artikel

Terugblik op tijdelijke Oer-Primeur winkel

Dossiers

Oerbrood opende vorige maand een tijdelijke broodproefwinkel in het centrum van Amsterdam. Het doel: het tijdelijk beschikbare brood, Oer-Primeur extra glans te geven. Peggy van Oosterom commercieel manager Oerbrood blikt terug op deze unieke actie.

Terugblik op tijdelijke Oer-Primeur winkel
Amsterdam – Unieke broodproeverij in tijdelijke Oer-Primeur winkel in Amsterdam. Speciaal voor de introductie van Oer-Primeur, een brood gemaakt van de eerste oogst Franse tarwe, is vandaag aan de Haarlemmerdijk 26 in Amsterdam de Oer-Primeur winkel geopend. Dit is bovendien de eerste plek waar dagelijks tijdens een unieke broodproeverij kan worden geleerd hoe brood het […]

Oerbrood opende vorige maand een tijdelijke broodproefwinkel in het centrum van Amsterdam. Het doel: het tijdelijk beschikbare brood, Oer-Primeur extra glans te geven. Peggy van Oosterom commercieel manager Oerbrood blikt terug op deze unieke actie.

Waarom is er wel wijn van de nieuwe oogst en wijnproeverijen, maar geen brood van de nieuwe oogst en broodproeverijen? Reden voor de bedenkers van Oerbrood om dat te veranderen. Met de opening van de tijdelijke winkel in het centrum van Amsterdam waar ook dagelijks een broodproeverij werd gehouden, voegden zij de daad bij het woord. Peggy van Oosterom, commercieel manager Oerbrood kijkt positief terug op de unieke actie die eind oktober werd afgesloten met de veiling van de laatste Oer-Primeur. ‘De winkel in Amsterdam is een groot succes geweest. Door deze opzet kom je direct in contact met de consument en kun je ze direct aanspreken. Daardoor krijg je een beter beeld van hoe de consument naar brood kijkt. Mensen zijn gewoontedieren en door deze actie probeert de consument weer eens wat anders dan dat hij gewend is.’

Wat wilden jullie met de tijdelijke winkel bereiken en heeft het opgeleverd wat jullie er van dachten?
‘Het belangrijkste doel van deze insteek was vergroten van de naamsbekendheid van Oerbrood. Door Oer-Primeur tijdelijk weg te zetten krijg je veel aandacht en dat heeft een positieve weerslag op het merk. We hadden ook voor een platte advertentie kunnen kiezen, maar deze manier blijft beter hangen bij de consument. De opzet is geslaagd. We hebben vijfduizend betalende klanten gehad en ongeveer evenveel Oerbroden verkocht. Qua betalende klanten zaten we boven de prognose, het aantal verkochte broden hadden we iets hoger verwacht, maar daarentegen liep de lunchroom beter dan verwacht.’
Consumenten konden zonder afspraak dagelijks meedoen aan een broodproeverij. De eerste broodproeverij werd geleid door topkok Ron Blaauw. De proeverij is ontwikkeld in samenwerking met de sommelier van restaurant Ron Blaauw, een broodkeurmeester van NBC, Zeelandia en culinair journalist Johannes van Dam.
Het doel van de proeverij was om de consument duidelijk te maken dat brood veel méér te bieden heeft. Stap voor stap werden de deelnemers geleerd brood te beoordelen. ‘In zes stappen gaven we de mensen uitleg hoe brood te beoordelen. Het is een kwestie van opvoeden op het gebied van smaak. De eerste stap is natuurlijk schone handen, broodplank en goed broodmes, gevolgd door het beoordelen van het uiterlijk van het brood. Ziet het er smakelijk uit. Stap drie: wat is de impressie van het brood als je het doorsnijdt. Hoe ziet de kruim er uit en geurt die lekker. Stap vier is de structuur van het brood gevolgd door smaak waarbij het zogenaamde broodzuigen is geïntroduceerd en als laatste het mondgevoel.’

Verander je met zo’n actie de broodperceptie van de consument?
‘Dit is een eerste aanzet geweest en als we er een vervolg aan kunnen geven, is dat zeker mogelijk. Deze actie krijgt volgend jaar zeker een vervolg. Of we weer een tijdelijke winkel doen weten we nog niet, maar we besteden zeker weer aandacht aan het oogstmoment. En als andere bakkers hetzelfde zouden doen is geen probleem, dat is alleen maar goed voor het product brood, voor de branche en dus ook voor ons. Oerbrood onderscheidt zich wel met de specifieke eigenschappen.’

Bakkerswereld 9 november 2007

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels