blog

Aanval

Blogs

En weer wordt de aanval geopend op de 
ambachtelijke bakkers. Nu is het Albert 
Heijn die een broodoffensief begint. Niet 
alleen om zich te weren tegen concurrenten als Lidl en Coop, maar ook om martkaandeel bij ambachtelijke bakkers weg te halen.

Aanval

Ga er maar vanuit dat de grootgrutter flink zal inzetten. In de winkels komen doorzichtige kunststof bakken met diverse broodjes en croissants, die de klanten zelf met een broodtang per stuk kunnen pakken. Tot nu toe waren alle broodjes, meestal per twee, voorverpakt. Liefde&Passie-brood. Daarmee wil AH goede sier gaan maken en ook direct de aanval openen op de bakker. En als er nou ergens Liefde en Passie gepreekt wordt, dan is het juist bij deze groep ondernemers.

Onlangs bracht ik een bezoek aan de bakkersbeurs Europain in Parijs. Wat een vakmanschap, wat een creativiteit, wat een liefde en passie voor het vak van bakker, patissier en het product werd hier aan de dag gelegd.

Onze Nederlandse trots Daan Hesseling wist zelfs een tweede plek te behalen op het WK Broodbakken. Zelf had hij uiteraard liever op het hoogste schavot 
gestaan, maar een zilveren 
bekroning is een heel knap staaltje werk in een dergelijk groot, 
professioneel deelnemersveld.

De laatste decennia hebben de supermarkten een groot deel van de broodverkoop van de bakkers weten af te snoepen. Het wordt tijd om de stellingen te betrekken en in de tegenaanval te gaan.

Liefde en Passie… Dat hoort niet bij Albert Heijn, dat hoort bij de ambachtelijke (banket)bakker.

Reageer op dit artikel