artikel

Hoe laat je klant meer besteden met Kerstmis

Dossiers

Hoe kun je de consument meer laten besteden met Kerstmis? Dat was de centrale vraag tijdens de workshops ‘De nieuwe kijk op kerst’ die Damco, Debic en Dobla afgelopen weken hielden voor de ambachtelijke bakker en hun winkelverantwoordelijken. Ruim 150 (banket)bakkerijen werden in vijf middagen geïnformeerd over omzetmogelijkheden, commerciële kansen, productideeën én presentatietips.

Hoe laat je klant meer besteden met Kerstmis

Hoe kun je de consument meer laten besteden met Kerstmis? Dat was de centrale vraag tijdens de workshops ‘De nieuwe kijk op kerst’ die Damco, Debic en Dobla afgelopen weken hielden voor de ambachtelijke bakker en hun winkelverantwoordelijken. Ruim 150 (banket)bakkerijen werden in vijf middagen geïnformeerd over omzetmogelijkheden, commerciële kansen, productideeën én presentatietips.

De consument wil met kerst inspirerend, origineel en kwalitatief eten serveren. En het liefst zo gemakkelijk mogelijk. Hoe kun je als bakker daar op inspelen waardoor de klant meer besteedt tijdens Kerstmis? Damco, Debic en Dobla hielden over dit onderwerp een vijftal workshops onder de naam ‘De nieuwe kijk op kerst’. De (banket)bakkers kregen ideeën aangereikt voor decemberrecepten terwijl de winkelverantwoordelijken een workshop kregen over presentatietips en omzetkansen van Suzan Smeets, trainer visual merchandising bij Jos de Vries the Retail Company. Haar boodschap was: maak het de klant zo makkelijk mogelijk door hem te inspireren en handvatten te geven voor de eetmomenten met kerst. ‘Kerst draait vandaag de dag vooral om eten. Tachtig procent van de dag wordt ingevuld met eten’, aldus Smeets. ‘De eetmomenten van Kerstmis zijn ontbijt/brunch, high tea, diner en borreltijd, doe daar iets mee als bakker. De klant is al zo druk met alle inkopen voor kerst dus draag hem oplossingen aan van de verschillende eetmomenten. Groepeer de producten die passen bij één eetmoment. Gebruik om het eetmoment high tea te visualiseren bijvoorbeeld een herkenbaar element zoals een grote theepot of een gevulde etagère.’ Een eenduidige boodschap is belangrijk, aldus Smeets, zowel in als buiten de winkel. ‘Het totaalplaatje moet kloppen.’

Presenteren
De ondernemers namen tevens deel aan een interactief toneelstuk over een bakkerswinkel, opgevoerd door drie acteurs, waar het aspect succesvolle verkoop centraal stond. De ondernemers konden aanwijzingen geven om de verkoop te verbeteren. Op de vraag hoe de verkoop beter kon, antwoordden de bakkers: ‘De winkeldame mag de bestellijst beter onder de aandacht brengen bij de klant en haar wijzen op de nieuwe kerstproducten.’ Een andere opmerking was dat de bakker onder meer uit de bakkerij moet komen en de klant moet laten proeven. Smeets: ‘Wat betreft de aankleding is de bakker de beste aankleding. Hij is de specialist en die willen de klanten graag zien. Een andere optie is door ‘de tip van de bakker’ op een bord in de winkel kenbaar te maken zoals dat in restaurants ook gebeurt. De aankleding is heel belangrijk, maar ook de manier van presenteren. Door de kerstproducten anders dan normaal te presenteren trek je extra aandacht van de klant.’ Dat dit niet moeilijk hoeft te zijn, toont ze door het voorbeeld waarbij een specifiek product extra wordt benadrukt door een rood papier onder het product te leggen. Het product springt er meteen uit. ‘Entertain de klant. Denk extreem. Trek bijvoorbeeld een badjas aan bij de promotie van het brunchmoment.’ De deelnemers aan de workshop vulden de ideeën aan met: de burgemeester uitnodigen voor een brunch ter promotie van een brunchpakket, proefeiland van een bepaald eetmoment in de winkel plaatsen met daaronder enkele voorverpakte producten.

Recepten
De (banket)bakker en de producten zijn een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje. De (banket)bakkers kregen daarom een demonstratie van nieuwe, rationele decemberrecepten gericht op de verschillende eetmomenten. In groepjes werd de opgedane kennis in praktijk gebracht tijdens de workshop waarbij een desserttaartje en een dessert op bord gemaakt werd. Jeroen van Oijen van Debic: ‘Denk in concepten in plaats van in producten. Verkoop bijvoorbeeld smakelijke kruidenboter bij een stokbrood. Maak een product spannend door contrast te zoeken in smaken en texturen. Combineer echter niet meer dan drie verschillende smaken in een product. Laat iets weg als het er niet op hoeft. Bijvoorbeeld een dure framboos. Je kunt ook op andere manieren kleur aanbrengen. Bovendien hoef je niet altijd met flitsende kleuren te werken, kijk maar naar de modewereld, bruin of zwart kan ook.’

Bakkerswereld 9 november 2007

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels