artikel

John Treur De Echte Bakker viert 75-jarig bestaan

De winkel

John Treur De Echte Bakker in Oudewater heeft onlangs het 75-jarig jubileum gevierd. Dat betekent drie achtereenvolgende generaties Treur die met hart en ziel het bakkersvak uitoefenden en uitoefenen. In de loop der jaren is er veel veranderd. ‘Alles moet tegenwoordig geregistreerd worden en machines zijn computergestuurd. Vroeger ging er veel meer handmatig. Maar de basis blijft hetzelfde. Je bent met een product bezig en maakt iets moois van de grondstoffen’, aldus John Treur.

John Treur De Echte Bakker viert 75-jarig bestaan
Drie achtereenvolgende generaties Treur oefenen en oefenden met hart en ziel het bakkersvak uit. Op de foto de huidige generatie John en Paola Treur samen met moeder Pia Treur. Foto’s: Herbert Wiggerman

In 1942 opende J. L. Treur senior zijn bakkerij in de Peperstraat in Oudewater. Nog geen twee jaar later verhuisde hij naar de huidige locatie aan de Leeuweringerstraat. ‘Het was een heel klein winkeltje’, blikt Pia Treur, de moeder van de huidige eigenaar John Treur, terug. ‘Maar meer hadden ze toen niet nodig. Het assortiment was erg klein: er was alleen wit en bruin brood en in het weekend wat bolletjes en een paar gebakjes. Geen slagroomgebak, maar alleen crèmegebak.’

Al snel werd duidelijk dat ook zoon Piet heel graag in de bakkerij aan het werk wilde. ‘Als kleine jongen zat hij al op de trap te wachten tot hij om vijf uur de bakkerij in mocht om mee te helpen. Toen hij zestien was, brak zijn vader zijn heup, waardoor hij moest bijspringen in de bakkerij. Dat was voor hem het moment om te beginnen. Hij vond het natuurlijk jammer van de gebroken heup van zijn vader, maar was ontzettend blij met de nieuwe start en sinds die tijd is hij altijd voorop blijven lopen’, vertelt Pia.

Grote verbouwing eind jaren zestig

Aan het eind van de jaren zestig was een grote verbouwing van de bakkerij noodzakelijk, en opa en oma Treur zagen dit niet meer zitten. Zij besloten het bedrijf aan de nieuwe generatie over te dragen en Piet en Pia lieten de bakkerij grondig opknappen. ‘Mijn man had een paar jaar daarvoor al twee kleine huisjes van de buren aangekocht en die zijn in 1969 afgebroken. De ruimte is bij onze winkel getrokken. We hadden dus een gloednieuwe bakkerij én winkel. Een mooiere start kun je je als jonge ondernemers niet voorstellen’, blikt Pia terug. Het bakkersvak heeft haar altijd aangesproken. ‘Ik was vroeger werkzaam in een bakkerij en daar heb ik mijn man leren kennen. Ik vind het een prachtig vak. Tot het laatst toe hebben we samen met enorm veel plezier in het bedrijf gewerkt.’

Bakkerij Treur profiteert van een mooie locatie in het centrum van Oudewater, vlakbij een groenteboer en een slager.

>> Lees ook: ‘Wim Landwaart opent versparadijs’

De zaken gingen goed. ‘We hadden de tijd en de gezondheid mee. En ook wisten steeds meer klanten ons te vinden. Van de veertien, vijftien bakkers die rond oorlogstijd in Oudewater gevestigd waren, zijn er nog maar twee over, waaronder ons bedrijf. Daar ben ik best trots op.’ Het assortiment is in de loop der jaren steeds groter geworden. ‘We zijn veel meer koek, beschuit en bonbons gaan verkopen. Zeker toen er nog geen supermarkten waren. Toen die hun deuren openden, konden we onze omzet in tact houden door aan derden te leveren, vooral veel klein brood aan de rijdende winkels.’

Derde generatie

In 1992 zijn John en zijn vrouw Paola in de maatschap gekomen, en in 2002 hebben zij het bedrijf als derde generatie overgenomen. ‘We hebben vier dochters en één zoon en we waren blij dat het bakkersvak John altijd heeft aangesproken. Onze dochters hadden geen interesse’, aldus Pia. ‘Ik heb altijd bakker willen worden’, vult haar zoon enthousiast aan. ‘Ik had een hele goede band met mijn opa. Hij ventte nog aan de deur en ik ging als elfjarig jochie al vaak met hem mee.’

John en Paola hebben geen moment getwijfeld om het bedrijf over te nemen. Paola: ‘Ik werd verliefd op een bakker. Dat betekende dat ik mijn eigen werk als baliemedewerker op een bank, wat ik erg leuk vond, op moest geven.’ Ze heeft nooit spijt gekregen en runt tot op de dag van vandaag met veel plezier de winkel en verzorgt de boekhouding.

Veranderingen

In de loop der jaren is er veel veranderd. ‘Vroeger waren er bijvoorbeeld veel meer wijkbezorgingen’, blikt John terug. ‘Iedere werkdag hadden we twee medewerkers langs de weg en in het weekend drie. Nog steeds is het mogelijk om brood te laten bezorgen, maar er is wel minder belangstelling voor gekomen. We hebben hier in de buitengebieden veel boeren wonen, die graag het brood bezorgd willen hebben. Vroeger woonden er op de boerderijen gezinnen met wel tien tot twaalf kinderen, terwijl er tegenwoordig bijna alleen nog maar echtparen en gezinnen met twee of drie kinderen in de boerderijen wonen. Daardoor hebben ze veel minder brood nodig. Voorheen gingen we met een stuk of twaalf broden naar één klant. Die tijd is echt voorbij.’

Hygiëne

De absolute topper in het assortiment is het Oudewaters Meergranenbrood.

Ook op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid is veel veranderd. ‘Er zijn nu veel meer regels’, weet Pia. ‘Alles moet nu geregistreerd worden. Vroeger werd er niet gecontroleerd. Medewerkers van de Warenwet kwamen wel eens langs, maar ze keken nooit of de bakkerij goed schoon was. Al hadden ze dat best mogen doen’, zegt ze lachend. ‘Want het was er altijd brandschoon.’ Inmiddels is het bedrijf al meer dan twintig jaar HACCP-gecertificeerd. ‘Er komt best wat administratie bij kijken, maar het is te doen’, vindt de bakker.

Ook het werk is veel lichter geworden. ‘De machines zijn computergestuurd. Vroeger ging er veel meer handmatig. Mijn vader was een kwartier aan het zwoegen voor hij alle broden uit de oven had gehaald en nu kunnen we dat werk met één hand uitvoeren. Het is echt veel minder arbeidsintensief geworden. Maar de basis blijft hetzelfde. Je bent met een product bezig en maakt iets moois van de grondstoffen.’

Verbouwing

Inmiddels werd het hoog tijd voor een nieuwe verbouwing en de ondernemers besloten deze samen te laten vallen met de viering van het 75-jarig bestaan van het bedrijf. De verbouwing is in twee etappes uitgevoerd. ‘Vier jaar geleden werden de wanden en de plafonds opgeknapt en onlangs is de vloer eruit gegaan en zijn een nieuwe toonbank en ledverlichting geplaatst. ‘We wilden graag meer uitstraling en meer beleving creëren’, legt Paola uit. ‘We hadden  al een kleine oven in de winkel staan, maar nu hebben we een grotere stenenvloeroven erbij geplaatst, waarin John op vrijdag- en zaterdag zijn desembroden bakt. De klanten vinden het prachtig.’

Ook de kleurstelling van de winkel is vernieuwd en de presentatie is aangepast. ‘We hebben nu minder ruimte om te presenteren en daardoor lijkt het alsof er meer in de winkel ligt. Zo oogt de winkel langer vol. Het assortiment is hetzelfde gebleven. In de winkel liggen nog steeds meer dan zeventig soorten brood. Alleen het desembrood is aan het assortiment toegevoegd.’

Opa’s recepten

In de winkel is een stenenvloeroven geplaatst, waarin John op vrijdag- en zaterdag zijn desembroden bakt.

Hoewel het desembrood goed loopt, blijft de absolute topper in het assortiment nog altijd het Oudewaters Meergranenbrood, dat naar eigen recept wordt gemaakt. Ook de stroopkoeken en de roomboter amandelstaven zijn populair. Met dit laatste product doet Treur ieder jaar mee met de competitie van het Echte Bakkersgilde. ‘Het bakken hiervan gaat op de seconde nauwkeurig. Het gaat echt om fingerspitzengefühl’, aldus John, die zeven jaar in de topdrie heeft gestaan. ‘Dit jaar eindigde ik helaas als vierde. Mijn neef werd eerste. Ook hij gebruikt het korstdeegrecept van opa.’

‘Het is prachtig dat de naam van mijn man en mijn schoonvader via de recepten nog steeds genoemd worden’, zegt Pia stralend. ‘Voor sportverenigingen maakt John wafelbeslag. In de winkel verkopen we geen wafels, maar op verzoek maakt hij wel emmers vol beslag, waarvan de verenigingen vervolgens zelf wafels bakken. Ook hiervoor worden onze familierecepten gebruikt.’

Nieuwe broodsoorten

Ondanks de oude recepten proberen de ondernemers wel zoveel mogelijk met hun tijd mee te gaan. ‘Het ontwikkelen van nieuwe producten en het verhogen van de kwaliteit is iets wat mij altijd bezighoudt. Ik wil nog steeds leren’, zegt de bakker vol passie. Ook willen John en zijn vrouw ervoor zorgen dat ook de jeugdige klanten naar de winkel komen. ‘Daar proberen we op in te spelen met ons desembrood en de ontwikkeling van andere nieuwe broodsoorten. Oudere mensen blijven vaak trouw aan het traditionele bruin en volkoren, maar de jeugd kan brood met een smaakje erg waarderen. Deze producten communiceren we vaak via Facebook, want dit is een goed middel om met de nieuwe generatie in contact te komen.’

De presentatie in de winkel is aangepast; er is minder ruimte om te presenteren en daardoor lijkt het alsof er meer in de winkel ligt.

Deze gedachtegang werpt zijn vruchten af, want de bakkerij heeft een heel divers klantenbestand. ‘Van oud opaatje met een rollator, tot gezinnen met kleine kinderen. Iedereen weet ons bedrijf te vinden.’ Zijn vrouw vult aan: ‘We profiteren daarbij ook van onze mooie locatie in het centrum van Oudewater, vlakbij een groenteboer en een slager.’

De nieuwe winkel en het jubileum zijn eind oktober groots gevierd met een open dag, waarin onder meer demonstraties, proeverijen en eierkoeken versieren op het programma stonden. Het was een groot succes. ‘De bezoekers konden de bakkers echt aan het werk zien. Er viel echt van alles te beleven’, blikt Paola terug. ‘Wat wij erg leuk vonden, is dat er ook oud-medewerkers op ons jubileum afkwamen. Op een gegeven moment liepen er drie generaties winkelpersoneel rond. Dames die bij oma hebben gewerkt, die bij moeder hebben gewerkt en onze huidige winkeldames. Dat is toch wel bijzonder.’ 

>> Lees ook: ‘Wim Landwaart opent versparadijs’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels