blog

De bakkerij als Europese eenwording

Blogs

Vorige week bracht ik bezoeken aan Dusseldorf, Oberhausen en Tönisberg. Zou dit de toekomst van de Nederlandse bakkerij zijn? Ik zag bij de oosterburen een ontwikkeling van groot, groter, grootst tegenover kleinschalig (maar wel groot in volume). Het bezoek aan bakkerij Hinkel in Dusseldorf was erg indrukwekkend. Twee winkels, veel handarbeid, geen kleinbroodstraat, geen modern kassasysteem maar wel 5 miljoen omzet met een duidelijke visie. En alles dagvers!

De bakkerij als Europese eenwording

Het bezoek aan Horsthemke in Oberhausen was bijzonder. Maar een bedrijf met meer dan 100 filialen  en ruim 1000 medewerkers is voor mij wel de ver van mijn bed show.

In Tönisberg zit de bakkerij van Hoenen. Dit familiebedrijf heeft 60 filialen en kwam, ondanks het volume, familiair over en was zeer open in het verstrekken van informatie.

In Duitsland zie je de markt langzaam veranderen. Ook hier komen de Franse broden in het vaste assortiment, naast de (stevige) rogge desembroden en de schnittbrötchen.

Misschien is de bakkerij wel het voorbeeld van Europese eenwording. Waar ons Nederlands brood steeds meer karakter krijgt en steviger wordt, zie je de Duitse bakker het brood luchtiger maken en toenadering zoeken bij de Franse Boulangerie.

Ook in Engeland  (the Breadfactory) en Zweden (Gateau) zie je een ontwikkeling in de bakkerij, waar met hulp van Franse kennis leuke bakkerijen ontstaan, zowel groot als klein. Eindelijk eens wat anders dan die kleffe Engelse sandwichbroden.

Leuke ontwikkelingen die hier ook van toepassing zijn.

We zullen altijd onze eigen tradities houden en deze moet je ook koesteren. In Scandinavië zie je mooie producten als een semlan, de margepipe, en vele soorten crackers.

In Engeland zijn natuurlijk ook veel traditionele producten zoals sodabread, meatpies, carrotcake en fudge. Mocht je ooit in Edinburgh, Schotland komen, bezoek dan the fudgehouse eens: een winkel vol met alleen maar fudge, in heel veel soorten. Een duidelijke bedrijfsvoering: jezelf specialiseren in één ding en daar heel goed in zijn.

Wil je in Nederland nog steeds de mooiste gevulde koek maken, dan kan hierin een uitdaging liggen. Maar kijk vooral ook verder. Want de ‘nieuwe grijze golf’ wil ook wel eens wat anders dan een knipwit of een gevulde koek.

Er is nog steeds een mooie toekomst in de bakkerij  in Nederland maar ook elders in Europa!

Baking is Hot!

Reageer op dit artikel