nieuws

Chocolade-atelier voor elke doelgroep

De bakkerij

In het chocolade-atelier van De Truffel aan de Glazenmakersweg in Woerden is veel glas verwerkt. Ook de deuren op de eerste verdieping zijn transparant, maar staan niettemin wijd open. Het zegt iets over de bedrijfscultuur. De Truffel mag dan in een flink pand zijn gevestigd, de handmatige productie en korte overleglijnen staan garant voor een hoogwaardige, ambachtelijke bonbon.

Chocolade-atelier voor elke doelgroep
Roel Dijkstra

‘Het is net als met een Michelin-restaurant: die kun je hebben met twintig zitplaatsen of met honderd. Het blijft ambachtelijk bereid voedsel dat wordt geserveerd, de schaal waarop zegt niets.’

Aan het woord is mede-eigenaar Jan Peter Reijngoudt, terwijl hij de buitendeur van het chocolade-atelier in Woerden openhoudt. De deur moet van binnenuit worden geopend, opdat niet zomaar iedereen naar binnen kan lopen.

In het pand zelf zijn de muren geslecht. De eigenaren en medewerkers stappen geregeld bij elkaar binnen om te overleggen over een bestelling – kloppen gewicht en kleur, wanneer kan er worden uitgeleverd? ‘Zo gaat het hier, we gaan heel open met elkaar om’, zegt Reijngoudt. Even later loopt ook zijn vader binnen, hij rijdt enkele bestellingen weg. Dat kan Reijngoudt senior met zijn 80 jaar nog niet laten, hij wil in beweging blijven.

Mede-eigenaar Jan Peter Reijngoudt is een vertrouwd gezicht op beurzen en bij De Truffel in Woerden.

Mede-eigenaar Jan Peter Reijngoudt is een vertrouwd gezicht op beurzen en bij De Truffel in Woerden.

De Truffel is eigendom van Jan Peter Reijngoudt (41) en zijn zus Renate van der Weijde (46). Het ambachtelijke familiebedrijf komt weliswaar voort uit een traditie van brood- en banketbakkers, De Truffel is twintig jaar geleden van de grond af aan opgebouwd. Renate wilde iets doen met food, het liefst met hartig voedsel. Aanvankelijk dacht zij aan een traiteur, ‘maar dat was destijds veel te vroeg voor Woerden, we liepen te ver vooruit’, vertelt ze. ‘M’n vader zei toen: waarom ga je niet verder met chocolade?’

De naam De Truffel is gekozen omdat Renate daarmee zowel naar de hartige als naar de zoete kant kon uitwijken. Het is zoet geworden, waarbij volgens de laatste trends in chocolade overigens ook steeds vaker hartige elementen aan het chocoladewerk worden toegevoegd: zeezout en peper zijn niet langer een vreemde eend in de bijt.

Voorstraat Woerden

Renate van der Weijde begon haar chocolaterie in een winkel van 40 vierkante meter aan de Voorstraat in Woerden. De productieruimte besloeg er zo’n 6 vierkante meter, de bonbons werden er in het zicht van de klant gemaakt. Dat wierp z’n vruchten af.

Chocolatier Renate van der Weijde is het bedrijf begonnen in 1996.

Chocolatier Renate van der Weijde is het bedrijf begonnen in 1996.

Al gauw kreeg Renate het zo druk dat Jan Peter zijn baan opzegde en zij samen het bedrijf verder van de grond tilden. Met als resultaat een flinke chocolaterie op een bedrijventerrein in Woerden. ‘We hebben nooit tot doel gehad zo’n grote chocolaterie te worden, soms gaan de dingen zo. Dan komt er een restaurantje bij je die bonbons wil afnemen, vervolgens belt een ander bedrijf of we chocolade kunnen leveren. Zo is de trein gaan rijden’, legt Reijngoudt uit.

In het begin verliep de groei organisch: er diende zich een nieuwe klant aan en de productie werd uitgebreid. ‘De horeca raakte steeds gecharmeerder van ons, op een gegeven moment zijn we gaan bezorgen en kwam er van alles op ons pad. Toen we voor dit pand kozen, zijn we ook zelf bedrijven gaan benaderen. Bakkers, banketbakkers, maar ook heel andere typen winkels. We hebben bijvoorbeeld een woonwinkel als klant, die meer verkoopt dan sommige bakkers die bij ons komen. Daarin zie je dat de grenzen steeds verder vervagen, blurring.’

Trends

Reijngoudt geeft nog een voorbeeld van trends en verschuivingen die het consumptiegedrag voor de komende jaren gaan bepalen. ‘De jonge mensen die bij mij werken, besteden hun geld heel anders dan wij in onze tijd. Ze kopen geen huis, maar blijven liever op hun studentenkamer wonen en geven hun geld uit aan eten en het bezoeken van eet- en drinktentjes in de stad en aan festivals. Zij leven heel anders.’

Alle bonbons worden handgemaakt.

Alle bonbons worden handgemaakt.

Het is volgens hem gezichtsbepalend voor de ontwikkeling van binnensteden, waar steeds meer eetfabriekjes en ontmoetingspunten ontstaan.

Het volledige verhaal staat in het januarinummer van Bakkerswereld. Nog geen abonnement? Vraag dan een kennismakingsabonnement aan op Bakkerswereld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels