nieuws

Handgemaaktbrood vernieuwt assortiment op de markt

De winkel 57

Patrick Boon wil met franchiseformule Handgemaaktbrood.nl naar een nieuw aanbod voor de marktbakker. ‘Met witte afbakbollen en bokkepootjes maak je het onderscheid in je kraam niet meer.’

Handgemaaktbrood vernieuwt assortiment op de markt
Eigenaar Patrick Boon heeft nog geen locaties gezien waar het niet lukt om Handgemaaktbrood te verkopen.

Handgemaaktbrood begint op de markt, omdat de ‘Universiteit van de mens’, een prachtig eeuwenoud instituut, anders moet, volgens ondernemer Patrick Boon. ‘En ik kan daar met Handgemaaktbrood een rol in spelen. De marktreglementen zijn echt niet meer van deze tijd. De meeste markten worden nog altijd vanuit de gemeenten aangestuurd.

Er is nauwelijks verjonging op de markt, ziet hij, dus zakt de markt verder weg. ‘Momenteel zijn er nog de bekende gele kramen, maar ook deze ondernemers klagen steen en been. Er wordt niet gelet op wat de klant wil. Met witte afbakbollen en bokkepootjes onderscheid je je echt niet meer in je kraam.’

Klanten willen gewoon weer worden verrast, zegt Boon. ‘Lekker buiten, op de markt, in de sfeer van de stad zich laten verrassen door een ondernemer die wat te bieden heeft. De markt loopt leeg omdat er weinig vernieuwend aanbod is en klanten wegblijven. Daardoor durven ondernemers geen stap meer te zetten en gebeurt er niets. Een neerwaartse spiraal, versterkt door bureaucratie. De markt moet anders en daar kan ik met Handgemaaktbrood een rol in spelen.’

DEF_poster-portret_zonder-tekst kopieProducten

‘We beginnen met 15 ambachtelijke Duitse broodsoorten en mogelijk gevulde hartige broden. Geen overvolle kramen meer met producten waarvoor je maar een paar klanten hebt.’

Daarnaast begint Boon met Handgemaaktlekker op de markt. Dit zijn zoveel mogelijk handgemaakte en E-nummervrije banketproducten, geïnspireerd op de bonte kleuren van macarons.

‘We brengen verder muffins en handgemaakte viennoiserie- en banketsoorten die niet gezoet zijn met suiker. En we gaan onze taarten verder uitrollen. Dan hebben we ook nog een eigen lijn hoogwaardige kokosproducten. Zelf scheppen in de kraam zorgt meteen voor meer beleving.’

Concept

‘Naast frisse fotografie en verzorgde kramen hebben we houten kisten laten maken. We vragen van de ondernemers een kleine inlegfee, daarvan richten we de kraam in met zeilen en promotiemateriaal. Er komt een wasbak in de kraam en producten worden gepakt met tangen, niet met de hand. Er zijn schapkaartjes die vertellen wat er in het product zit. Op de achterzijde staat informatie voor medewerkers, zoals allergenen en ingrediënten. Medewerkers achter de kraam zien er uit om door een ringetje te halen: nette, schone kleding, leren schort voor, handschoenen aan. Dit is tenslotte het eerste verkoopsignaal.

Overal in de kraam zal ook brood te zien zijn. Waarom zou je onafgebakken brood in de doos onder de kraam schuiven als je het ook kunt laten zien? Klanten zien geen verschil tussen afgebakken en onafgebakken brood. Versterk de beleving.

Ondernemers worden op locatie getraind tot zij alles van Handgemaaktbrood weten. Hoe meer je weet, hoe meer je verkoopt. De kraam in een keer ombouwen werkt beter dan deels veranderen. Iedere klant begrijpt dat de tijd van ‘witte bollen 5 voor €1’ voorbij is en heeft respect voor de manier waarop de marktondernemer zijn kraam vernieuwt. Dus heb je verhaal klaar en sta achter alles wat je verkoopt.’

'Bezoekers willen worden verrast. Bij de bekende marktkramen gebeurt dit niet meer', aldus Patrick Boon.

‘Bezoekers willen worden verrast. Bij de bekende marktkramen gebeurt dit niet meer’, aldus Patrick Boon.


Lees het gehele verhaal over Handgemaaktbrood met Patrick Boon in Bakkerswereld 8 die in augustus is verschenen.

Reageer op dit artikel