blog

Abdicatie-inspiratie

Blogs

De aankondiging dat de koningin om 19.00 uur ‘iets’ ging vertellen in een tv-toespraak kon natuurlijk maar één ding betekenen: Ze gaat aftreden. Meteen zijn mijn vrouw Marjolein en ik gaan brainstormen of we daar iets leuks mee kunnen doen. Wij zijn daar immers altijd wel voor in!

Abdicatie-inspiratie

Al snel hadden we een pakkend product: Aftredertjes! Een slof gevuld met spijs, daarop een sinaasappelvulling en doppen room met cointreau. Dit afgewerkt met chocoladestrepen en natuurlijk een foto van de koningin. Ook met de standaard oranje producten zoals oranje soezen, oranje tompouce en oranje cakegebak (prinsengebakjes) zouden we de winkel gaan vullen.

Maar, met alleen het product ben je er natuurlijk niet. De oranje loper werd van zolder gehaald, we ontwikkelden een poster en stuurden die naar de drukker. Ook zetten we een twitter- en facebookbericht online over onze actie en de oranjegarnering voor de rest van het gebak werd bij elkaar gezocht. Bovendien stond er al een mailtje klaar voor Hart van Nederland waarin we enthousiast onze actie hadden omschreven.

De koningin kondigde inderdaad haar aftreden aan. Direct hebben we de mail verstuurd en de productielijsten aangepast. Toen we goed en wel in bed lagen, werden we al gebeld door Hart van Nederland. Ze hadden interesse en wilden een item over ons komen filmen. Onze actie was wat ons betreft bij voorbaat al geslaagd.

Wat wij willen meegeven aan alle bakkers met deze actie: Maak gebruik van alle middelen die je hebt. Je hebt in je bedrijf korte lijnen en je kan daarom zeer snel schakelen. Probeer altijd op de actualiteit in te spelen op een ludieke of een serieuze manier. Landelijk, maar kijk ook eens wat er regionaal speelt. Je moet met deze acties geen gigantische verkopen verwachten. Wat voor ons het belangrijkst is: De klant komt met een lachend gezicht je winkel binnen. De klanten spreken over je als ze je op tv gezien hebben. De klanten praten rond over wat voor leuks hun eigen bakker weer heeft gebracht. Want dat is iets wat je moet creëren: de klanten moeten trots op je zijn. Op die manier worden ze fan van je bedrijf en maken gratis reclame. En wat kost het je? Hooguit wat tijd om weer nieuwe acties te bedenken. Dat is het toch wel waard?

Marcel van Zwam, eigenaar van Bakkerij Nico Jacobs in Deurne

Reageer op dit artikel