blog

We gaan het met z’n allen doen

Blogs

Ik hoef u niet te vertellen wat het betekent een kind te hebben dat kanker heeft. Wat voor ellende dat geeft voor het kind zelf (pijn, angst, een uitzichtloze toekomst), maar ook voor de ouders, het gezin, familie, de omgeving. En altijd zijn er mensen die zich inzetten om het leed van medemensen draaglijk te maken.

We gaan het met z’n allen doen

Leed? Het gaat om kinderen die de dood in de ogen zien. Naar aanleiding daarvan ontstaan fantastische initiatieven. Bakkers   halen €90.860 op met de verkoop van het 3FM Serious Request broodje. Geweldig. En ook Bakers Against Cancer is zo’n fantastisch initiatief.

Op de site Bakersagainstcancer.nl zie je filmpjes van kinderen met kanker. En je ziet óók wat het met  kinderen en hun ouders doet als ze een keer worden vertroeteld. Dan verschijnt er een glimlach op het gezicht van dat kind. Dat is het doel van deze actie van de vijf bedrijven (Dobla, Damco-Steensma, Sonneveld, FrieslandCampina en Beko Verpakkingen). Zij hebben de handen ineen geslagen. Opzich al uniek. Deze actie moet slagen. Daarom verbaasde ik me over een rekenvoorbeeld dat uitging van 500 deelnemende bakkers (als die iedere week vijftig broden Vitason Against Cancer verkopen, levert dat in een jaar €125.000 op).

Niet 500 bakkers, alle 1900 brood- en banketbakkers moeten meedoen om die glimlach op het gezicht van een kind met kanker terug te brengen. Wij hebben het over de crisis, maar kanker, dat is pas echte crisis in het leven van een kind en het gezin. En al die andere, bijkomende redenen zijn secundair. Dat de actie voor de (banket)bakker nauwelijks een extra inspanning is, of dat het een geweldige goodwill-actie is voor de ambachtelijke (banket)bakkerij.

Het gaat om kinderen met kanker en hun familie, mensen die diep in de put zitten, te helpen. Dat gaan we met z’n allen doen, geen 500 bakkers, geen 1000, neen alle 1900 bakkers van Nederland!

Reageer op dit artikel