daarin past bijvoorbeeld ook hagelslag. Een goede afwisseling in het ontbijt . Gevarieerdheid is net zo belangrijk dan enkel en alleen producten die claimen gezond te zijn’, geeft Boogerd aan.
Een ander aspect dat het goed deed in de publiciteit was de bijdrage (een kwartje per ontbijt van scholen) voor een goed doel. Vorig jaar was dat het Nelson Mandela kinderfonds .

Meer bakkers
De doelstelling van het Nationaal Schoolontbijt is om met vijfhonderd scholen per jaar te groeien. Voor dit jaar staan tweeduizend scholen op het programma. De belangstelling vanuit het onderwijs is erg groot. Boogerd: ‘Belangrijk is wel dat er ook genoeg bakkerijen mee willen doen. Vorig jaar bakten 327 ambachtelijke en dertig industriële bakkerijen brood voor het schoolontbijt . Dit jaar zijn vijfhonderd bakkers en zo’n 35 industriële bakkers nodig om alle scholen voldoende brood te kunnen leveren. Er is een voorzichtige verdeelsleutel gemaakt. Zowel de ambachtelijke bakkers als de industriële bakkerijen bakken elk voor duizend scholen brood. (Dat zijn twee scholen per ambachtelijke bakkerij). De mkb-bakker staat dichter bij de scholen dan de industriële bakkerij. Er zijn ook supermarktondernemers die graag zelf het ontbijtpakket willen afleveren op school. Een industriële bakker is veel anoniemer dan een supermarkt.’

Thema
Het thema ‘Samen ontbijten is goud’ is gekozen met het oog op de Olympische Spelen van 2008. Dit jaar is het een pre olympisch jaar. Er is een uitstekende link te leggen tussen goed ontbijten en goed bewegen. Die koppeling zal weer nieuwe persaandacht genereren.
Naast aandacht voor brood en gezond, is genieten een ander item. Het Voorlichtingsbureau Brood werkt ook aan een lifestile boek. Daarin komt het plezier met brood naar voren. Naast recepten zijn er mensen te zien die genieten van brood. Het is een voortzetting van de kleine pocket receptenboekjes, waarvan er drie miljoen zijn weggegeven.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels