blog

Laat cijfers spreken

Blogs

Bij het besturen van een onderneming is het belangrijk de cijfers van het bedrijf te kennen. Ik kom nog altijd verhalen van 
accountants en bedrijfsadviseurs tegen die me vertellen dat er ondernemers zijn die pas na maanden weten hoe de afgelopen week of maand was qua omzet, klantenbezoek, kostenontwikkelingen, et cetera. Dat kan absoluut niet (meer).

Laat cijfers spreken

Het is het belangrijk voor een ondernemer over 
actuele cijfers te beschikken en om snel bij te sturen. Het is ook belangrijk te weten hoe je bedrijf er ten opzichte van de collega’s voor staat.

Daarvoor zijn bijvoorbeeld bedrijfsvergelijkingsclubs belangrijk: het is een groot goed dat de NBOV de OndernemersVakgroep laat voortbestaan, al is het door het op te laten gaan in het MOC (Management Ondernemers Club van ambachtelijk Nederland). Deze club ondernemers gaat diep in op de materie: je deelt elkaars zorgen, maar – veel belangrijker – ook elkaars tips en adviezen. Zo kom je soms tot andere inzichten die invloed kunnen hebben op zowel de kosten- als omzetkant, het uiteindelijk rendement van het bedrijf.

Benchmarking is ook zo’n voorbeeld. De bakkerij mag in dit verband blij zijn dat het NBC de Weekbenchmark overgedaan heeft aan Friso Berghuis van BakkerijMonitor. Daardoor blijft de weekbenchmark, waar Berghuis destijds bij het NBC mede initiatiefnemer van was, bestaan. De BakkerijMonitor doet hij samen met softwareleverancier Marti-Orbak. Zo beschikken ze razendsnel over actuele cijfers en ontwikkelingen van een bedrijf.

De eigen accountant van de ondernemer speelt naast dit een prominente rol. Elke onderneming heeft een actieve accountant nodig, iemand met kennis van zaken die alert reageert, duidelijk is, zijn opvattingen kan onderbouwen. Die op de hoogte is en blijft van de (fiscale) regelgeving, die de ondernemer kan inspireren en motiveren. Een accountant die een juiste interpretatie kan geven van de cijfers.

Een accountant is geen boekhouder, maar moet in feite het ‘maatje’ van de ondernemer zijn. Sparringpartner. Maar die accountant kan zijn werk niet goed doen als de ondernemer hem onvoldoende inzicht verschaft over zijn visie op zijn bedrijf en de branche, en, om maar eens wat te noemen, de ontwikkelingen bij zijn collega’s. Al dit soort zaken wordt nog wel eens onderschat.

Reageer op dit artikel