blog

Zet jezelf in de etalage

Blogs 369

Tijdens de nieuwjaarsrecepties die ik mocht bijwonen in de eerste weken van het nieuwe jaar heb ik veel ondernemers gesproken. Veel van hen lieten weten dat het weer goed gaat met het bedrijf. ‘En nog leuker, het gaat straks nog beter’, zeiden ze. Even geen ellende en gedoe, dat is een mooi vooruitzicht voor carnaval.

Zet jezelf in de etalage

Dit is ogenschijnlijk het begin van een zonnig jaar. Iedereen heeft er zin in en zit vol plannen en ideeën. Er is sprake van economische groei, de consumenten hebben weer wat meer te besteden en heel belangrijk: mensen zitten in een positieve flow.

Nu is het belangrijker dan ooit zaak om op te vallen en mensen naar de winkel te trekken. Dat is stap één, want als ze er eenmaal zijn… Mijn vader zei vroeger tegen mijn moeder als ze de etalage opnieuw inrichtten: ‘Jongens, zien doet verkopen’. Dat is misschien makkelijker gezegd, dan gedaan. Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen bij je komen om te kijken en vervolgens ook nog iets gaan kopen? Daarvoor moet je opvallen en verrassen.

Gelukkig kom ik bijna dagelijks ondernemers tegen die wat nieuws proberen. Bijzonder, anders dan anderen, opvallend, vreemd, gek en soms heel bijzonder. De bakker van een van mijn beste vrienden wist hem voor zijn verjaardag te verrassen een taart waarop zijn aversie tegen president Donald Trump tot uiting kwam.

Hoe creatief, grappig en bijzonder is dit cadeau? Iedereen kon er enorm om lachen en de lokale bakker kan dit jaar rekenen op menig vervolgopdracht. Met carnaval voor de deur kunnen creatieve banketbakkers zich uitleven.

Het is niet moeilijk om van de etalage een echte trekker te maken. Breng bovendien eens een doos carnavalsgebak naar de lokale redactie voor de broodnodige gratis publiciteit. Laat de kassa maar rinkelen!

Reageer op dit artikel