artikel

Bakker en jager maken samen ganzensaucijzen

De bakkerij 1792

Ganzensaucijzenbroodjes, courgettetaarten en tomatenbroden: de Amersfoortse bakker Jeffry van Gent (43) verkoopt steeds meer gezonde, lokale producten. Hij speelt daarmee in op de wensen van de vele nieuwkomers in zijn wijk. ‘Mensen willen weer ‘echt’ voedsel eten.’

Bakker en jager maken samen ganzensaucijzen
Jeffry van Gent (rechts) werkt samen met jager Reinier Enzerink. Samen ontwikkelden ze een ganzensaucijzenbroodje. Foto's: Johan Hardeman

Patisserie van Gent huist al tachtig jaar in een karakteristiek winkelpand op de Noordewierweg in het Soesterkwartier, dé volkswijk van Amersfoort. Van oudsher wonen in deze buurt veel arbeiders met een laag bestedingspatroon. Maar de laatste jaren komen er steeds meer jonge tweeverdieners met gezinnen in de wijk wonen.

Bakker Jeffry van Gent zag door deze ontwikkeling zijn klantenbestand snel veranderen. Zijn nieuwe klanten – vaak afkomstig uit Amsterdam of Utrecht – zijn bewuste consumenten, vertelt hij. ‘Ze eten graag gezonde en biologische producten, dus daar heb ik mijn assortiment op aangepast.’ Hij wijst naar de schappen met spelt muesli, spelt crackers en biologisch brood; producten die hij sinds kort verkoopt.

Jager

Hij ontwikkelde dit jaar in samenwerking met lokale partners een aantal producten die passen bij zijn nieuwe doelgroep. In mei introduceerde hij een luxe, lokaal ganzensaucijzenbroodje. De vulling van ganzenvlees is afkomstig van ganzen die worden geschoten in de nabijgelegen Eemvallei. ‘De jager waarmee ik samenwerk, Reinier Enzerink, is een vaste klant van mij’, zegt Van Gent. ‘Toen hij voor de zoveelste keer in zijn camouflagepak brood kwam kopen, heb ik hem gevraagd of hij samen met mij ‘iets’ met wild wilde gaan maken. Hij bleek meteen geïnteresseerd.’

>> Lees ook: ‘John Treur De Echte Bakker viert 75-jarig bestaan’

Ze besloten samen een ganzensaucijzenbroodje te ontwikkelen, vertelt Van Gent. ‘Ganzenvlees is een mooi product, met een smaak die lijkt op eend. Bovendien is er een overschot aan ganzen, dus het is makkelijk om aan vlees te komen. Enzerink levert eens per twee maanden nieuwe ganzenfilets bij mij af.’

Luxe uitstraling

Van Gent verkoopt gemiddeld zo’n 350 ganzensaucijzenbroodjes per maand. ‘Er zijn klanten die er zelfs twintig tegelijk meenemen. En laatst had ik een klant uit een dorp verderop die een jachtfeest organiseerde en voor alle gasten een ganzensaucijs bestelde. Dan gaat het hard. De ganzensaucijzen liggen in de vitrine tussen de andere saucijzen. Maar wild heeft toch een luxere uitstraling dan gehakt en sommige mensen zijn daar gek op.’

Van Gent ziet nog veel meer mogelijkheden op het gebied van wild. Vanwege de feestdagen verkoopt hij everzwijnenragout, en volgend jaar wil hij zijn assortiment verder uitbreiden met luxe broodjes met wild vlees. ‘Het is eigenlijk vreemd dat weinig andere bakkers dit doen. In bijna elk dorp of stad woont een jager. Samen kun je fantastische producten maken.’

De afgelopen maanden is hij ook gaan samenwerken met andere lokale partners. Zo leveren gebruikers van een buurttuin in het Soesterkwartier hem in de oogstperiode – tussen juli en september – wekelijks verschillende soorten groenten. ‘Het is elke keer weer afwachten wat ze voor me meebrengen. Afhankelijk daarvan maak ik allerlei verschillende producten, zoals courgettetaart en tomatenbrood.’

Ook werkt hij sinds kort samen met Madame Paté, een patébakker uit het Soesterkwartier. ‘Ze vroeg me of ze gebruik mocht maken van mijn bakkerij. Dat vond ik prima, want na twaalf uur ’s middags gebruik ik de oven toch niet meer. Toen hebben we samen driehonderd patés gebakken. Binnenkort komt ze weer bakken en dan leg ik een aantal patés in mijn vitrine. Zo maken we elkaar sterker.’

Voorverpakte koekjes

Van Gent wil de komende jaren nog meer Amersfoortse producten gaan ontwikkelen. ‘Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ‘lokaal’ en ‘duurzaam’ toekomst hebben. Waarom moeten we in de winter zo nodig aardbeien uit het buitenland kopen? Wie wordt er eigenlijk gelukkig van voorverpakte koekjes uit een anonieme fabriek? Niemand. Mensen willen weer ‘echt’ voedsel tot zich nemen, waarvan ze weten waar het vandaan komt. En het is echt waar; in de nabije omgeving zijn fantastische producten te vinden om mee te werken. Maar je moet het wel willen zien.’

Zijn creativiteit en vooruitkijkende blik dankt Van Gent aan zijn tijd als chef de partie in verschillende hotel- en restaurantkeukens. ‘Door op allerlei verschillende plekken ervaring op te doen, leerde ik wat er allemaal mogelijk is. Daardoor kijk ik als bakker verder dan mijn neus lang is en probeer ik steeds nieuwe dingen uit.’

Verbouwen

Ondanks een succesvolle periode in de gastronomie keerde hij in 2003 terug op het vertrouwde nest, de familiebakkerij in het Soesterkwartier. ‘Ik ben blij dat ik het bedrijf heb kunnen overnemen. Ik ben in de woning boven de bakkerij geboren, dus ik ‘adem’ dit bedrijf.’

Over een halfjaar laat Van Gent zijn bakkerij verbouwen. ‘De duurzame en lokale weg die we zijn ingeslagen, moet in de nieuwe inrichting terug te zien zijn. Ik heb gekozen voor een robuust ontwerp met kasten en beplating van steigerhouten planken. En ik overweeg het logo van de winkel groen te maken, in plaats van oranje. Daarmee verkoop je een gevoel, maar dat alleen is niet genoeg. Ik koppel gevoel aan inhoud en die twee moeten samengaan. Zo krijgen je klanten het gevoel dat het klopt.’

In zijn verbouwplannen is ook al gedacht aan een vitrine, speciaal voor lokale en duurzame producten. Hij ziet het al helemaal voor zich: ‘Geweldig toch, eigenlijk zou elke bakkerij zo’n afdeling moeten hebben. En niet alleen bakkerijen die zich richten op bewuste, hoogopgeleide tweeverdieners.’

>> Lees ook: ‘John Treur De Echte Bakker viert 75-jarig bestaan’

Reageer op dit artikel