blog

2 + 1 gratis

De winkel 21

Gisteren kwam het besef: alles draait tegenwoordig om kortingen. Ik stond bij Kruidvat en dacht: ‘Aha inpakken: 2+1 gratis voor de tandenstokers’. Maar ook: ‘Wat moet ik eigenlijk met 800 tandenstokers op voorraad?’. Voor 50 cent voordeel zou ik een megavoorraad in huis halen die ik totaal niet nodig heb.

2 + 1 gratis
Yvonne van Gils

Nu is een voorraad tandenstokers niet erg, maar zo gaat het eigenlijk met alle benodigdheden. Voor je het weet, focus je tijdens het boodschappen doen alleen maar op de aanbiedingen en het goede gevoel aan de kassa. Door aanbiedingen als 2+1, 3+1 en 2e gratis moet je als klant ook nog eens goed kunnen rekenen om het grootste voordeel te pakken.

Ook wij als bakkerswinkel doen daar aan mee en sinds een kleine 2 jaar zien we dat onze weekaanbiedingen de overhand nemen. De zaterdag geeft niet meer de grootste broodomzet, maar de dinsdag (busbrood-aanbiedingsdag). De worstenbroodverkoop loopt storm op vrijdagen en zakt verder weg op andere dagen.

Natuurlijk is het prima dat klanten dit waarderen, maar een gevolg is wel dat de winstmarges afnemen. Helaas zijn we met drie concurrenten in de buurt bijna gedwongen dit te doen. En niet alleen in onze branche speelt dit probleem: overal om je heen zie je steeds eerder de ‘sale’ beginnen of lees je ‘messcherpe aanbiedingen’.

Blijkbaar vinden steeds meer klanten het ‘voordeel-kopen’ zo belangrijk dat ze de boodschappendag veranderen of wachten met inkopen doen tot de sale begint. Ik denk, ook nu de economie weer aantrekt, dat dit een blijvende trend is en dat we dus moeten blijven stunten met aanbiedingen. Maar: vergeet niet de gevolgen ervan te berekenen!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels