blog

Laat uw passie spreken

Blogs

Een goed initiatief van het Voorlichtingsbureau Brood (VB) om open dag(en) te organiseren.

Laat uw passie spreken

In de jaren negentig organiseerde de NBOV die, in het kader van de Week van het Brood. Dat was bij veel ambachtelijke bakkers een groot succes. De draaiboeken daarvoor liggen nog wel ergens in een la en kunnen zo worden geactualiseerd en gebruikt. Dat scheelt ook in de kosten.
Open dag
Er komt bij een open dag meer kijken dan alleen maar de deur van de bakkerij open zetten en de (banket)bakkerij laten zien. Het vergt een hele organisatie
vooraf, zeker nu deze open dagen op vrijdag en zaterdag – de drukste dagen van de week – plaatsvinden. Instrueer
ook de medewerkers; ik zou een paar gastheren of -vrouwen inschakelen.
Ook banketbakkerij
Ik begrijp dat er ambachtelijke bakkers zijn die hun wenkbrauwen fronsten bij het horen dat het ook het een gezamenlijk initiatief voor ambacht en industrie is. Ja, het VB wordt door de heffingen uit beide kanalen betaald. Wel vond ik het zinnetje ‘Bovendien richt het Voorlichtingsbureau Brood zich met deze actie op banketbakkers’, in het persbericht wat opmerkelijk. De activiteiten van VB worden betaald uit de heffingsgelden van de broodbakkerij. Daarmee misgun ik de banketbakkerij absoluut deze open dag niet. Maar om als VB je daar op te richten lijkt mij iets te veel van het goede.
In de picture
Bakkers doe mee! Zowel ambacht als industrie, zowel brood- als banketbakker.
Laat zien wat er bij komt kijken om een goed stukje brood te bakken of een mooie taart te maken. Introduceer een
nieuw product, laat het proeven, vertel er over. Laat uw passie voor het vak het werk doen. Zo zet een ondernemer
zijn bedrijf in de picture. Dat heeft een positief effect op het imago van de brood- en banketbakkerij en helpt mee
dat jonge mensen kiezen voor ons vak.

 

Harrie.leijten@reedbusiness.nl

Reageer op dit artikel