nieuws

Inspelen op trends met bake-off- en make-offproducten

De bakkerij 1300

Bake-off en make-off blijven onverminderd populair in het ambacht. Met deze producten kan zeer gemakkelijk worden ingespeeld op trends, zoals een stijgende vraag naar producten die puur, eerlijk, biologisch, of vegetarisch zijn, of die direct kunnen worden geconsumeerd.

Inspelen op trends met bake-off- en make-offproducten
Sinds de opening van de nieuwe biologische bakkerij in het Duitse Fulda, heeft Pandriks Bake Off ook een biologisch bake-offassortiment. Foto: Pandriks Bake Off

Volgens Femtinus Rozema, commercieel manager Smilde Bakery, blijven bake-off- en make-offproducten onverminderd populair in het ambacht. ‘Veel bakkers maken de bewuste keuze om een select onderdeel van hun assortiment zelf te maken. Voor het overige assortiment worden zij ontzorgd door te kiezen voor make-off- of bake-offproducten. Fabrikanten blijven investeren in kwaliteit en variëteit, waardoor bakkers zich ook met deze producten onderscheiden. En met een simpele twist krijgt een bake-offproduct tóch een eigen signatuur.’

Smilde Bakery heeft de afgelopen jaar gezien dat diverse trends zich echt hebben doorgezet, zegt Rozema. ‘De eerste trend is dat de Nederlandse consument steeds bewuster met zijn voeding omgaat. Dat heeft er onder meer toe geleid dat vaker wordt gekozen voor producten zonder vlees, en snacks met een gezonder imago. Met vegetarische snacks wordt een bredere groep snackende consumenten aangesproken.

Omdat Smilde Bakery vegetarische snacks samen met De Vegetarische Slager ontwikkelt, hebben deze een nog betere aansluiting bij de vraag vanuit de markt. Dat resulteerde afgelopen jaar in een groei van ruim 30 procent. We verwachten dat de vraag de komende jaren nog verder toeneemt.’

Tartelettes zijn eyecatchers in de vitrine. aldus Femtinus Rozema.
Foto: Smilde Bakery.

Iets speciaals

Een andere trend die zich niet alleen in de bakkerij, maar over de hele voedingsindustrie laat zien, is een groeiende vraag naar kwaliteit en bijzondere producten, merkt hij. ‘Omdat consumenten zich bewuster zijn van hun eten, gaan ze op de momenten dát ze een traktatie zoeken, voor iets speciaals. Dat uit zich op verschillende manieren. Je ziet dat streekproducten en traditionele producten het goed doen. Consumenten vinden het leuk om te weten waar een product vandaan komt en dat het volgens een ‘echt’ recept gemaakt is. Zo zien we enerzijds dat het Beemsterkaasbroodje nog steeds groeit, en anderzijds ook dat de vraag naar tartelettes toeneemt.’ Tartelettes zijn volgens hem echte eyecatchers in de vitrine. ‘Dat zorgt ervoor dat consumenten ze graag meenemen. Echte genietproducten, volgens Franse receptuur.’

Een derde trend die onverminderd doorzet, is een groeiende vraag naar seizoensproducten, aldus Rozema. ‘De verschillende feestdagen en speciale momenten worden gevierd met bijpassende lekkernijen. Zeker producten met een impulskarakter zijn populair voor deze momenten.’

>> Lees ook: Variëren met veelzijdige browniecarré (basisrecept dat aanknopingspunten biedt voor alle seizoenen.)

Eerlijk en puur

Frank Cornelissen, commercieel manager van Pandriks Bake Off, ziet dat de vraag naar eerlijke en pure producten flink groeit. ‘Maar deze moeten wel lekker zijn’, benadrukt hij. ‘Ons proces en onze producten sluiten dan ook perfect aan bij een grote consumentengroep die lekker en eerlijk wil eten. Onze producten krijgen echt de tijd en rust om zichzelf te ontwikkelen. Daarbij werken wij met een voordesem en een desem, bakken wij onze producten op een stenen ovenvloer, en gebruiken we enkel natuurlijke ingrediënten. En dit doen we op een heel efficiënte manier. Dat resulteert in producten met een sublieme kwaliteit en smaak.’

Met de Carre Chocolade speelt Pandriks Bake Off in op de stijgende belangstelling voor producten die direct kunnen worden geconsumeerd.
Foto: Pandriks Bake Off

Alle producten zijn eigenlijk al fully baked, vervolgt hij. ‘Zodra de broden uit de oven komen, laten wij ze even afkoelen om ze vervolgens in te vriezen. Dit zorgt ervoor dat onze broden prima houdbaar zijn en de kwaliteit bewaakt blijft. Eénmaal in de winkel kunnen de broden direct vanuit de vriezer in de oven en heeft het brood maar een korte baktijd nodig, variërend van zes tot tien minuten. Even laten rusten en vervolgens is het product tot wel acht uur krokant en vers. Een groot voordeel hiervan is dat je vanuit een bevroren toestand in een half uurtje je brood gebakken en gesneden hebt, zodat je perfect kunt inspelen op de vraag van de klant.’

Ook de vraag naar biologische producten is het afgelopen jaar toegenomen, merkt Cornelissen. ‘Met onze nieuwe biologische bakkerij in het Duitse Fulda hebben wij ook een biologisch bake-offassortiment. Ook met deze producten kan de ambachtelijke bakker zich onderscheiden en op een eenvoudige manier een biologisch assortiment presenteren.’

>> Lees ook: Bio-beurs Zwolle toont groene trends

Verder signaleert hij een stijgende belangstelling voor producten die direct kunnen worden geconsumeerd. ‘Zo hebben wij afgelopen jaar drie nieuwe broodjes in de markt gezet: de Carre Chocolade, Carre Appel Kaneel en een Quattro Peperoni. Deze broodjes kunnen naar wens zo worden geconsumeerd, of belegd om er een echte traktatie van te maken.’

Ruimte voor ambacht

Cornelissen is ervan overtuigd dat er mede door make-off en bake-off ruimte blijft voor het ambacht. ‘Zo zijn wij afgelopen jaar, samen met Beko, een pilot gestart bij acht ambachtelijke bakkers met een rustiekdesemconcept. Hierbij ontzorgen wij de bakkers en ondersteunen we hen met het maken van een presentatie en de marketing. Hierdoor krijgt de bakker zelf meer tijd om zich te richten op datgene waar hij goed in is, en wat hij leuk vindt. Wij gaan verder dan alleen maar leverancier zijn, en willen graag samen met onze klanten iets moois neerzetten.’

Ovens

‘Steeds meer bakkers onderkennen het belang van beleving’, zegt Harm Spronk van Spronk Bakkerijmachines. ‘De klant in de winkel komt steeds vaker voor meer dan alleen brood. Uitstraling, actieve medewerkers en het zichtbaar bakken van broodproducten geven steeds meer voldoening en leveren gewoon omzet op.’

De Thermico Plus heteluchtoven van Wachtel is perfect voor gebruik in de winkelruimte, benadrukt hij. ‘Niet alleen het uiterlijk spreekt aan, maar uiteraard scoren ook de bakkwaliteiten. De oven beschikt over regelbare luchtsnelheid in combinatie met een duo-stoomsysteem met een regelbare stoomunit. Verder beschikt het apparaat over een automatisch wassysteem. De toevoer van frisse lucht in de bakkamer zorgt ervoor dat er een nog meer knapperige korstvorming ontstaat. En dat proeven de klanten!’ Verder is de Thermico Plus voorzien van gemakkelijke IQ air-besturing met netwerkfunctie, en optioneel kan de oven worden uitgerust met inschietetages.

Ook de Piccolo-serie is een bewezen succes, vervolgt Spronk. ‘De Piccolo stenenvloerovens zijn eveneens een sieraad in de winkel. De ovens zijn modulair samen te stellen en qua uiterlijk in rvs én classic look beschikbaar.’ Uiterlijk is belangrijk, maar het gaat om de bakkwaliteiten, weet hij. ‘De vele gebruikers van dit type oven zijn bijzonder enthousiast over de rustige en gelijkmatige bakaard. En dit komt vooral door gebruik van de vlakke keramische elementen. Ook klanten in de winkel proeven het verschil.’

Meer verkoop

‘Vers brood is dé stimulans voor meer verkoop’, zegt Anja de Kleijn van Levens. ‘Foodcorners zijn in opkomst en ook het bereiden van lekkernijen in het zicht van de klant of gast wordt steeds populairder. Niet alleen creëer je daarmee meer transparantie, het ziet er ook smakelijk uit. Bakkers spelen hierop in door op de winkelvloer af te bakken. Versbeleving en de geur van heerlijk afgebakken brood; dat is de beste marketingtool voor de bake-off-afdeling!’

In het retailkanaal vindt een verschuiving plaats van bake-off naar koelvers, merkt ze. ‘Om koelvers brood goed te kunnen bakken – met de juiste korst en vloer – kan worden gekozen voor een deckoven of een bake-offoven. Bij een deckoven (handbediend of met programma’s aangestuurd) heb je altijd te maken met mensen die verstand moeten hebben van bakken, want zo’n apparaat is niet zo makkelijk in temperatuur te sturen is als een bake-offoven. Bij een bake-offoven is dit alles makkelijker te regelen en behaal je hetzelfde resultaat’

Bedieningsgemak is volgens Anja de Kleijn een belangrijke factor om rekening mee te houden bij de aanschaf van een bake-offoven.
Foto: Levens

Android

Als bakkers overwegen een nieuwe bake-offoven aan te schaffen, is het volgens De Kleijn belangrijk om te kijken hoe de besturing is geregeld. ‘Besturing op Android, zoals mogelijk is bij onze Leventi-ovens, is daarbij aan te bevelen. Hiermee kan de gebruiker altijd de nieuwste software op de oven zetten. Zo blijft het apparaat altijd up-to-date. De nieuwste software die binnenkort beschikbaar komt, kan de oven in verbinding stellen met internet, waardoor kan worden gebruikgemaakt van nieuwe functies. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen en ovensoftware, nieuwe recepten vanaf afstand naar de oven(s) sturen, en kunnen ze ideeën delen met andere gebruikers.’

Bedieningsgemak

Ook bedieningsgemak is volgens De Kleijn een belangrijke factor om rekening mee te houden. ‘De ovens van Leventi zijn uitgerust met een BakeTablet. Deze tablet kan worden uitgerust met een ‘Special you-ser’-setting. In deze setting worden in het hoofdscherm alleen bakprogramma’s getoond. De gebruiker beslist zelf welke dat zijn. Het grote voordeel hiervan is, dat het personeel enkel op de juiste knop hoeft te drukken om een bakprogramma op te starten.’

Reageer op dit artikel