artikel

‘Brood is erg gevoelig voor missers in de verlichting

Dossiers

Missers in de verlichting van de versgroepen kan omzet kosten, stelt Maurice Arons, directeur bij Bäro Trend Light. ‘Op de brood-, vlees-, AGF- en kaasafdeling is de juiste lichtbronkeuze cruciaal voor de versuitstraling.

‘Brood is erg gevoelig voor missers in de verlichting

Missers in de verlichting van de versgroepen kan omzet kosten, stelt Maurice Arons, directeur bij Bäro Trend Light. ‘Op de brood-, vlees-, AGF- en kaasafdeling is de juiste lichtbronkeuze cruciaal voor de versuitstraling.’
Belgische toestanden zijn in Nederland niet aan de orde. Daar gaat het licht soms pas aan, als de klant de winkel binnenkomt. Maar dat wil niet zeggen dat het qua winkelverlichting in Nederland niet beter kan. Want missers zijn er genoeg, zeker als het op impulsgevoelig vers aankomt. Winkels met kapotte lampen; vlekkenpatronen op de versafdeling door een gebrek aan spots; hard kil licht dat wél de winkel verlicht, maar het vers er niet uit laat springen. Of verouderde lampen die meer warmte dan licht produceren; halogeentjes die voor ‘hot spots’ in de koelvitrine zorgen. Of een verkeerde kleur, waardoor verswaren een grauwsluier krijgen. Waar de betere speciaalzaak maximaal investeert in licht voor een toppresentatie, zien veel supermarkten licht nog als een sluitpost. Er wordt wel voor tonnen geïnvesteerd in een verbouwing, maar voor een optimale lichtlay-out, blijkt weinig budget voorhanden. Een gemiste kans. Want winkels met een knap verlichtingsplan verdienen die investering in enkele jaren terug door extra verkopen en een lagere energierekening. Geraffineerd licht creëert een aangenamer winkelklimaat. Zeker op versafdelingen zien fraai belichte producten er smakelijker uit en dat stimuleert de impulsaankopen. Daarmee kan licht een omzetbrenger in vers zijn.
 
Donker
De klant ziet het verschil niet tussen een goede en slechte verlichting van de versgroepen, maar ervaart deze wel. Dus zal de verlichting van vers zijn koopgedrag onbewust beïnvloeden. Maurice Arons, directeur bij Bäro Trend Light in Deurna, weet daar alles van. Als lichtspecialist is zijn blik in de winkel meer dan gemiddeld naar boven gericht. Noem het een beroepsdeformatie, maar Arons heeft direct door of een winkel oog heeft voor verlichting. Soms hoeft hij daar niet eens voor naar binnen te gaan. ‘Bij hoeveel winkels is het binnen niet gewoon donker en zien de ramen er zwart uit? Vaak worden er te veel fluorescentie lichtbronnen gebruikt. Een tl-buis is een efficiënte lichtbron, maar het is koud, hard licht. De klant denkt dan: wat is dit een steriele tent.’
 
Warm gevoel
Klanten zijn geen lichtexperts, maar wel gevoelig voor het effect van licht. ‘Een klant denkt niet: “Goh, wat is het hier mooi verlicht”. Maar krijgt wel een warm gevoel bij een goed verlichte winkel. Met gasontladingslampen in combinatie met de juiste armaturen, reflectoren en filters kun je op elke afdeling je verlichting optimaal afstemmen op je product. Daarmee stimuleer je de natuurlijke kleuren. Als je ziet hoe belangrijk versafdelingen zijn geworden in de supermarkt, dan begrijp ik niet dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van nieuwe verlichtingstechnieken. Voor je verspresentatie is dat zo belangrijk.’ Arons weet het zeker. Op lichtgebied valt nog heel veel te verbeteren. ‘Je komt weinig slimme dingen tegen. Neem AH. De oude winkels hadden een verbazend laag lichtniveau. Echt donker. In de nieuwe generatie is dat wel opgewaardeerd. Maar in de AH XL in Eindhoven waan je je eerder in een showroom van de lichtleverancier dan in een AH-filiaal.’
 
In de schijnwerpers
Verlichting is geen kruideniersvak. Achter licht zit een wereld van technologie waar een ondernemer zich gelukkig niet druk om hoeft te maken. Daar zijn gespecialiseerde bureaus voor. Er zijn allerlei trucs om een lichtbron te manipuleren. Arons geeft een kleine demonstratie. Hij toont een armatuur met een natriumlamp en houdt er een roodfilter voor. Het effect is spectaculair. Het door het filter teruggekaatste licht is groen, want de kleuren geel en blauw gaan er niet door. Rood wel, zo is te zien aan zijn felroze gekleurde hand achter het filter. ‘Hieraan zie je al dat je er met een lichtbron alleen niet bent. Het door de lamp uitgezonden licht geeft een reflectie op het oppervlak van je product. Dat geeft de kleurweergave. Met dit filter op je vleesafdeling komen producten met een hoog roodgehalte er beter uit. Dat is niet de klant foppen, maar de natuurlijke vleeskleur accentueren.’
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het filter zorgt voor de juiste lichtkleur. De reflector maakt het mogelijk met licht te sturen en sfeer te creëren. Zo geeft een zilverreflector een witter, helderder licht dan een goudreflector dat meer aan een zonnegloed doet denken. ‘Filter en reflector zijn net zo belangrijk als de lichtbron op zich. Met die twee kun je het optimale rendement uit een bepaald type lichtbron krijgen. Doe je het goed, dan wordt de kleurweergave van producten veel beter en kan de lichtopbrengst wel met een factor twee tot tien toenemen. Je moet niet je plafond verlichten, maar je producten in de schijnwerpers zetten.’
 
Marktgevoel
Op versafdelingen is de juiste lichtkleur en lichtsterkte extra belangrijk. Een goed uitgelichte presentatie zal klanten eerder verleiden tot impulsaankopen. Supermarkten presteren op dat gebied wisselend, constateert Arons. ‘De nieuwe Jumbo Euroborg in Groningen is super. Rondom de kookstudio meteen rechts in de winkel is een zonnige AGF-afdeling ingericht. Die geeft daar een stimulans om te gaan shoppen in de winkel.’ Heel anders is het met de belichting gesteld in bestaande Jumbo-winkels. ‘Daar zie je in het kw-gedeelte een hoog lichtniveau ten opzichte van de versgroepen. Ze pakken uitbundig uit met vers om dat marktgevoel teweeg te brengen. De kunst is daar het juiste type verlichting bij te kiezen, anders krijg je bij volle presentaties te veel problemen met derving.’
De verlichting van de AGF-afdeling is een lastige. Groente en fruit zorgen voor een regenboog van kleuren. Dat fraai uitlichten, betekent compromissen sluiten. Er zijn nog steeds supermarkten die voor blauwig licht kiezen. Dan komen de druiven en aubergines misschien mooi uit, maar tomaten en paprika’s worden flets. Voor een marktgevoel is het belangrijk dat de verlichting uniform is. Een afwisseling van lichte en donkere plekken die Arons vaak ziet, is ongewenst. Het moet er zonnig uitzien. ‘Laat ik eerlijk zijn. Er is geen goede lichtbron voor AGF. Je moet dus kiezen voor een type licht dat een bepaalde ambiance geeft. Zorg dat de zomerkoninkjes je toelachen. Het is kijken, even proeven en ruiken bij fruit. Vandaar dat veel winkels kiezen voor helder wit licht, dat wordt geassocieerd met versheid. Natriumlampen zijn hier een betere keuze dan CDMT (hogedruklamp met relatief hoog blauwaandeel, red.), wel gebruiken die de helft minder energie.’
 
Dood brood
Een neutrale lichtkleurkeuze werkt aardig bij een AGF-afdeling, maar een broodafdeling stelt andere lichteisen. Veel winkels zijn zich daar volgens Arons onvoldoende van bewust. Er wordt bezuinigd op lampen ten koste van de ambiance. ‘Brood is erg gevoelig voor missers in de verlichting. Wij vinden zelf dat je de geeltinten moet accentueren. Er wordt nog brood verlicht met CDMT-lampen. Dan krijg je dood brood. Grijzig in plaats van goudbruin. Gebruik je een SDWT-lamp, dus een natriumlamp met een warme witte kleur en goudreflectoren, dan loopt het water je in de mond.’
Wat voor brood geldt, gaat ook voor wijn op. Ook daar worden goudkleurige reflectors warm aanbevolen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
‘Het loont echt om wijn goed aan te lichten. Kijk eens wat een moeite er wordt gedaan om die afdeling cachet te geven met bijvoorbeeld houten wijnrekken. Het is een segment met hogere marges, laat de warme kleuren er dan ook uitkomen.’ En wat licht al niet doet voor de bloemenverkoop. ‘Deen is daar met zijn presentatie sterk in. Nu zie je dat andere supers dat succes willen kopiëren. Zetten ze bloemen neer met een tl-buis erboven. Dat is ontzettend jammer. Presenteer ze dan zo, dat mensen ze ook meenemen.’
 
Terugverdientijd
‘Kortom, het juiste licht geeft aan elke afdeling een opfrisbeurt. Op licht bezuinigen spaart op de korte termijn kosten, maar zo’n kortetermijnvisie kan op de lange termijn geld kosten. Je ziet supermarkten voor ¢ 400.000 investeren in een verbouwing. Dan reserveren ze ¢ 10.000 voor de verlichting. Maar verlichting is onderdeel van een concept. Licht je dat niet uit, dan kost het je omzet.’ Retailers kijken te veel naar de kosten en te weinig naar de baten. Ook focussen ze te veel op het investeringsbedrag, terwijl de terugverdientijd veel interessanter is. ‘Ik krijg zelden een vraag over terugverdientijden. Is die langer dan drie of vier jaar, dan is de kick er al af. Maar bedenk dat je met minder armaturen en betere lampen en reflectoren een afdeling beter kunt verlichten. Je brengt minder warmte in je koelmeubels, gebruikt minder energie en er is minder onderhoud nodig. Uiteindelijk kan dat goedkoper zijn en dan praat ik nog niets eens over de extra omzet.’
Bäro Duitsland garandeert een omzetplus van 10 procent voor supermarkten die hun winkelverlichting up-to-date brengen. Zover wil Arons niet gaan. Zo’n een-op-eenverband tussen omzetontwikkeling en winkelverlichting is tricky. Immers, meer factoren bepalen of een winkel het goed doet of niet. Een ding is zeker: een ondernemer met een ondermaats verlichte versafdeling doet zichzelf te kort. ‘Bij de door Em-Té omgebouwde Edah’s is tussen de 7 en 10 procent geïnvesteerd in verlichting. Dan heb je een goed bovengemiddeld lichtplan en kun je het verschil maken. De nieuwe MCD-Supermarkt in Leerdam is recent heropend en daar hebben wij de verlichting gedaan. Die zaak zit nu ruim over de normomzet en daar heeft het licht zeker aan bijgedragen. Met verlichting doe je het goed, als je de uitstraling kunt verbeteren, de omzet laat stijgen en zelf niet hinderlijk aanwezig bent.’
Bron: Focus op Vers

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels