blog

Op naar een Bakkerij Top 100

De bakkerij

In mijn column van december 2014 schreef ik het al, stop de sterren! Even voorop stellen, ik had ons bedrijf aangemeld voor deze editie. Vooral voor de binnenkant van het bedrijf vind ik het een heel goede manier om alles weer op scherp te krijgen. Daarnaast had ik wel weer zin in een wedstrijd.

Op naar een Bakkerij Top 100

Vanuit de branche is er al jaren kritiek op deze wedstrijd, en vooral na de laatste editie. Er is dus niet genoeg draagvlak voor een wedstrijd die een 360 graden-reflectie geeft. Er is dus geen draagvlak voor een wedstrijd waarbij je een ster kunt winnen of meer.

Dit jaar is het dan zo ver: de sterren zijn gestopt. Nu wordt het tijd dat er echt naar de branche wordt geluisterd. Ik weet dat er zat topondernemers zijn die graag aan een wedstrijd meedoen, maar dan niet op deze manier.

De een zal zeggen: je bent zo sterk als je zwakste schakel; de ander zal zeggen dat de zwakkeren zich aan de sterken optrekken. Ik hoor bij de laatsten en zeg: stop met investeren en het uit de modder trekken van de achterblijvers in ons peloton.

Maak een wedstrijd waar de top zich goed bij voelt, haal bedrijven erbij die het paradepaardje van de branche zijn: een uithangbord of boegbeeld. Dat hebben we toch nodig, een Dumoulin, Verstappen, Schippers of de handbalsters, die de kar trekken en een inspiratie zijn! De gevolgen? Meer hardlopers, meer wielrenners en meer handballers. Want de jeugd ziet ineens hoe mooi die sporten zijn.

Als branche heb je de kopgroep nodig zodat de middenmoot (het peloton) erachteraan gaat om ze bij te benen of zelfs in te halen. Het is aan de achterblijvers zelf of zij in het peloton willen komen of op hun eigen manier verder gaan, met als mogelijk gevolg voor altijd af te vallen.

Dus als de organisatoren van Bakker met Ster nu eens echt om de tafel gaan zitten met de top en subtop van de branche en een wedstrijd ontwikkelen waar de branche achterstaat, dan zet je iets neer voor de toekomst. Op naar de Bakkerij Top 100 of misschien wel 134. Elke bakkerij die meedoet, komt op een plaats met uiteindelijk één winnaar: het boegbeeld van de branche.

En: beoordeel op wat relevant is. Het toprestaurant hier in Zwolle haalt al jaren drie sterren, maar moest financieel ook even gered worden door een plaatselijke rijke gigant omdat ze waren vergeten dat boekhouden ook belangrijk is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels